Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Δ. Μάντζου, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2065 και την Οδηγία 2000/31/ΕΚ

Η νέα στυγερή δολοφονία μίας γυναίκας, το νέο ανατριχιαστικό περιστατικό έμφυλης βίας, δεν είναι ένα ακόμη έγκλημα.

Είναι η πολλοστή επανάληψη της ίδιας εγκληματικής συμπεριφοράς. Ένας άνδρας δολοφονεί μια γυναίκα, επειδή την αισθάνεται ιδιοκτησία του. Τόσο απλά τόσο αποκρουστικά.

Είναι οι συνθήκες τέλεσης που πιστοποιούν την παταγώδη επιτυχία της πολιτικής ασφάλειας στην καθημερινότητα των πολιτών. 

Η Ομάδα Εμπειρογνωμόνων GREVIO του Συμβουλίου της Ευρώπης στο τέλος του 2023 διαπίστωσε ελλείψεις στη μεγάλη πλειοψηφία των διατάξεών της και την ανάγκη λήψης μέτρων για τη λειτουργία κέντρων προστασίας γυναικών θυμάτων βίας και των παιδιών τους.

Όσα έχουν γίνει δεν είναι αρκετά  τα επιχειρησιακά γραφεία και οι επιτελικές υπηρεσίες. Και αρκετά από αυτά που έγιναν ήταν απλώς επικοινωνιακά τρικ.

Η ιστοσελίδα metoo.gov.gr παραμένει τρία χρόνια σε κατάσταση δοκιμών.

Για ποιο panic button μας μιλά η Κυβέρνηση;

Για ποια εκπαίδευση μας μιλά η Αστυνομία;

Σε αστυνομικό τμήμα ήταν η κοπέλα. Δολοφονήθηκε μπροστά στο φυλάκιο.

Κανείς δεν δικαιούται να υποβιβάσει το γεγονός αυτό σε ένα απλό αστυνομικό δελτίο.

Ούτε δικαιούται η Κυβέρνηση να αναλώνεται σε εύκολες λύσεις και φαντεζί ατάκες.

Πολιτική πρέπει να είναι η απάντηση. Δράσεις μέτρα και πρωτοβουλίες σε νομοθετικό και επιχειρησιακό επίπεδο.

Με δικαιοπολιτική αντιμετώπιση της γυναικοκτονίας, ως διακριτής μορφής εγκλήματος, ώστε να υπάρχει και η αναγκαία καταγραφή.

Με πληρέστερη ενημέρωση των γυναικών για το πώς μπορούν να προστατευτούν από μια κακoποιητική σχέση.

Δομές λειτουργικές, υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης,

Και φυσικά με επαρκή χρηματοδότηση από κάθε διαθέσιμη πηγή και διαρκή αξιολόγηση και λογοδοσία στη Βουλή.

Να εξηγήσουν τα αρμόδια Υπουργεία τις πρωτοβουλίες που προτίθενται να λάβουν.

Με όρους πολιτικούς, όχι αστυνομικού ρεπορτάζ.

Έτσι θα αντιμετωπίσουμε το ζήτημα αποτελεσματικά.

Αυτό κάνουν τα κόμματα που κάνουν πολιτική με θεσμικό τρόπο και περιεχόμενο. Και όχι με όρους lifestyle ή social media.

Και έρχομαι στο σχέδιο νόμου.

Είδα χθες ένα άρτια κατασκευασμένο βίντεο του Υφυπουργού, στα social media, εξ ολοκλήρου αποτέλεσμα τεχνητής νοημοσύνης.

Ναι η τεχνητή νοημοσύνη είναι επικίνδυνη μέθοδος παραπληροφόρησης. Και είναι σωστό να ενημερώνονται οι πολίτες για τους κινδύνους αυτούς.

Όπως είναι, όμως, εξίσου σωστό, να γνωρίζουν και να αναγνωρίζουν οι πολίτες και τις άλλες μορφές παραδοσιακής χειραγώγησης. Η επεξεργασία ακουστικού υλικού, η αξιοποίηση προνομιακών διαύλων επικοινωνίας μέσω ιστοσελίδων, η συστηματική αναπαραγωγή από ανώνυμα trolls και επώνυμα στελέχη.

Το μοτίβο είναι γνωστό.

Και είναι κάτι στο οποίο τα επικοινωνιακά εργαλεία της ΝΔ -και του ΣΥΡΙΖΑ- έχουν διακριθεί και διακρίνονται έως σήμερα: η αλήθεια τεμαχίζεται, επιλέγονται τα πλέον παρελκυστικά αποσπάσματα και στη συνέχει διοχετεύονται μέσω συγκεκριμένων διαύλων στα φίλια ΜΜΕ.

Όταν, λοιπόν, εσείς κ. Υφυπουργέ θέλετε με το βίντεό σας -και σωστά- να εγείρετε τον βαθμό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης

Πώς τοποθετείστε απέναντι στους Υπουργούς και τον Πρωθυπουργό τον ίδιο, που επικαλέστηκαν τις επεξεργασμένες συνομιλίες; Που στήριξαν από το πρώτο εικοσιτετράωρο το αφήγημα του αποκλειστικά ανθρώπινου λάθους. Ενός σταθμάρχη που βρέθηκε στη θέση του κατά παράβαση της νομοθεσίας, και δύο μηχανοδηγών που δεν έχουν σήμερα φωνή να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.

Πώς τοποθετείστε, ακόμη χειρότερα, απέναντι στον Υπουργό Δικαιοσύνης, που μόλις χθες, από τηλεοπτικό 8αθμό, προσπάθησε να υποβαθμίσει τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης;

Λες και το μοντάζ έγινε από βίτσιο κάποιου.

Δηλαδή κάποιος 04:00 το πρωί απέκτησε πρόσβαση στο κρίσιμο ανακριτικό υλικό. Το επεξεργάστηκε και το διοχέτευσε σε συγκεκριμένο μέσο.

Ότι ένα παρακράτος λειτούργησε πριν το Κράτος. Για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης.

Κι ότι αυτό δεν έχει καμία σχέση με το βασικό έγκλημα. Ότι δεν κατατείνει στη συγκάλυψη.

Δεν βρίσκετε αντίφαση; Δεν βρίσκετε αντινομία;

Και έχετε πρόβλημα σήμερα που ενεργοποιείται η δικαιοσύνη μετά τη δική μας καίρια πρωτοβουλία. Ότι έγινε επιτόπια αυτοψία και λήψη υλικού από τον ΟΣΕ! Ένα έτος και ένα μήνα μετά το έγκλημα. Και δύο ημέρες μετά την υποβολή αναφοράς μας στην Εισαγγελία ΑΠ.

Εκτός αν πρέπει να ασπαστούμε την άποψη του κ. Πλεύρη ότι συμβαίνουν δύο πράγματα: πρώτον, ότι είναι απαράδεκτη η υποβολή αναφοράς από έναν πολίτη στη Δικαιοσύνη και δεύτερον ότι είναι τυχαία η ακολουθία των γεγονότων.

Το πρώτο παραβιάζει την ποινική δικονομία. Το δεύτερο την κοινή λογική.

Ευχαριστούμε, δεν θα πάρουμε.

Εμείς στηρίζουμε και εμπιστευόμαστε τη Δικαιοσύνη. Και τη συνδράμουμε.

Στηρίζουμε τους θεσμούς της εθνικής και ενωσιακής έννομης τάξης. Έμπρακτα. Όχι στα λόγια.

Εμείς στηρίζουμε κάθε πρωτοβουλία που κατατείνει στην εφαρμογή ευρωπαϊκών πολιτικών. Όπως και η Digital Services Act. Αλλά το ζητούμενο παραμένει: να εξασφαλίσουμε ότι και στη χώρα μας θα λειτουργούν οι θεσμοί σύμφωνα με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Με όρους διαφάνειας. Σε όλα τα στάδια της πολιτικής ζωής και της εκλογικής διαδικασίας.

Τι γίνεται με τη διαφάνεια στις χορηγούμενες διαφημίσεις μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που στρέφονται απέναντι σε πολιτικούς αντιπάλους;

Τι γίνεται με τον σεβασμό των ανεξάρτητων αρχών και της ΕΕΤΤ,  τη στελέχωσή της και την ενδυνάμωσή της;

Είναι επιτακτική η πρόσληψη του ελλείποντος προσωπικού, καθότι η απουσία επαρκούς αριθμού εργαζομένων θα καταστήσει αδύνατη την επιτυχή επέλευση των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων.

Ναι, η Κυβέρνηση πρέπει να υπερβεί την αλλεργία της στις ανεξάρτητες αρχές και να μάθει και να προασπίζει την ανεξαρτησία τους.

Και να σέβεται τη γνώμη τους. Σέβεστε σήμερα το ΑΣΕΠ, όταν δεν το ρωτάτε καν για τις ρυθμίσεις που κάνετε με το άρθρο 4 της τροπολογίας; Με τις οποίες κάνετε ακόμη πιο αδιαφανείς τους όρους συμμετοχής στους διαγωνισμούς.

Συμφωνεί ή διαφωνεί το ΑΣΕΠ; Η Βουλή δεν το γνωρίζει. Η Κυβέρνηση θα μας ενημερώσει;

Και δυστυχώς λόγω της πάγιας αντικοινοβουλευτικής πρακτικής ομαδοποίησης άσχετων διατάξεων σε μία τροπολογία, δεν μπορούμε να υπερψηφίσουμε την τροπολογία -λέμε «παρών»- ενώ θα ήμαστε θετικοί στην χρηματοδότηση του Δήμου Θεσσαλονίκης ώστε να θεραπευθούν οι δυσμενείς συνέπειες της εσφαλμένης επιλογής σας να προταχθεί η επιλογή του flyover έναντι της εξωτερικής περιφερειακής οδού, που προκαλεί ασφυξία στη συμπρωτεύουσα.

Επιστρέφω στο κύριο αντικείμενο του σχεδίου νόμου.

Σε κάθε περίπτωση, η ασφάλεια στο διαδίκτυο είναι κρίσιμη έννοια στη σύγχρονη εποχή. Για τη διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, της ανθεκτικότητας της δημοκρατίας μας στις προκλήσεις και τις επιθέσεις που δέχεται.

Καλωσορίζουμε λοιπόν την πρωτοβουλία σας, παρά τις επί μέρους παρατηρήσεις που σας εξέθεσε ο ειδικός αγορητής μας Ιλχάν Αχμέτ και σήμερα αλλά και στην Επιτροπή.

Αλλά, αναρωτιόμαστε, σε ποια έννομη τάξη γίνεται πράξη αυτή η πρωτοβουλία;

Στην Ελλάδα, που ακόμη κλονίζεται από το σκάνδαλο των υποκλοπών. Με τη χρήση κακόβουλων λογισμικών και επίσημη κρατική παρακολούθηση από την ΕΥΠ εις βάρος πολιτικών, δημοσιογράφων και αρχηγών ενόπλων δυνάμεων.

Που ακόμη δεν έχει προχωρήσει στη διασταύρωση των στόχων του Predator και της ΕΥΠ.

Ούτε φυσικά έχει βελτιωθεί το νομοθετικό καθεστώς, ώστε να υπάρχει ενημέρωση του παρακολουθούμενου για τον λόγο της παρακολούθησης.

Σας ενοχλεί το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που τα θέτει όλα αυτά.

Τι έχετε, όμως, να πείτε για το ψήφισμα του Συμβουλίου της Ευρώπης; Που στις 11 Οκτωβρίου 2024 κάλεσε τη χώρα μας σε ενέργειες και νομοθετικές προσαρμογές για τη χρήση κακόβουλων λογισμικών;

Και, φυσικά, ποιος μπορεί να ξεχάσει το σκάνδαλο με τη διαρροή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με την ευρωβουλευτή σας;

Το Υπουργείο Εσωτερικών, θεματοφύλακας των δεδομένων των εκλογέων, πρωταγωνιστεί στην παραβίαση του ενωσιακού και εθνικού δικαίου.

Θα αναμένουμε τα αποτελέσματα της έρευνας από τη Δικαιοσύνη και την Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και επαναλαμβάνουμε το αίτημά μας για σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας με πρόσκληση της Υπουργού Εσωτερικών, που τηρεί ύποπτη σιωπή, και του επικεφαλής της Αρχής.

Εξάλλου, δημοκρατία δεν είναι μόνο οι εκλογές. Είναι και η καθημερινή ζωή του πολίτη και η επαφή με το κράτος και τους δημόσιους φορείς.

Παρά τις υποσχέσεις για απλοποίηση, η γραφειοκρατία –  και ταυτόχρονα η αδυναμία επίλυσης προβλημάτων από την κυβέρνηση ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.  

Οι πολύπλοκες διαδικασίες και οι καθυστερήσεις αποτελούν αντίφαση προς τις προσδοκίες που δημιουργούνται από τη συνεχή χρήση δημόσιων πόρων και τη δαπάνη εκατομμυρίων ευρώ. Η γραφειοκρατία, δυστυχώς, διαιωνίζεται τώρα και σε ψηφιακό επίπεδο, βάζοντας εμπόδια στην καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων.

Tο επιτελικό κράτος της ΝΔ έχει αποτύχει. Έχει δημιουργήσει μεγαλύτερες ανισότητες στην κοινωνία, στρεβλώσεις στην οικονομία με τα καρτέλ και την ακρίβεια. Αποτυχία σε πολιτικές για την νέα γενιά που εγκαταλείπει την χώρα κυρίως επειδή δεν υπάρχει αξιοκρατία.

Διότι τελικά, το κράτος δικαίου, η λειτουργία των θεσμών συνδέεται άρρηκτα με την οικονομική ανάπτυξη. Δεν υπάρχει ευημερία χωρίς ανθεκτική δημοκρατία. Χωρίς διαφάνεια στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, χωρίς λογοδοσία της πολιτικής στους πολίτες, χωρίς σεβασμό στους θεσμούς της Πολιτείας.

Η υπεράσπιση της δημοκρατίας είναι μια διαδικασία διαρκής. Σε όλα τα πεδία.

Το ΠΑΣΟΚ της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ και του OpenGov και των πραγματικών μεταρρυθμίσεων στοχεύει  στη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους.

Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής «Ψηφιακή Ελλάδα» έχει στον πυρήνα της την δίκαιη ψηφιακή μετάβαση, την ενδυνάμωση της δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών, την ενίσχυση της ολοκληρωμένης ψηφιακής διακυβέρνησης, τον ψηφιακό μετασχηματισμό δημοσίου και επιχειρήσεων.

Με γρήγορες νίκες, διαφάνεια, αποδοτικότητα, λογοδοσία και συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού.

Για ένα Κράτος δίπλα και όχι απέναντι στον πολίτη.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.