Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ερώτηση Βουλευτών ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Προς

– Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κ. Πιερρακάκη

Θέμα: «Κατάτμηση και αλλοίωση του “Εξειδικευμένου Συμβούλου Ποιοτικού Ελέγχου” (Ε.Σ.Π.ΕΛ.) και συνέπειες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα».

Σύμφωνα με δημοσίευμα στο Financialreport.gr υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την επιλογή του “Εξειδικευμένου Συμβούλου Ποιοτικού Ελέγχου” (Ε.Σ.Π.ΕΛ.) που αναλαμβάνει τη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων επαλήθευσης της ποιότητας σε δημόσια έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Η λειτουργία του Ε.Σ.Π.ΕΛ. θεσμοθετήθηκε το 1998 (ΚΥΑ Δ17α/10/16/ΦΝ380/11-2-1998 κατ’ εξουσιοδότηση του ν. 2372/1996), κατόπιν απαίτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξάρτητη και υψηλού κύρους ποιοτική εποπτεία των έργων υποδομής που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ. 

Ο Ε.Σ.Π.ΕΛ. λειτούργησε ως εργαλείο με στόχο την ενίσχυση της ποιότητας των συγχρηματοδοτούμενων έργων και τη διάχυση της «κουλτούρας ποιότητας» και διαφάνειας. Από το 1998 έως το 2023 πραγματοποιήθηκαν τρεις επταετείς διαγωνισμοί (οι δύο τελευταίοι το 2006 και το 2015) από κυβερνήσεις ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, με αναδόχους διεθνούς κύρους (ENEL.HYDRO και Eptisa).

Ωστόσο, παρά τη λήξη της τελευταίας σύμβασης τον Δεκέμβριο του 2023, παρατηρήθηκε αδικαιολόγητη αδράνεια 2,5 ετών, αφήνοντας εκατοντάδες έργα χωρίς ανεξάρτητο ποιοτικό έλεγχο, με κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια και την τήρηση των ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Η προκήρυξη του νέου διαγωνισμού Ε.Σ.Π.ΕΛ. στις 20 Μαΐου 2025 εισήγαγε σημαντικές αμφιβόλου σκοπιμότητας αλλαγές:

  • το έργο κατατμήθηκε σε πέντε (5) γεωγραφικά τμήματα αντί του ενιαίου εθνικού έργου που επιβάλλουν οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές,
  • η διακήρυξη δεν επιτρέπει σε υποψηφίους να καταθέσουν προσφορά για περισσότερα από ένα τμήματα,
  • ουσιαστικά αίρεται η ρήτρα ασυμβιβάστου, καθώς επιτρέπεται η εμπλοκή αναδόχων και στην υλοποίηση έργων,
  • η διενέργεια του διαγωνισμού ανατέθηκε στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της ΕΕΣΥΠ, η οποία δεν διαθέτει την απαιτούμενη εξειδικευμένη τεχνογνωσία.

Το αποτέλεσμα ήταν η κήρυξη άγονων τεσσάρων (4) από τις πέντε (5) διαδικασίες, ενώ στην πέμπτη προσήλθε μόνον ένας υποψήφιος, επιβεβαιώνοντας την αναποτελεσματικότητα της «νέας» διαδικασίας.

Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Ποιος είναι υπεύθυνος για την πολυετή καθυστέρηση προκήρυξης του διαγωνισμού, που υπονόμευσε τον θεσμό του Ε.Σ.Π.ΕΛ.;
  2. Τελούν σε γνώση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αυτές οι αλλαγές και εξελίξεις που εγείρουν ζητήματα προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και της διαφάνειας στη διαχείριση ευρωπαϊκών κονδυλίων;
  3. Ποιος και με ποια αιτιολογία όρισε ως διενεργούσα αρχή την Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ), τη στιγμή που δεν διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για το εξειδικευμένο αυτό έργο, ειδικά όταν αυτό έχει προκηρυχθεί τρεις (3) φορές με επιτυχία από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών;
  4. Ποιος και με ποια αιτιολογία αποφάσισε την κατάτμηση του έργου σε πέντε (5) γεωγραφικές περιοχές, ενώ το έργο από τη φύση του είναι ενιαίο;
  5. Γιατί η διακήρυξη δεν επέτρεψε στους υποψηφίους να υποβάλουν προσφορά σε περισσότερα του ενός γεωγραφικά τμήματα, αποτρέποντας τη συμμετοχή εταιρειών με διεθνή εμπειρία;
  6. Γιατί στην πράξη έγινε άρση της ρήτρας ασυμβιβάστου, όπως αναφέρεται στο ανωτέρω δημοσίευμα, επιτρέποντας δυνητικά συνθήκες ταύτισης ελεγκτή-ελεγχόμενου;
  7. Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα, δεδομένου ότι τέσσερις (4) από τους πέντε (5) διαγωνισμούς κηρύχθηκαν άγονοι;
  8. Γιατί επελέγη μια λύση με μεγαλύτερο κόστος για το δημόσιο, χωρίς σοβαρές ρήτρες προάσπισης του δημόσιου συμφέροντος;
  9. Μήπως η κήρυξη άγονων των τεσσάρων (4) διαγωνισμών αποτελεί προοίμιο για απευθείας αναθέσεις λόγω “επείγοντος”;
  10. Ποιοι τελικά επωφελούνται από τις παραπάνω αλλαγές και ποιος είναι υπόλογος για την αστοχία των 5 διαγωνισμών;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)

Αποστολάκη Μιλένα

Γερουλάνος Παύλος

Κατρίνης Μιχάλης

Μπιάγκης Δημήτριος

Σταρακά Χριστίνα

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Επισκόπηση Πολιτικής Απορρήτου

Το Κίνημα Αλλαγής εγγυάται τον σεβασμό του ιδιωτικού απορρήτου των μελών του, καθώς και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, είτε αυτά τηρούνται διαδικτυακά είτε στις εγκαταστάσεις του. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο του ισχύοντος εθνικού και ενωσιακού νομικού πλαισίου που διέπει την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ιδίως του Γενικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Προστασία Δεδομένων 2016/679 (εφ’ εξής «ΓΚΠΔ»), το Κίνημα Αλλαγής γνωστοποιεί την παρούσα νόμιμη και διαφανή πολιτική προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, με σκοπό να παρέχει στα φυσικά πρόσωπα («υποκείμενα των δεδομένων») επαρκή ενημέρωση για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται κατά την παροχή των υπηρεσιών του προς το κοινό. Με την παρούσα πολιτική καθορίζονται οι βασικές αρχές και οι κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους το Κίνημα Αλλαγής συλλέγει, επεξεργάζεται και αποθηκεύει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως αυτά ορίζονται από την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.