Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, μέλη της  επιτροπής για τη διερεύνηση ενδεχόμενης τέλεσης της παράβασης καθήκοντος από τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, κατέθεσαν επιστολή στην οποία τονίζεται ότι λόγω αντισυνταγματικών και αντιθεσμικών μεθοδεύσεων της πλειοψηφίας της επιτροπής δεν συντρέχουν οι απαιτούμενες από τον Κανονισμό της Βουλής προϋποθέσεις προκειμένου να συνταχθεί αιτιολογημένο πόρισμα επί της εν λόγω κατηγορίας, το οποίο θα ετίθετο προς συζήτηση και ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής.

Στο κείμενο της επιστολής επισημαίνονται οι αντισυνταγματικές και αντιδικονομικές αποφάσεις, που ελήφθησαν από την πλειοψηφία της Επιτροπής κατά παράβαση των προβλέψεων του Συντάγματος, του Κανονισμού της Βουλής, του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και των προβλέψεων του Ν. 3126/2003 περί ευθύνης Υπουργών.

Συγκεκριμένα:

1. Δεν έγινε δεκτό το αίτημα της μειοψηφίας να χορηγηθούν αντίγραφα της δικογραφίας, έστω και σε ηλεκτρονική μορφή.

2. Δεν εκλήθη ουδείς από τους μάρτυρες που προτάθηκαν ώστε να εξεταστούν επί της συγκεκριμένης πρότασης κατηγορίας καθώς, μέχρι και την διαβίβαση της σχετικής δικογραφίας στην Βουλή των Ελλήνων, δεν έχει διενεργηθεί οποιαδήποτε εξέταση επί των θεμάτων της πρότασης της αυτής.

3. Η πλειοψηφία της Επιτροπής αποδέχθηκε το από 3-7-2025 λίγων λέξεων «σημείωμα», (όπως χαρακτηρίζεται από τον Κ. Καραμανλή) που επιδόθηκε δια πληρεξουσίου στον Πρόεδρο της Επιτροπής και με το οποίο ο πρώην Υπουργός αρνήθηκε να προσέλθει ώστε να εξεταστεί αυτοπροσώπως.

4. Αποφασίστηκε από την πλειοψηφία της  Επιτροπής κατά παράβαση του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής η ολοκλήρωση των εργασιών της και η σύνταξη πορίσματος σύμφωνα με την γραπτώς εκπεφρασμένη επιθυμία του Κ. Καραμανλή να μη διενεργηθεί η προβλεπόμενη κατά το νόμο προκαταρκτική εξέταση, επαναλαμβάνοντας την αντισυνταγματική καινοφανή διαδικασία, γνωστή  ως «μοντέλο Τριαντόπουλου».

Οι συμμετέχοντες στην Επιτροπή βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ καταγγέλλουν τη στάση της πλειοψηφίας της Επιτροπής,  την  εξωθεσμική άρνηση να κληθούν προς εξέταση μάρτυρες για την έρευνα της κατηγορίας περί παράβασης καθήκοντος, παρέχοντας έτσι πλήρη κάλυψη στον ελεγχόμενο πρώην Υπουργό. Επικρίνουν δε τα μέλη της πλειοψηφίας για την εκ μέρους τους «ανεπιφύλακτη» αποδοχή της « αντισυνταγματικής και παράνομης» πρότασης του Κ. Καραμανλή για την επιλογή του να παρακαμφθεί η Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή και να παραπεμφθεί απευθείας στο δικαστικό συμβούλιο χωρίς την διενέργεια της επιβαλλόμενης έρευνας. Παράλληλα επισημαίνουν ότι η στάση της πλειοψηφίας της Επιτροπής αναδεικνύει την έλλειψη σεβασμού προς τις θεσμικές υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 86 του Συντάγματος, με αυθαίρετη «χρήση» των ψήφων της πλειοψηφίας, σημειώνοντας ότι «το Σύνταγμα καταστρατηγείται, προκειμένου να παρασχεθεί το τελευταίο στάδιο προστασίας στον κ. Καραμανλή και η συγκάλυψη να ολοκληρωθεί.».

Αναφορικά με την πρόταση της πλειοψηφίας, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σημειώνουν ότι αυτή συνιστά την τελευταία πράξη της συγκάλυψης των ευθυνών και της παροχής προστασίας στον πρώην υπουργό. Συγκεκριμένα, καταλογίζουν απουσία νομικής τεκμηρίωσης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (259 ΠΚ) το οποίο επικαλείται η πρόταση, υιοθετώντας το δόγμα των «ανεύθυνων» υπουργών και απαλλάσσοντας τον Κώστα Καραμανλή από την μείζονα ευθύνη του για την διασφάλιση της ασφάλειας στις μεταφορές.

Το ΠΑΣΟΚ δε νομιμοποιεί την καταστρατήγηση του Συντάγματος και την οργανωμένη απόπειρα αμνήστευσης του κ. Καραμανλή και αποχωρεί από τη διαδικασία.

-> TO KEIMENO THΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ

ΠΡΟΣ:

Την Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή προς διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, σχετικά με «το τραγικό δυστύχημα, που έλαβε χώρα στις 28/02/2023 στην περιοχή Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας» για την ενδεχόμενη τέλεση από τον κ. Καραμανλή Κωνσταντίνο του Αχιλλέως, πρώην Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών του αδικήματος

«της παράβασης καθήκοντος (259 ΠΚ) και ειδικότερα της κατά το χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο 2021 έως και τις 28.2.2023, κατά παράβαση του άρθρου 40 παρ. 3 του νόμου 4974/2022 και προς τον σκοπό πρόκλησης οικονομικής βλάβης στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΑΕ»

…………………………….

Με την υπ΄ αριθ. πρωτ. 7039/24-6-2025 απόφαση του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων, σύμφωνα με τα άρθρα 86 παρ. 3 Συντάγματος και 156 επ. Κανονισμού της Βουλής (ΚτΒ) και σε συνδυασμό με τα άρθρα 31 παρ. 3, 5 και 29 παρ. 5 Κανονισμού της Βουλής και άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί Ποινικής Ευθύνης Υπουργών, ως ισχύει, συγκροτήθηκε η Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή προς διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, σχετικά με το τραγικό δυστύχημα, που έλαβε χώρα στις 28/02/2023 στην περιοχή Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας.

Είχε προηγηθεί η κατάθεση από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ της υπ’ αρ. πρωτοκόλλου 3288/19.5.2025 πρότασης Σύστασης Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών» η οποία βασίστηκε αποκλειστικά στα στοιχεία της δικογραφίας και στο κατηγορητήριο που συντάχθηκε από τον εφέτη ανακριτή του Εφετείου Λάρισας, Σωτήριο Μπακαΐμη, για την άσκηση ποινικής δίωξης εναντίον των ιεραρχικά υφισταμένων του πρώην Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνου Καραμανλή, στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών κ. Πατσιαβού και Δεμερτζή, για τα αδικήματα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, της βαριάς σωματικής βλάβης περισσότερων προσώπων και βλάβης εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, της πρόκλησης κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω επαγγέλματος να καταβάλει επιμέλεια και προσοχή και της απλής σωματικής βλάβης.

Στις 5.6.2025 ακολούθησε και η κατάθεση της πρότασης για σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης η οποία υπεγράφη από τους Βουλευτές των κοινοβουλευτικών ομάδων «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», «ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ», «ΝΙΚΗ» και από ανεξάρτητους Βουλευτές.

Η πρότασή μας βασίστηκε αποκλειστικά στα στοιχεία της δικογραφίας που έχει σχηματιστεί από τον εφέτη-ανακριτή Σ. Μπακαΐμη και ήταν απολύτως νομικά τεκμηριωμένη. Στην συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής της 19ης Ιουνίου 2025 η πρότασή μας καταψηφίστηκε από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία κατέθεσε και υπερψήφισε δική της πρόταση. Η πρόταση της πλειοψηφίας συνιστά την τελευταία πράξη της συγκάλυψης των ευθυνών και της παροχής προστασίας στον πρώην Υπουργό κ. Καραμανλή. Η πρόταση της πλειοψηφίας επικαλείται το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (259ΠΚ) δίχως καμία νομική τεκμηρίωση, υιοθετώντας το δόγμα των «ανεύθυνων» Υπουργών, απαλλάσσοντας τον κ. Καραμανλή από την μείζονα ευθύνη του για την διασφάλιση της ασφάλειας στις μεταφορές. Ο κ. Καραμανλής ασκούσε την διοικητική, οικονομική, τεχνική, λειτουργική, επιχειρησιακή εποπτεία όλων των φορέων που υπάγονται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μεταξύ των οποίων και του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΤΡΕΝΟΣΕ. Με την ιδιότητά του αυτή, γνώριζε την πραγματική κατάσταση που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και τους κινδύνους που αυτή έθετε για την ασφάλεια των επιβατών. Είχε δε την αρμοδιότητα και υποχρέωση να λάβει κάθε πρόσφορο και επιβεβλημένο μέτρο ώστε να μην συνεχίσει η ανασφαλής και επικίνδυνη για το κοινό λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και να διασφαλίσει την ασφάλεια των συγκοινωνιών. Η ιδιαίτερη νομική υποχρέωση του προς διασφάλιση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου και προς αποτροπή του κοινού κινδύνου, που τελικά οδήγησε στο πολύνεκρο δυστύχημα, βασίζεται στις διατάξεις των άρθρων 1 περ. στ’ και θ’, 11 παρ. 2 περ. β’ υποπερ. δδ’, 68 παρ. 1 περ. γ’ και 2 περ. γ’, 71 παρ. 1 περ. α’, β’, γ’, ε’ υποπερ. ββ’ και γγ’, 2, 3 περ. α’, β’, γ’, δ’, ε’, στ’ ι,ια’, ιβ’, 4 περ. α’, β’, γ’, ε’ στ’, ζ’, θ’ ι’, ια’, ιβ’, ιδ’, ιε’, ιστ’, ιθ’, 5

περ. β’, γ’, δ’, ε’, 85 παρ. 1 περ. α’, β’, γ’, ε’, στ’, η’, Γ, 86 παρ. 1 περ. α’, β’, δ’, ε’, ζ’, θ’, ι’ του

Π.Δ. 123/2017, 13 παρ. 1 και 2 περ. στ’, 14, 57, 58, 59, 60 παρ. 3 περ. γ’ και 5, 64, 68, 70, 71,

79 και 81 του Ν. 4632/2019, 54 παρ. 3 του Ν. 4408/2016, 40 παρ. 1, 2 εδ. α’, 3 περ. αα’-ζζ’,

4, 5 εδ. α’ και β’, 45 παρ. 1-3, 46 παρ. 2 περ. γ’, 48 παρ. 3 και 49 παρ. 1 και 2 του Ν. 4974/2022,

σε συνδυασμό και με τα άρθρα 28 παρ. 1 περ. 9, 10, 17, 20, 21, 23, 24, 25, 28 και 32 του Ν. 3891/2010. Οι ανωτέρω διατάξεις συνιστούν ειδικό πλέγμα νομικών διατάξεων – καθηκόντων που επέβαλαν την άμεση ενέργεια του στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του προς αποκατάσταση και αποτροπή της διατάραξης της ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (η οποία προήλθε από την παραβίαση ή παράλειψη συμμόρφωσης σε επιβεβλημένα μέτρα ασφαλείας) και προς αποφυγή του κινδύνου, για τον οποίο ομοίως παρέλειψε και δεν ενήργησε ουδέν, παρόλο που, επανειλημμένως είχε ενημερωθεί, αποδεχόμενος το ενδεχόμενο της επέλευσής του.

Κατόπιν αυτών η Επιτροπή συνεκλήθη και συνεδρίασε μέχρι σήμερα τρεις φορές στις 25.6.2025, 27.6.2025 και στις 7.7.2025.

Η Επιτροπή όφειλε να λειτουργήσει σύμφωνα με τις προβλέψεις του Συντάγματος, του ΚτΒ, του ΚΠΔ και των προβλέψεων του Ν. 3126/2003 περί ευθύνης Υπουργών, να προβεί σε ενδελεχή διερεύνηση και εξέταση μαρτύρων για την ενδεχόμενη τέλεση από τον κ. Καραμανλή Κωνσταντίνο, πρώην Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος (259 ΠΚ) και ειδικότερα κατά το χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο 2021 έως και τις 28.2.2023, κατά παράβαση του άρθρου 40 παρ. 3 του νόμου 4974/2022 και προς τον σκοπό πρόκλησης οικονομικής βλάβης στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΑΕ». Η τήρηση των ως άνω προϋποθέσεων αποτελούσε προϋπόθεση για την σύνταξη αιτιολογημένου πορίσματος, όπως ρητά επιτάσσει ο ΚτΒ στο άρθρο 156 παράγραφος 5 επί του οποίου καλείται να αποφασίσει η Ολομέλεια της Βουλής σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος και το άρθρο 157 του ΚτΒ.

Με αποκλειστική ευθύνη της πλειοψηφίας της Επιτροπής, ελήφθησαν αποφάσεις κατά παράβαση των προαναφερόμενων διατάξεων, αντισυνταγματικές και αντιδικονομικές, στερούμενες της ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας. Πιο συγκεκριμένα:

  • 1. Δεν έγινε δεκτό το αίτημα της μειοψηφίας να χορηγηθούν αντίγραφα της δικογραφίας, έστω και σε ηλεκτρονική μορφή.
  • 2. Δεν εκλήθη ουδείς από τους προταθέντες μάρτυρες, ώστε να εξεταστούν επί της συγκεκριμένης πρότασης κατηγορίας, καθ΄ όσον μέχρι και την διαβίβαση της σχετικής δικογραφίας στην Βουλή των Ελλήνων, δεν έχει διενεργηθεί οποιαδήποτε εξέταση επί των θεμάτων της πρότασης της αυτής (δηλαδή για την ενδεχομένη παράβαση του άρθρου 259 ΠΚ).
  • 3. Η πλειοψηφία της Επιτροπής αποδέχθηκε το από 3-7-2025 ολίγων λέξεων «σημείωμα» (έτσι το αναφέρει ο ύποπτος της υπό διερεύνηση κατηγορίας ενδεχομένης τέλεσης αδικήματος παράβασης καθήκοντος Κων/νος Αχ. Καραμανλή), ο οποίος το επέδωσε δια πληρεξούσιου στον Προέδρο της Επιτροπής και δεν προσήλθε για να εξετασθεί αυτοπροσώπως.
  • 4. Αποφασίσθηκε από την πλειοψηφία της Ειδικής Επιτροπής κατά παράβαση του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής, η ολοκλήρωση των εργασιών της και η σύνταξη πορίσματος, όπως ο φερόμενος ως ύποπτος, ρητά επέλεξε και διατύπωσε εγγράφως την επιθυμία του, για την παράκαμψη της προανακριτικής διαδικασίας της Επιτροπής, χωρίς δηλαδή να διενεργηθεί η προβλεπόμενη κατά το νόμο προκαταρκτική εξέταση, με τον επικαλούμενο, καινοφανή δικονομικό όρο της διαδικασίας της Επιτροπής μας, ως «μοντέλο Τριαντόπουλου».

Τα μέλη της επιτροπής εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής διαμαρτυρηθήκαμε έντονα για την στάση της πλειοψηφίας της Επιτροπής, ως προς τις κατάφωρες παραβιάσεις του Συντάγματος, του ΚτΒ, του Ν. 3126/2003 περί Ευθύνης Υπουργών και του ΚΠΔ, που κατά παράβαση του Συντάγματος παρακάμπτουν την διαδικασία προκαταρκτικής εξέτασης και

ακολουθώντας το συνομολογούμενο από την Κυβέρνηση και την πλειοψηφία της επιτροπής

«μοντέλο Τριαντόπουλου», που επιλέγει ο Κ. Καραμανλής σύμφωνα με το «σημείωμά» του χωρίς ωστόσο να διαθέτει την ευχέρεια επιλογής, καθώς η διερεύνηση της υπόθεσης από την Επιτροπή είναι συνταγματική υποχρέωση και όχι ευχέρεια. Απόρροια των αντισυνταγματικών και αντιθεσμικών μεθοδεύσεων είναι η μη ύπαρξη των απαιτούμενων από τον Κανονισμό της Βουλής προϋποθέσεων για την σύνταξη αιτιολογημένου πορίσματος επί της κατηγορίας, προκειμένου αυτό με την απαραίτητη τεκμηρίωση να αχθεί ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής προς συζήτηση και ψηφοφορία, έτσι όπως επιτάσσει το άρθρο 156 του Κανονισμού της Βουλής.

Καταγγέλλουμε την στάση της πλειοψηφίας της Επιτροπής, για την αναιτιολόγητη, άρνηση να κληθούν προς εξέταση μάρτυρες για την έρευνα της συγκεκριμένης κατηγορίας, παρέχοντας έτσι πλήρη κάλυψη στον ελεγχόμενο κ. Κων/νο Αχ. Καραμανλή. Τα μέλη της πλειοψηφίας αποδέχθηκαν ανεπιφύλακτα την πρωτοφανή, αντισυνταγματική και παράνομη πρόταση του Κ. Καραμανλή για την επιλογή της ακολουθούμενης διαδικασίας, με ευθεία παράκαμψη της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής και απευθείας παραπομπή στο δικαστικό συμβούλιο χωρίς την διενέργεια της επιβαλλομένης έρευνας.

Καταγγέλλουμε την στάση της πλειοψηφίας της Επιτροπής, η οποία αναδεικνύει την έλλειψη σεβασμού προς τις θεσμικές υποχρεώσεις, που απορρέουν από το άρθρο 86 του Συντάγματος, με αυθαίρετη «χρήση» των ψήφων της πλειοψηφίας. Το Σύνταγμα καταστρατηγείται, προκειμένου να παρασχεθεί το τελευταίο στάδιο προστασίας στον κ. Καραμανλή και η συγκάλυψη να ολοκληρωθεί.

Αθήνα 16 Ιουλίου 2025

Τα μέλη της Επιτροπής εκ μέρους ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ

Αποστολάκη Μιλένα

Λιακούλη Ευαγγελία

Μουλκιώτης Γεώργιος

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Ταμείο Ανάκαμψης: Η λίστα της χαμένης ευκαιρίας
ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Επισκόπηση Πολιτικής Απορρήτου

Το Κίνημα Αλλαγής εγγυάται τον σεβασμό του ιδιωτικού απορρήτου των μελών του, καθώς και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, είτε αυτά τηρούνται διαδικτυακά είτε στις εγκαταστάσεις του. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο του ισχύοντος εθνικού και ενωσιακού νομικού πλαισίου που διέπει την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ιδίως του Γενικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Προστασία Δεδομένων 2016/679 (εφ’ εξής «ΓΚΠΔ»), το Κίνημα Αλλαγής γνωστοποιεί την παρούσα νόμιμη και διαφανή πολιτική προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, με σκοπό να παρέχει στα φυσικά πρόσωπα («υποκείμενα των δεδομένων») επαρκή ενημέρωση για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται κατά την παροχή των υπηρεσιών του προς το κοινό. Με την παρούσα πολιτική καθορίζονται οι βασικές αρχές και οι κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους το Κίνημα Αλλαγής συλλέγει, επεξεργάζεται και αποθηκεύει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως αυτά ορίζονται από την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.