Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

ΕΡΩΤΗΣΗ – ΑΚΕ

Προς τους Υπουργούς: Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κ. Χατζηδάκη

                                          Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Θ. Σκυλακάκη

                                     Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Κ. Σκρέκα

      Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Άδωνι Γεωργιάδη

Θέμα: «Άγνωστη η πορεία της ιστορικής ΛΑΡΚΟ»

Κύριοι Υπουργοί,

Με το άρθρο 21 του νόμου 4664/2020, η εταιρία ΛΑΡΚΟ, τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Οι αιτιάσεις μας, ότι η διαδικασία θα οδηγήσει σε απαξίωση και κλείσιμο της εταιρίας, πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας ειδικής εκκαθάρισης, δυστυχώς επαληθεύτηκαν.

Σύμφωνα με την παρ. 3 του ως άνω άρθρου «η θέση της «ΛΑΡΚΟ» σε ειδική διαχείριση δεν αποτελεί λόγο λύσεως της εταιρείας, δεν συνεπάγεται διακοπή της λειτουργίας της και δεν επιφέρει τη λύση των πάσης φύσεως συμβάσεων της, ούτε αποτελεί λόγο λύσεως αυτών».

Ωστόσο, από 1 Αυγούστου 2022 ήρθε η παύση της παραγωγικής διαδικασίας καθώς, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. 191367 ΕΞ 2022/ 29-12-2023 έγγραφο του τότε Υπουργού Οικονομικών, κ. Σταϊκούρα και υιοθετώντας πλήρως την απόφαση του διορισθέντος Ειδικού Διαχειριστή, «σύμφωνα με την ΑΠ 39/8-12-2022 επιστολή του Ειδικού Διαχειριστή  “θα δημιουργούσε επιπλέον ταμειακό έλλειμα το οποίο θα βάραινε περαιτέρω τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε περίπτωση που λειτουργούσε η ΛΑΡΚΟ με τη μέγιστη αξιοποίηση της παραγωγικής δυναμικότητας (δηλαδή μέγιστη παραγωγή 60 τόνους νικελίου/ημέρα ή 1,800 τόνους νικελίου/μήνα) θα προέκυπταν μηνιαία εκτιμώμενα έσοδα περίπου € 33,4 εκ. ενώ το εκτιμώμενο μηνιαίο κόστος θα ανερχόταν σε € 65,9 εκ. ως εκ τούτου, θα προέκυπτε ταμειακό έλλειμμα ύψους €32,5 εκ. ανά μήνα λειτουργίας που θα έπρεπε να καλυφθεί μέσω επιπλέον επιχορήγησης από τον κρατικό προϋπολογισμό”.»

Την ίδια στιγμή και σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την απόφαση της Κυβέρνησης να θέσει σε ειδική διαχείριση της ΛΑΡΚΟ, η αβεβαιότητα για την έκβαση της πώλησης της ΛΑΡΚΟ φαίνεται να παρατείνεται, καθώς η συζήτηση της προσφυγής της εταιρείας Commodity & Mining Insight Ireland Ltd (CMI) κατά της απόφασης της Ειδικής Διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ, με την οποία ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings ανεβλήθη και παραπέμφθηκε να συζητηθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στις 12 Δεκεμβρίου 2023.

Υπενθυμίζεται  ότι στις 7 Φεβρουαρίου 2024, λήγει η Ειδική Διαχείριση της ΛΑΡΚΟ, μετά την τελευταία παράταση, από τις πολλοστές παρατάσεις,  που δόθηκε τον περασμένο Μάρτιο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης, ενώ, με την ίδια απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, παρατάθηκε και η παραμονή των εργαζομένων της εταιρείας έως τα τέλη του 2023.

Επειδή αποτελεί μνημείο ανορθολογισμού να παραμένει κλειστή η ΛΑΡΚΟ, ενώ το νικέλιο βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογικής εξέλιξης σε διεθνές επίπεδο και η παγκόσμια τιμή του βρίσκεται στα ύψη,

Επειδή οι εργαζόμενοι της ΛΑΡΚΟ, πρώτα λοιδορήθηκαν και καθυβρίστηκαν από Υπουργούς της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, έπειτα οδηγήθηκαν στο ταμείο ανεργίας και σήμερα, για τέταρτο συνεχή χρόνο, βρίσκονται μπροστά στην πρωτοφανή στα χρονικά αβεβαιότητα, καθώς στο τέλος του έτους λήγουν οι συμβάσεις τους, αλλά εξακολουθούν να εξαπατώνται από μία Κυβέρνηση, που τους υποσχέθηκε πολλά και κατάφερε λίγα,

Επειδή από την υπ’ αριθ. 38/8-12-2022 επιστολή του Ειδικού Διαχειριστή της ΛΑΡΚΟ δεν προκύπτει με ποιά επιστημονικά κριτήρια και οικονομοτεχνικές μελέτες έχει αποφασιστεί η αναστολή της παραγωγής, καθώς σε κάθε περίπτωση,  δεν ανατρέχει σε κάποια εμπεριστατωμένη μελέτη σκοπιμότητας με σαφή ανάλυση ωφελειών-κόστους (Benefit-Cost Analysis),

Επειδή στην αιτιολογική έκθεση των διατάξεων  του ν. 4664/2022 με τις οποίες θεσμοθετήθηκε η διαδικασία της ειδικής διαχείρισης αναφερόταν ότι «μεσοπρόθεσμος στόχος (της διαδικασίας ειδικής διαχείρισης) είναι η εξυγίανση και συνέχιση της δραστηριότητας εξόρυξης σιδηρομεταλλεύματος και παραγωγής νικελίου στην Ελλάδα, μέσω της αναδιάρθρωσης, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης, χωρίς να σταματήσει η λειτουργία της εταιρείας»,

Επειδή σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 40/2/2020 έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνόδευε την αιτιολογική έκθεση και τις διατάξεις του νόμου 4664/2020 με τις οποίες θεσμοθετήθηκε η διαδικασία της ειδικής διαχείρισης, τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα, μεταξύ άλλων, ήταν «δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού από την επιχορήγηση της εταιρίας ΛΑΡΚΟ ΑΕ με σκοπό την κάλυψη των εξόδων για την εκπλήρωση της διαδικασίας τη ειδικής διαχείρισης (στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα έξοδα διαιτησίας που αναλογούν στο Ελληνικό Δημόσιο) καθώς και των λειτουργικών δαπανών της εταιρίας για τη συνέχιση της δραστηριότητάς της. […]  Σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο έχει εκτιμηθεί ποσό ύψους 35 εκατ. ευρώ περίπου, το οποίο αφορά στο κόστος της ειδικής διαχείρισης καθώς και τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρίας, για τη συνέχιση της δραστηριότητάς της.»,

Κατόπιν αυτών, ερωτώνται  οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Υπήρξε μελέτη σκοπιμότητας με σαφή ανάλυση ωφελειών – κόστους με βάση την οποία έχει ληφθεί η απόφαση αναστολής λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ; Αν ναι, να κατατεθεί.
  2. Ποιος είναι ο εκπονηθείς εφεξής οδικός  χάρτης της ολοκλήρωσης της ειδικής διαχείρισης  και πώλησης της ΛΑΡΚΟ, λαμβάνοντας υπόψη και τις δικαστικές εκκρεμότητες που προέκυψαν μετά και την προσφυγή της εταιρείας Commodity & Mining Insight Ireland Ltd (CMI) κατά της απόφασης της Ειδικής Διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ, με την οποία ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings;
  3. Θα δοθεί νέα παράταση στην ειδική διαχείριση; Αν ναι, ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;
  4. Τι μέλλει γενέσθαι για τους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις λήγουν στο τέλος του 2023; 
  5. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την θεσμοθέτηση της διαδικασίας ειδικής διαχείρισης, έχει αξιολογήσει η Κυβέρνηση την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένη πολιτικής απόφασης; Αν ναι, ποια είναι η έκβαση της εν λόγω αξιολόγησης; Να κατατεθούν οι συνταχθείσες σχετικές  εκθέσεις.
  6. Λαμβάνοντας υπόψη τα ως άνω αναφερθέντα και της συναφούς αιτιολογικής έκθεσης των διατάξεων  του ν. 4664/2022 με τις οποίες θεσμοθετήθηκε η διαδικασία της ειδικής διαχείρισης, όσον αφορά τον μακροπρόθεσμο στόχο της συγκεκριμένης νομοθετικής πρόβλεψης, τι έχει επιτευχθε8ι έως σήμερα;
  7. Λαμβάνοντας υπόψη τα ως άνω αναφερθέντα στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για τις δαπάνες από τον κρατικό προϋπολογισμό για την ειδική διαχείριση, κατά πόσο έχει ξεπεραστεί η αρχική εκτίμηση των δαπανών έως και σήμερα;

Και παρακαλείσθε, προς ενημέρωση του Ελληνικού Κοινοβουλίου, να κατατεθούν:

  1. Ο εκπονηθείς οδικός  χάρτης των ενεργειών της  ειδικής διαχείρισης, λαμβάνοντας υπόψη και τις δικαστικές εκκρεμότητες που προέκυψαν μετά και την προσφυγή της εταιρείας Commodity & Mining Insight Ireland Ltd (CMI) κατά της απόφασης της Ειδικής Διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ, με την οποία ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings;
  • Η μελέτη σκοπιμότητας με σαφή ανάλυση ωφελειών – κόστους, δυνάμει της οποίας ελήφθη η απόφαση αναστολής λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ, ως και όλων των άλλων εγγράφων που αιτιολογείται η  αναστολή λειτουργίας.
  • Ενδεχόμενη έκθεση αξιολόγησης της ειδικής διαχείρισης και της πολιτικής απόφασης να τεθεί σε ειδική διαχείριση η ΛΑΡΚΟ.

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Γιώργος Μουλκιώτης

Παύλος Γερουλάνος

Πάρης Κουκουλόπουλος

Γιώργος Νικητιάδης

Φραγκίσκος Παρασύρης

Μανώλης Χριστοδουλάκης

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.