Ερώτηση Βουλευτών ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη
Τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο
ΘΕΜΑ: Στα ύψη παραμένουν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από και προς την Κρήτη, ενώ οι πολίτες υφίστανται τις συνέπειες της κακής οργάνωσης των οδικών μεταφορών
Κύριοι Υπουργοί,
Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται τεράστια άνοδος του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, γεγονός το οποίο προκαλεί ιδιαίτερα σημαντικά προβλήματα στους μόνιμους κατοίκους των νησιών, στους επισκέπτες και στις επιχειρήσεις. Η ραγδαία αυτή άνοδος των τιμών των εισιτηρίων επιβαρύνει ιδιαίτερα τα νησιά της χώρας μας, όπως η Κρήτη, όπου η καθημερινή μετακίνηση των επιβατών και η διακίνηση των εμπορευμάτων πραγματοποιείται, κατά κύριο λόγο, μέσω επιβατηγών πλοίων.
Ειδικότερα, η Κρήτη αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και πιο παραγωγικές περιφέρειες της Ελλάδας, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στην οικονομία της χώρας μέσω του αγροτικού και τουριστικού τομέα της. Έχει ιδιαίτερα σημαντική αγροτική παραγωγή, με προϊόντα όπως ελαιόλαδο και κρασί, τα οποία αναγνωρίζονται ευρέως για την ποιότητά τους και εξάγονται διεθνώς σε μεγάλο ποσοστό. Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς οικονομικούς κλάδους της Κρήτης, καθώς το νησί δέχεται πάρα πολλούς επισκέπτες ετησίως. Διαθέτει μοναδικά τουριστικά αξιοθέατα, όπως οι αρχαιολογικοί χώροι της Κνωσσού και της Φαιστού, παραλίες διεθνούς φήμης και μεγάλο φυσικό πλούτο. Ο τουριστικός τομέας, κατ’ επέκταση, έχει οδηγήσει στη δημιουργία μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων και χώρων εστίασης.
Περαιτέρω, η Κρήτη φιλοξενεί έναν μεγάλο αριθμό φοιτητών λόγω των πολλών σχολών που λειτουργούν στο νησί. Παρά το γεγονός ότι οι φοιτητές δικαιούνται μειωμένα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στις μετακινήσεις τους, το κόστος παραμένει υψηλό, επιβαρύνοντας κι άλλο τον οικονομικό τους προϋπολογισμό.
Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι να μετακινούνται χιλιάδες επιβάτες καθημερινά και να διακινούνται μεγάλοι όγκοι εμπορευμάτων από και προς την Κρήτη, με το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να παραμένει πολύ υψηλό, πλήττοντας τόσο τους κατοίκους του νησιού όσο και τις τοπικές επιχειρήσεις.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για δρομολόγια από την Κρήτη προς τα νησιά των Κυκλάδων είναι κατά πολύ υψηλότερο σε σχέση με τα αντίστοιχα δρομολόγια που εκτελούνται από τον Πειραιά προς τα συγκεκριμένα νησιά, γεγονός που εντείνει το αίσθημα άνισης μεταχείρισης μεταξύ της Αθήνας και της περιφέρειας και δυσχεραίνει τη μετακίνηση επιβατών και την ανάπτυξη συνεργασιών στον τουρισμό και το εμπόριο με τα άλλα νησιά του Αιγαίου.
Επιπλέον γεννώνται πολλά ερωτηματικά από τη διακύμανση που υπάρχει στις τιμές των εισιτηρίων, σε σχέση με τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται καθημερινά για την εκτέλεση δρομολογίων στην ίδια γραμμή, με αποτέλεσμα να εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για το εάν οι μετακινούμενοι με πλοία επιβάτες καλούνται να επωμιστούν τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται από την έλλειψη ανταγωνισμού και αν οι αυξημένες τιμές δεν προέρχονται από τις αντικειμενικές συνθήκες που επικρατούν. Μάλιστα, έχουν υπάρξει καταγγελίες πολιτών ότι στη γραμμή Χανιά – Πειραιάς το κόστος του εισιτηρίου είναι μιάμιση φορά ακριβότερο από όσο στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιάς, χωρίς όμως να δικαιολογείται από τα πραγματικά δεδομένα, πέρα από τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται ανάμεσα στις εταιρείες.
Επιπροσθέτως, καταγράφεται κακή οργάνωση των οδικών μεταφορών όσον αφορά τη σύνδεση μέσω υπεραστικών λεωφορείων περιοχών της ενδοχώρας με το λιμάνι του Ηρακλείου, με αποτέλεσμα οι πολίτες να υφίστανται αδικαιολόγητη ταλαιπωρία, ενώ θα έπρεπε να μετακινούνται όλοι οι επιβάτες που το επιθυμούν, ακόμη και με τη χρήση επιπλέον οχημάτων, καθώς πρόκειται για μια συνηθισμένη και εύλογη πρακτική, ειδικά όταν καταγράφεται αυξημένη ζήτηση. Ως αποτέλεσμα της κακής οργάνωσης, πολίτες χάνουν τη δυνατότητα ταξιδιού με το πλοίο της επιλογής τους και αναγκάζονται είτε σε πολύωρη αναμονή είτε σε αλλαγή των σχεδίων του ταξιδιού τους.
Δεδομένου ότι παρατηρείται καθημερινά μεγάλη κινητικότητα αγαθών και επιβατών από και προς την Κρήτη.
Δεδομένου ότι η Κρήτη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία της χώρας μέσω της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και του τουρισμού.
Δεδομένου ότι η ακτοπλοϊκή διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντική για την οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της χώρας.
Δεδομένου ότι είναι απαράδεκτο οι πολίτες να καλούνται να επωμιστούν την επιβάρυνση που προκύπτει από την έλλειψη ανταγωνισμού σε ναυτιλιακές γραμμές.
Δεδομένου ότι η Πολιτεία οφείλει άμεσα να διορθώνει τυχόν στρεβλώσεις και να λειτουργεί προς όφελος των πολιτών.
Δεδομένου ότι το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επιβαρύνει δυσμενώς τους πολίτες και δημιουργεί έως και ζητήματα οικονομικής επιβίωσης.
Δεδομένου ότι το οδικό δίκτυο μεταφορών θα πρέπει να λειτουργεί συνδυαστικά με τα δρομολόγια των πλοίων της γραμμής, για την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ενόψει των ανωτέρω, ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε και με ποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η μείωση του υψηλού κόστους τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στα δρομολόγια που συνδέουν την Κρήτη με την ηπειρωτική Ελλάδα, με τα νησιά των Κυκλάδων αλλά και με άλλες νησιωτικές περιοχές;
2. Σκοπεύει η κυβέρνηση να λάβει πρωτοβουλίες ώστε να πραγματοποιηθούν αυστηροί έλεγχοι στις γραμμές όπου ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί προς όφελος των πολιτών, με αποτέλεσμα να καταγράφονται αυξημένες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε σχέση με τον αριθμό των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ίδιες γραμμές;
3. Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσετε την ορθότερη οργάνωση των οδικών μεταφορών στην Κρήτη, μέσω του δικτύου των υπεραστικών λεωφορείων, έτσι ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των πολιτών;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αναστάσιος Νικολαΐδης
Σταύρος Μιχαηλίδης
Ελένη Βατσινά
Φραγκίσκος Παρασύρης
Αικατερίνη Σπυριδάκη
Εμμανουήλ Χνάρης