Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Η Ράνια Θρασκιά, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και Υπεύθυνη Κ.Τ.Ε. Ψυχικής Υγείας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, επανέρχεται με νέα ερώτηση στη Βουλή, αναδεικνύοντας την κρίσιμη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Άγιος Δημήτριος» λόγω των μεγάλων ελλείψεων προσωπικού.

Όπως επισημαίνεται, σύμφωνα με καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων, η δομή καταγράφει 144 κενές οργανικές θέσεις. Η συγκεκριμένη κατάσταση αναγκάζει τους υπαλλήλους να εργάζονται υπό συνθήκες ακραίας πίεσης, με το νοσοκομείο να τους οφείλει περίπου 700 ημέρες ανάπαυσης (ρεπό) και άδειες από το 2024, επιτείνoντας την εργασιακή εξουθένωση. Η σημερινή δύσκολη πραγματικότητα επιβεβαιώνει εξάλλου όσα η βουλευτής επισήμανε σε επίκαιρη ερώτησή της τον Σεπτέμβριο του 2025, όταν η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας επέλεγε να καθησυχάζει προκλητικά, ισχυριζόμενη ότι με τους υπηρετούντες σε προσωποπαγή θέση, τους επικουρικούς, τους ιδιώτες και τις προκηρύξεις, η κάλυψη του νοσοκομείου άγγιζε το 100%. Ως αποτέλεσμα των ελλείψεων, έχει ανασταλεί η λειτουργία του Ιατρείου Ύπνου, ενώ έχει κλείσει και μία χειρουργική αίθουσα.

Ωστόσο, αντί για τη μόνιμη θωράκιση του νοσοκομείου, επιλέγεται συστηματικά η πρόχειρη τακτική των αποσπασματικών μετακινήσεων προσωπικού με τη διαδικασία του «εντέλλεσθε» για την κάλυψη κενών σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και άλλων νομών.

Κατόπιν τούτων, η βουλευτής ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό εάν προτίθεται να προχωρήσει σε άμεσες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ώστε να επαναλειτουργήσουν η χειρουργική αίθουσα και το Ιατρείο Ύπνου. Ερωτά, επίσης, εάν προτίθεται να λάβει συγκεκριμένα μέτρα για τον τερματισμό της πρακτικής των αναγκαστικών μετακινήσεων προσωπικού και με ποιον τρόπο θα διασφαλιστεί η χορήγηση των εκατοντάδων οφειλόμενων ρεπό και αδειών. Τέλος, ζητά να διευκρινιστεί πώς θα αποφευχθεί η περαιτέρω αποδυνάμωση του Γ.Ν.Θ. «Άγιος Δημήτριος». 

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Υγείας

ΘΕΜΑ: «Σε τροχιά λειτουργικής κατάρρευσης και εργασιακής εξουθένωσης το Γ.Ν.Θ. “Άγιος Δημήτριος” λόγω υποστελέχωσης»

Η επάρκεια και η εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων νοσηλευτικών μονάδων αποτελούν θεμελιώδη εγγύηση για την προστασία της υγείας και της ανθρώπινης ζωής. Ωστόσο, η πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά οι ασθενείς και το υγειονομικό προσωπικό στη Θεσσαλονίκη αποκλίνει σημαντικά από το αυτονόητο δικαίωμα στην αξιοπρεπή δημόσια περίθαλψη. Χαρακτηριστική και ανησυχητική είναι η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Άγιος Δημήτριος».

Σύμφωνα με πρόσφατες καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων του νοσοκομείου, η δομή βρίσκεται πλέον σε καθεστώς εκτάκτου ανάγκης λόγω υποστελέχωσης, στα όρια της λειτουργικής κατάρρευσης. Συγκεκριμένα, στο νοσοκομείο καταγράφονται σήμερα 144 κενές οργανικές θέσεις προσωπικού. Η έλλειψη αυτή αναγκάζει τους εναπομείναντες υπαλλήλους να εργάζονται υπό συνθήκες ακραίας πίεσης, με το νοσοκομείο να τους οφείλει περίπου 700 ρεπό και άδειες από το 2024, γεγονός που επιτείνει το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης και υπονομεύει την ασφάλεια των ίδιων των υγειονομικών αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Η σημερινή πραγματικότητα έρχεται να επιβεβαιώσει όσα είχα τονίσει κατά τη συζήτηση, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, της υπ’ αριθ. πρωτ. 1344/12-9-2025 επίκαιρης ερώτησής μου προς το Υπουργείο Υγείας. Τότε, απέναντι στην ανάδειξη των σοβαρών ελλείψεων προσωπικού και της επικείμενης λήξης των συμβάσεων εργαζομένων, υπηρετούντων σε διάφορες ειδικότητες μέσω των προγραμμάτων της ΔΥΠΑ, που θα οδηγούσε αναπόδραστα σε αναστολή κρίσιμων υπηρεσιών του συγκεκριμένου νοσοκομείου, η ηγεσία του Υπουργείου είχε επιλέξει να απαντήσει λέγοντας πως όλα βαίνουν καλώς, ισχυριζόμενος σχετικά με τη στελέχωση της νοσηλευτικής μονάδας πως «Αν αθροίσετε τους υπηρετούντες σε προσωποπαγή θέση, τους επικουρικούς και ιδιώτες και τις προκηρύξεις πάμε σε 100% κάλυψη».

Τα όσα είχαν εγκαίρως τονιστεί επιβεβαιώνονται δυστυχώς σήμερα από τις εξελίξεις που βιώνουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα, εξαιτίας της έλλειψης εξειδικευμένου δυναμικού έχει ήδη ανασταλεί η λειτουργία του Ιατρείου Ύπνου, ενώ έχει κλείσει και μία χειρουργική αίθουσα, πλήττοντας έτσι άμεσα τους ασθενείς. Αντί ωστόσο για τη μόνιμη θωράκιση του νοσοκομείου, επιλέγεται συστηματικά η πρόχειρη τακτική των αποσπασματικών μετακινήσεων προσωπικού με τη διαδικασία του «εντέλλεσθε» για την κάλυψη κενών σε άλλα νοσοκομεία και άλλων νομών, αποδιοργανώνοντας πλήρως τα τμήματα του «Άγιου Δημήτριου».

Παράλληλα, η πρόσκληση που ισχύει προς τους εργαζόμενους όλων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης για μετακίνησή τους, εφόσον το επιθυμούν, στο υπό ανέγερση Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, χωρίς καμία μέριμνα για την εκ των προτέρων αναπλήρωση των θέσεων που θα κενωθούν, απειλεί να οδηγήσει τον ήδη υποστελεχωμένο “Άγιο Δημήτριο” σε μια νέα φάση αποδυνάμωσης.

Επειδή η υγειονομική ασφάλεια των πολιτών αποτελεί συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας και δεν μπορεί να τελεί υπό διαρκή διακινδύνευση.

Επειδή η προστασία της σωματικής και ψυχικής υγείας των εργαζομένων στην πρώτη γραμμή του ΕΣΥ αποτελεί προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία των νοσοκομείων.

Επειδή η απαξίωση των δημόσιων δομών υγείας οδηγεί σε ελλιπή παροχή υπηρεσιών.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες και προσλήψεις μόνιμου προσωπικού προτίθεται να προχωρήσει προκειμένου να καλυφθούν οι 144 κενές οργανικές θέσεις και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα θα επαναλειτουργήσουν η κλειστή χειρουργική αίθουσα και το Ιατρείο Ύπνου του Γ.Ν.Θ. «Άγιος Δημήτριος»;
  2. Με ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να βάλει τέλος στην πρακτική των αναγκαστικών μετακινήσεων προσωπικού («εντέλλεσθε») που αποδιαρθρώνει τη λειτουργία του νοσοκομείου και πώς θα διασφαλιστεί η άμεση χορήγηση των εκατοντάδων χρωστούμενων ημερών ανάπαυσης (ρεπό) και αδειών στο υγειονομικό προσωπικό;
  3. Πώς θα διασφαλιστεί ότι η τρέχουσα πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη στελέχωση του νέου Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης δεν θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποδυνάμωση του Γ.Ν.Θ. «Άγιος Δημήτριος»;

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Επισκόπηση Πολιτικής Απορρήτου

Το Κίνημα Αλλαγής εγγυάται τον σεβασμό του ιδιωτικού απορρήτου των μελών του, καθώς και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, είτε αυτά τηρούνται διαδικτυακά είτε στις εγκαταστάσεις του. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο του ισχύοντος εθνικού και ενωσιακού νομικού πλαισίου που διέπει την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ιδίως του Γενικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Προστασία Δεδομένων 2016/679 (εφ’ εξής «ΓΚΠΔ»), το Κίνημα Αλλαγής γνωστοποιεί την παρούσα νόμιμη και διαφανή πολιτική προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, με σκοπό να παρέχει στα φυσικά πρόσωπα («υποκείμενα των δεδομένων») επαρκή ενημέρωση για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται κατά την παροχή των υπηρεσιών του προς το κοινό. Με την παρούσα πολιτική καθορίζονται οι βασικές αρχές και οι κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους το Κίνημα Αλλαγής συλλέγει, επεξεργάζεται και αποθηκεύει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως αυτά ορίζονται από την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.