Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την σημερινή παρουσία σας. Και ιδιαίτερα τον κ. Σκανδαλίδη, τον Αντώνη Βγόντζα, το ΙΣΤΑΜΕ, που ανέλαβε την διοργάνωση, τους ειδικούς επιστήμονες που είναι μαζί μας, τους αντιπροσώπους των Κοινωνικών Φορέων και τους Υπεύθυνους του ΠΑΣΟΚ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Εύη Χριστοφιλοπούλου και Δημήτρη Καρύδη.

 

Το ΠΑΣΟΚ τολμά. Εμείς ανοίγουμε το διάλογο για την Κοινωνική Ασφάλιση.

 

Την ώρα που η Κυβέρνηση ακόμα και σήμερα κωφεύει.

 

Ανοίγουμε αυτή τη συζήτηση με νηφαλιότητα, ρεαλισμό και με το κύρος που προσδίδουν σ’ αυτή την προσπάθεια τόσοι σοβαροί επιστήμονες . Χωρίς κραυγές στις πλατείες του διχασμού , όπως τα προηγούμενα χρόνια έκαναν αυτοί που σήμερα είναι Υπουργοί.

 

Αλλά με πραγματική αγωνία γιατί όσα λάθη κι αν προσάψει κανείς στο ΠΑΣΟΚ, δεν μπορεί να μην παραδεχθεί ότι αυτό έφερε την κοινωνική προστασία στην Ελλάδα.

 

Και απαντάμε επί της ουσίας.

Ο κ. Τσίπρας θυμήθηκε τώρα να μιλήσει για «διάλογο».Τώρα που η κρίση και τα αδιέξοδα της Κυβέρνησής του είναι σε όλους ορατά.

 

Ο διάλογος που ζητά είναι προσχηματικός. Αναζητά «συνενόχους». Συνυπεύθυνους στις προειλημμένες καταστροφικές αποφάσεις τους.

 

Η εισήγηση του κ. Κατρούγκαλου στα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι αποκαλυπτική.

 

Η κυβέρνηση της δήθεν αριστεράς αποδομεί και διαλύει το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης.

 

Ως φαίνεται ο Υπουργός Εργασίας “εισηγείται”:

 

  • Την μείωση (μέσω “επαναϋπολογισμού”) των συντάξεων των σημερινών συνταξιούχων
  • Την κατάργηση του ΕΚΑΣ
  • Την αύξηση των εισφορών για μισθωτούς και επιχειρήσεις

 

Και ελπίζουμε να μην ισχύει η διαρροή των προηγούμενων ημερών για φαλκίδευση της συμμετοχής του κράτους στην κοινωνική ασφάλιση.

 

Έλεγε τον Ιούνιο του 11 στους αγανακτισμένους στο Σύνταγμα ο κ.Κατρούγκαλος ότι «φυσάει ένα αεράκι που θα διώξει τα σύννεφα του μνημονίου». Όμως επί ημερών τους έγινε τυφώνας και παρασύρει τα πάντα.

 

Τώρα ο κ. Κατρούγκαλος ως Υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης ακολουθεί πειθήνια τις εντολές της τρόικα.

 

Δεν θα βρείτε στο ΠΑΣΟΚ συνενόχους.

 

 

Φίλες και φίλοι,

 

Εμείς συζητούμε το παρόν και το μέλλον του Ασφαλιστικού με όλους τους αρμόδιους Κοινωνικούς Φορείς, ανοιχτά, χωρίς προκαταλήψεις και «τετελεσμένα» αλλά με ένα και μοναδικό στόχο.

 

Αυτόν που αποτυπώνεται στον τίτλο της ημερίδας του ΙΣΤΑΜΕ: ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ.

 

Αυτό οφείλουμε επί τέλους να εγγυηθούμε στους πολίτες.

 

Που εύλογα αναρωτιούνται και πάλι, με όσα ακούν και βλέπουν στα ΜΜΕ.

 

Οι μεν παλαιότεροι και ιδίως αυτοί που έχουν για χρόνια καταβάλλει εισφορές στο σύστημα, για το αν θα πάρουν μια αξιοπρεπή σύνταξή.

 

Οι δε νεώτεροι για το αν τελικά θα πάρουν καν σύνταξη.

 

Και εμείς ως υπεύθυνο κόμμα, έχουμε χρέος με ειλικρίνεια και τόλμη να προσεγγίσουμε το θέμα, να διατυπώσουμε θέσεις, να αναλάβουμε ειλικρινείς δεσμεύσεις.

Η σημερινή πρωτοβουλία είναι η έναρξη ενός ευρύτερου διαλόγου για το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης.

 

Και μέσα από αυτό το διάλογο θα καταλήξουμε, και θα καταθέσουμε προτάσεις για τη βιωσιμότητα και το μέλλον ενός Δημόσιου, Κοινωνικού, Ασφαλιστικού Συστήματος.

 

Φίλες και Φίλοι,

 

Η Κοινωνική Ασφάλιση αποτελεί για μας, για το ΠΑΣΟΚ, για την Δημοκρατική Συμπαράταξη, κορυφαίο θεσμό για την Ανάπτυξη, την Κοινωνική Συνοχή, την Αλληλεγγύη.

 

Χρόνια τώρα αγωνιστήκαμε για να οικοδομήσουμε ένα σύστημα οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο, που καλύπτει το σύνολο του πληθυσμού, που διαμορφώνει συνθήκες ασφάλειας και εμπιστοσύνης.

 

Χρόνια που απέδειξαν ότι στο κέντρο του ενδιαφέροντός μας είναι η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια των πολιτών.

 

Γι’ αυτό ποτέ δεν αποδεχθήκαμε τις νεοφιλελεύθερες συνταγές, με αντιλήψεις που υπονόμευαν το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα του συστήματος, και οδηγούσαν σε συντάξεις πείνας.

 

Χρειάζεται να “υπενθυμίσουμε” ειδικά προς την Νέα Δημοκρατία τις καταστροφικές συνέπειες που είχε η πολιτική των Κυβερνήσεών της για τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

 

Χαρακτηριστικά είναι ότι:

 

  • Το 2003 τα ελλείμματα στα 4 μεγάλα Ταμεία (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΟΠΑΔ) ανέρχονται στα 530 εκ. ευρώ

Το 2009 έφθασαν στα 5,4 δις ευρώ (10 φορές πάνω)

  • Το 2003 οι οφειλές των Ταμείων στα Νοσοκομεία ήταν 580 εκ. ευρώ

Το 2009 έφθασαν στα 3,6 δις ευρώ (6 φορές πάνω)

  • Η περιουσία των Ταμείων μεταξύ 2008-2009 μειώθηκε περίπου κατά 25%. Από 31 δις η αποτίμηση της κατέβηκε στα 23.5 δις. Σ’ αυτό συντέλεσε και το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων.

 

Υπήρξαν βέβαια και για μας δύσκολες ώρες. Ώρες συγκρούσεων με την κοινωνία όταν η μεταρρύθμιση ήταν αναγκαστική, ώρες συγκρούσεων όταν η βιαιότητα της κρίσης επέβαλε περικοπές στις συντάξεις.

 

Ποτέ όμως δεν δεχθήκαμε περικοπές στις χαμηλές συντάξεις, στους πιο αδύναμους.

 

Έχουμε πλήρη επίγνωση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στους συνταξιούχους και στις οικογένειες τους. Θα κάνουμε τα πάντα, για να μην ξαναζήσουμε ποτέ τέτοιες στιγμές.

 

Με σωστή προετοιμασία, έγκαιρες αλλαγές, τολμηρές μεταρρυθμίσεις στο Σύστημα, αλλά και αποφασιστικότητα στο ΟΧΙ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ.

 

Προχωρήσαμε το 2011 στη μεγάλη μεταρρύθμιση για το Ασφαλιστικό –που εκφράστηκε με τον Ν. 3863- ώστε να εγγυηθούμε το μέλλον των συντάξεων για τους συνταξιούχους, τους ασφαλισμένους, τις νέες γενιές.

 

Προκειμένου μάλιστα να διασφαλίσουμε τους νέους ανθρώπους:

 

  • Προχωρήσαμε στη δημιουργία του λογαριασμού αλληλεγγύης, (ΑΚΑΓΕ) που τροφοδοτείται από τις εισφορές των συνταξιούχων, ώστε να χρηματοδοτηθεί (Επιπρόσθετα) το σύστημα στο μέλλον.

 

  • Προβλέψαμε δε νομοθετικά πρόσθετους πόρους για την Κοινωνική Ασφάλιση, με το 70% των εσόδων από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.

 

(Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό μια ιδιαίτερη αναφορά για τη ρύθμιση αυτή που ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε.

 

Το ειρωνικό της υπόθεσης είναι ότι ο κ. Τσίπρας στις Προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησής του τον Ιανουάριο, δεσμεύτηκε να επανανομοθετήσει το Ταμείο αυτό!!!

 

Αντίθετα, στην τελευταία διαπραγμάτευση για το τρίτο μνημόνιο, δεσμεύτηκε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ τα έσοδα αυτά να μην κατευθυνθούν στο Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας, αλλά στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.

Και όμως το ταμείο αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει τη λύση για την χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος!

Αρκεί μόνο ένα παράδειγμα. Από το θαλάσσιο οικόπεδο του Πατραϊκού εκτιμήθηκε ότι τα δημόσια έσοδα είναι της τάξης των 400 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε χρόνο για τα επόμενα πολλά χρόνια και μέχρι την εξάντλησή του. Τα έσοδα δε αυτά μπορούν να προεισπραχθούν, κάτι που ήδη πράττει η Κύπρος προχωρώντας στην πώληση αντίστοιχων δικών της δικαιωμάτων.

Προειδοποιούμε την Κυβέρνηση να μη διανοηθεί να αλλάξει το Νόμο ΠΑ.ΣΟ.Κ. για την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων της χώρας από τα δημόσια έσοδα Υδρογονανθράκων και απαιτούμε ταυτόχρονα την άμεση προώθηση και συνέχιση της εθνικής προσπάθειας αξιοποίησής τους όπως την είχαμε εμείς δρομολογήσει.)

 

Επισημαίνουμε ότι η χρηματοδότηση των ταμείων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, για την περίοδο 2010-2015 ανήλθε στα 98 δις ευρώ.

 

Και με την ευκαιρία να υπενθυμίσω σε όσους έχουν αναγάγει το θέμα του PSI σε κυρίαρχο και εκεί αποδίδουν δήθεν το πρόβλημα του Ασφαλιστικού ότι :

 

Από το PSI τα ταμεία είχαν απώλειες 11,8 δις ευρώ και όχι 26 που ακούγεται από τους ίδιους και αντιστοιχεί σε χρηματοδότηση από το κράτος προς τα ταμεία για λιγότερο από ένα έτος.

 

Δεν βλέπω βέβαια να έχουν την ίδια “ευαισθησία” για τα δισεκατομμύρια που έχασαν τα Ασφαλιστικά Ταμεία αυτές τις ημέρες, μέσω της εξαΰλωσης των μετοχών τους στις Ελληνικές Τράπεζες.

 

Φίλες και φίλοι,

 

Σήμερα δυστυχώς αντιμετωπίζουμε νέα προβλήματα και πιέσεις στο σύστημα.

 

Οι πολίτες όμως θέλουν και πρέπει να ξέρουν το «γιατί».

 

Να ξέρουν που οφείλεται.

 

Οφείλεται στην ανατροπή των προβλέψεων στην οικονομία, στην επιστροφή της ύφεσης, στις συνθήκες που οδηγούν σε νέα αύξηση της ανεργίας άρα σε δραματική μείωση των πόρων του συστήματος.

 

Αυτό κατάφερε ο κ. Τσίπρας, με την 10μηνη διακυβέρνησή του. Με την βύθιση της οικονομίας, τα capital controls, το 3ο και χειρότερο μνημόνιο.

 

Είναι πολύ πρόσφατες οι υποσχέσεις του Γενάρη για αύξηση των συντάξεων, για κατάργηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές, για επιστροφή στο παλαιό σύστημα προ του Ν. 3863.

 

Λογικές που δημιούργησαν καθυστερήσεις που επιβάρυναν το σύστημα και υπονόμευσαν την εφαρμογή των απαραίτητων αλλαγών για την βιωσιμότητα του.

 

Δεν ξεχνάμε φυσικά και ότι δεν δίστασαν να βάλουν χέρι στα αποθεματικά των Ταμείων, προκειμένου να καλύψουν το μείζον ζήτημα της ρευστότητας που η αλλοπρόσαλλη τακτική τους δημιούργησε.

 

Θέλω να υπενθυμίσω κάτι χαρακτηριστικό.

 

Τον Δεκέμβριο του 2014 στο λεγόμενο e-mail Χαρδούβελη, με veto που έθεσε το ΠΑΣΟΚ, δεν υπήρχε καμία αναφορά σε μείωση των συντάξεων.

 

Τον Ιούλιο του 2015 ο “διαπραγματευτής” Πρωθυπουργός συμφώνησε σε περικοπές συντάξεων ύψους 1,8 δις περίπου. Αυτό δεν λέγεται βέβαια διαπραγμάτευση, είναι παράδοση άνευ όρων.

 

Φίλες και Φίλοι,

Με αυτά τα δεδομένα και με στόχο την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το σύστημα, τίθενται δύο βασικές προϋποθέσεις:

 

Η πρώτη:

Να προχωρήσει το Εθνικό Σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας και την Ανάπτυξη, στην βάση του νέου παραγωγικού μοντέλου που χρειάζεται η χώρα. Με επενδύσεις, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με «σπάσιμο» του φαύλου κύκλου της ύφεσης που ταλανίζει την χώρα.

 

Και σ’ αυτό σύντομα θα παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας.

 

Η δεύτερη σχετίζεται με :

 

Την προώθηση αλλαγών στο Ασφαλιστικό Σύστημα για να διατηρηθεί το ευρωπαϊκό κεκτημένο, για προστασία και ασφάλεια για τις σημερινές και τις ερχόμενες γενιές.

 

Και ιδίως τώρα να εγγυηθούμε στους νέους ανθρώπους ότι θα έχουν και αυτοί σύνταξη και δεν θα πληρώνουν απλά για να χρηματοδοτήσουν τις σημερινές συντάξεις.

 

Πρέπει να ολοκληρωθεί , να εφαρμοστεί πλήρως η μεταρρύθμιση που ξεκινήσαμε το 2010 και να συμπληρωθεί με νέες παρεμβάσεις όπου κριθεί αναγκαίο.

Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι:

 

  • Πρέπει να αντιμετωπιστεί το ταμειακό πρόβλημα μέχρι το τέλος του 2018, αποτρέποντας νέες μειώσεις στις συντάξεις.

 

  • Η σύνδεση του Ασφαλιστικού με την πορεία της οικονομίας σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδομήσει το σύστημα και να ανατρέψει τις προσδοκίες εργαζομένων και συνταξιούχων.

 

 

ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΗΜΕΙΑ:

 

  • ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

 

Ολοκλήρωση των ενοποιήσεων σε Τρία Ταμεία Κύριας Ασφάλισης ΙΚΑ ,ΟΑΕΕ , ΟΓΑ . Ενιαίες υπηρεσίες είσπραξης εισφορών , ελέγχων , απονομής σύνταξης.

Υποχρεωτική η Επικουρική Ασφάλιση για Μισθωτούς, διατήρηση της αυτονομίας των επικουρικών ταμείων ως δεύτερου πυλώνα της ασφάλισης .

Ενίσχυση του ρόλου της επαγγελματικής ασφάλισης και των επαγγελματικών ταμείων στα πλαίσια ανάπτυξης και διεύρυνσης των συμπληρωματικών παροχών.

 

  • ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

 

Ενιαίο σύστημα για όλους

 

Βάση ο νόμος 3863/2010 με τις αναγκαίες βελτιώσεις λόγω και της αλλαγής των μακροοικονομικών μεγεθών. Η κύρια σύνταξη είναι ενιαία και αποτελείται από το άθροισμα βασικής και αναλογικής .

 

Βασική σύνταξη ως αφετηρία για όλους τους συνταξιούχους – χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.

 

Η σύνταξη προσαυξάνεται για κάθε έτος ασφάλισης πάνω από τη βασική.

 

Το σύστημα για την κύρια σύνταξη είναι αναδιανεμητικό και διανεμητικό προκαθορισμένων εισφορών και παροχών , με βασικό το στοιχείο της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών και ενιαίο για όλους ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση.

 

Και φυσικά πρέπει να έχει και “ανταποδοτικότητα” για εκείνους που έχουν καταβάλλει περισσότερες εισφορές στο σύστημα.

 

Επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής του νόμου 3863/2010 και επικαιροποίηση αναλογιστικών μελετών. Το χρονοδιάγραμμα για την μετάβαση από το παλαιό στο νέο σύστημα θα πρέπει να περιοριστεί, με βάση και τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

 

Προτείνεται η ολοκλήρωση της εφαρμογής του νέου συστήματος   μέχρι 31/12/2020 , αντί του 2035 που προέβλεπε ο νόμος 3863/2010. Έτσι θα οδηγηθούμε νωρίτερα στην ενοποίηση του συστήματος και στον έλεγχο της δαπάνης.

 

Για την επικουρική ασφάλιση η χρηματοδότηση είναι διμερής , από εργοδότη και εργαζόμενο και μονομερής για ελεύθερους επαγγελματίες .

 

Τα επικουρικά ταμεία καταβάλουν ανταποδοτικές συντάξεις με βάση το χρόνο ασφάλισης και τις καταβληθείσες εισφορές.

 

Η μετατροπή υφιστάμενων επικουρικών ταμείων σε επαγγελματικά ταμεία καθώς και η δημιουργία νέων, θα πρέπει να ενθαρρυνθεί με θεσμοθέτηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για υπογραφή συμβάσεων στο συγκεκριμένο τομέα και δυνατότητα επιλογής του εργαζόμενου μεταξύ Επαγγελματικού Ταμείου και Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής ασφάλισης που λειτουργεί σήμερα ως ΕΤΕΑ.

 

 

  • ΕΚΑΣ

 

To επίδομα κοινωνικής   αλληλεγγύης   συνταξιούχων , γνωστό ως ΕΚΑΣ, υπήρξε ένας σημαντικός θεσμός αναδιανομής που φέρει τη σφραγίδα των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και για 15 χρόνια , οδήγησε σε σημαντική βελτίωση των εισοδημάτων για 400.000 χαμηλοσυνταξιούχους σε ετήσια βάση.

 

Οι Κυβερνητικοί σχεδιασμοί για κατάργηση του ΕΚΑΣ είναι απαράδεκτοι.

 

Το ΕΚΑΣ θα πρέπει να αναμορφωθεί ώστε να γίνει δικαιότερη κατανομή και να διατηρηθεί ως μηχανισμός διασφάλισης ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους χαμηλοσυνταξιούχους.

 

 

 

 

  • ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

 

Το δημόσιο συμμετέχει στη χρηματοδότηση του συστήματος σε ότι αφορά την κύρια ασφάλιση, στα πλαίσια της τριμερούς συμμετοχής για τα ταμεία μισθωτών και της διμερούς για τα ταμεία των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών.

 

Η ενίσχυση του ΑΚΑΓΙΕ δηλαδή του «κουμπαρά» για τη διασφάλιση των μελλοντικών γενεών αποτελεί σταθερή επιδίωξη μέσα από την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας , σε συνέχεια των όσων έχουμε νομοθετήσει.

Σε ότι αφορά την τρέχουσα περίοδο και τα οικονομικά προβλήματα των ταμείων τα οποία οφείλονται στη διατήρηση της ανεργίας σε υψηλά επίπεδα και της διάρκειας που είχε η ύφεση , μετά και τις πολιτικές εξελίξεις μέχρι σήμερα, θα πρέπει να αναζητήσουμε λύσεις έτσι ώστε να αποτρέψουμε την παραπέρα μείωση των συντάξεων

 

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστούν

 

  • Η δυνατότητα σύναψης δανείου 5-6 δις ευρώ από τα ίδια τα ταμεία με οποιοδήποτε χρηματοδοτικό φορέα της Ε.Ε. ή τραπεζικό φορέα , για το οποίο θα παρασχεθούν οι εγγυήσεις μέσα από την περιουσία τους και θα αποπληρωθεί μέσα στα επόμενα 20 χρόνια , όταν οι συνθήκες θα είναι ευνοϊκότερες σε σχέση με την ανάπτυξη και την απασχόληση

 

  • Η βελτίωση της εισπραξιμότητας των ταμείων που βρίσκεται σήμερα σε ορισμένα ταμεία στο 50%, με ενιαίο μηχανισμό ελέγχου και συνεχή και οργανωμένη ενημέρωση των ασφαλισμένων και των επιχειρήσεων για τις υποχρεώσεις και τις διευκολύνσεις πληρωμών.

 

  • Η βελτίωση της υφιστάμενης ρύθμισης των 100 δόσεων η οποία μπορεί ακόμη και να αυστηροποιηθεί για όσους αποδεδειγμένα έχουν και δεν πληρώνουν , αλλά ταυτόχρονα να διευκολύνει όσους καταβάλουν τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα των ταμείων.

 

Εκτίμησή μας είναι ότι τα ταμεία κύριας ασφάλισης προκειμένου να αποφύγουν περαιτέρω μειώσεις στις συντάξεις από σήμερα και για τα επόμενα 4 χρόνια θα χρειαστούν πρόσθετους πόρους 2 δις ευρώ ετησίως, σύνολο 8 δις , τα οποία μπορούν να εξασφαλιστούν με τις ανωτέρω δράσεις.

 

  • Εισφορές

 

Είμαστε αντίθετοι στην αύξηση εισφορών είτε για τους εργοδότες γιατί θα υποστεί ένα ακόμη πλήγμα η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής επιχείρησης, είτε από τους εργαζόμενους γιατί θα σημαίνει μείωση μισθών.

 

Η μείωση των εισφορών δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς την ενίσχυση της εισπραξιμότητας γιατί θα οδηγούσε σε μείωση των εσόδων των ταμείων.

 

Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να εξεταστεί η μείωση ή επιδότηση των εισφορών στοχευμένα με συγκεκριμένα κριτήρια και μέτρα όπως:

 

Την ενίσχυση της απασχόλησης για την οποία μπορεί να εφαρμοστεί και σχετική ρήτρα

 

Την έναρξη επαγγελματικής δραστηριότητας για νέους, οι οποίοι θα μπορούν για μια τριετία συνολικά να καταβάλουν εισφορές μόνο για περίθαλψη με δυνατότητα να αναγνωρίσουν το χρόνο αυτό για σύνταξη κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου.

 

Τη δημιουργία μιας κατώτερης ασφαλιστικής κατηγορίας στην οποία θα μπορούν να εντάσσονται μικροεπαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε περιοχές κάτω των 1000 κατοίκων.

 

Το πιο κρίσιμο βέβαια ζήτημα παραμένει η πάταξη της Εισφοροδιαφυγής και η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών των Ταμείων.

 

  • Ειδικά για τον ΟΓΑ

 

Η θέση μας είναι ότι το ταμείο των αγροτών θα πρέπει να παραμείνει αυτόνομο και να εφαρμοστεί η νομοθεσία σε σχέση με τη χρηματοδότησή του ,όπως προβλέπεται για τις υποχρεώσεις των ιδίων και του Κράτους. Επομένως είμαστε αντίθετοι στην κατάργηση της κρατικής συμμετοχής που αφορά την κύρια ασφάλιση των αγροτών.

Παράλληλα επιβάλλεται να ενισχυθεί η αυτοχρηματοδότηση του Ταμείου και για το σκοπό αυτό προτείνεται η γενίκευση της εφαρμογής του εργοσήμου που καθιερώσαμε το 2010, για όλους τους αγρεργάτες οι οποίοι θα πληρώνονται αποκλειστικά με εργόσημο με την προβλεπόμενη παρακράτηση της εισφοράς υπέρ ΟΓΑ.

 

Επίλογος

 

Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού δεν είναι μια στατική διαδικασία και δεν αποτελεί επιλογή που γίνεται «ερήμην» των συνθηκών που επικρατούν στην οικονομία.

 

Τα βήματα θα πρέπει να είναι μελετημένα και προσεκτικά , ενώ η συνεχής παρακολούθηση με την εκπόνηση και επικαιροποίηση αναλογιστικών μελετών, αποτελεί βασικό και απολύτως αναγκαίο στοιχείο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της κοινωνικής αποτελεσματικότητας του συστήματος.

 

Η επαναρρύθμιση είναι επιλογή αναγκαία και πολιτικά υπεύθυνη, όταν επιβάλλεται από τις συνθήκες , όπως σήμερα , χωρίς ιδεοληπτικές αγκυλώσεις και αποδόμηση κάθε θετικής επιλογής που έγινε τα προηγούμενα χρόνια.

 

Είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε και να συζητήσουμε κάθε άποψη και πρόταση για το μεγάλο θέμα του ασφαλιστικού.

 

Και όταν καταλήξουμε να δουλέψουμε μαζί για να την κάνουμε πράξη.

 

Για ένα ισχυρό δημόσιο και Κοινωνικό Ασφαλιστικό Σύστημα που εγγυάται αξιοπρεπείς συντάξεις για το Σήμερα, το άμεσο μέλλον, αλλά και τις νέες γενιές.

 

Σας ευχαριστώ.