ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ

ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ)

ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

«ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ξεκινήσω επαναλαμβάνοντας αυτό που είπα και χθες, για ποιον λόγο εμείς δεν θα ψηφίσουμε τις διατάξεις που προσθέτουν νέα φορολογικά βάρη στους πολίτες, τις διατάξεις που μειώνουν συντάξεις, που επιβαρύνουν τους όρους ασφάλισης και σε ό,τι αφορά τα απαιτούμενα χρόνια και σε ό,τι αφορά τις ποινές στην πρόωρη συνταξιοδότηση, καθώς επίσης και αυτές που έχουν να κάνουν με την αναίρεση θετικών, ευνοϊκών ρυθμίσεων για τους πολίτες, τους φορολογούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Δεν θα ψηφίσουμε αυτές τις διατάξεις διότι πιστεύουμε -το έχουμε πει επανειλημμένα και θέλω να το επαναλάβω και εγώ για άλλη μία φορά από αυτό εδώ το Βήμα- ότι αυτή η τριετής περιδίνηση της χώρας στην οποία μας έβαλε η Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα και του κ. Καμμένου με αυτό το τρίτο, επαχθέστερο μνημόνιο δεν ήταν απαραίτητη για τη χώρα.

Έχουμε πει ότι δεν ήταν απαραίτητη για τη χώρα, καθώς είχε τη δυνατότητα η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να έχει κάνει άλλου είδους επιλογές και να αξιοποιήσει τα θετικά που δημιούργησε ο λαός με τους κόπους του επί μία πενταετία, δηλαδή ότι μειώσαμε το έλλειμμα το οποίο το 2009 ήταν 15 δισεκατομμύρια και το μηδενίσαμε και οδηγήσαμε σε πρωτογενή πλεονάσματα, ότι αρχίσαμε να φεύγουμε από την ύφεση η οποία υπήρχε στη χώρα μας από το 2008 και στο τέλος του 2014 φαινόταν ότι έρχεται η ανάπτυξη, όπως προέβλεπαν και οι διεθνείς οργανισμοί, και ότι είχαμε ανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες -τα crash test που είχαν προηγηθεί το είχαν αποδείξει- και είχαμε και στην άκρη και τα 11 δισεκατομμύρια του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, με τα οποία λέγαμε ότι μπορούμε να πάμε στην προληπτική πιστωτική γραμμή και να βγούμε στις αγορές, παίρνοντας και τα υπόλοιπα της δόσης του προηγούμενου προγράμματος και άρα η Ελλάδα θα γινόταν μία κανονική χώρα μέσα στο 2015.

Αυτά όλα τα κατέστρεψε ο ΣΥΡΙΖΑ, γι’ αυτό δεν είμαστε από εκείνους που έχουμε αλλαγή στάσης και γραμμής. Είμαστε συνεπείς. Αναγκαστήκαμε να ψηφίσουμε τη Συμφωνία στις 14 του Αυγούστου, γιατί την άλλη ημέρα χρεοκοπούσε η χώρα, και διατυπώσαμε εκείνη την ημέρα -και έκτοτε το λέμε συνεχώς, το είπαμε και προεκλογικά- ότι αυτά τα μέτρα είναι ταυτότητας ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Άρα, εμείς δεν έχουμε καμία σχέση. Άρα αναλαμβάνουν πλήρως την ευθύνη.

Γι’ αυτό μη μας ξαναπροκαλέσετε λέγοντας εδώ «ψηφίσατε», διότι αν δεν ψηφίζαμε δεν θα καλύπταμε το κενό που αφήσατε εσείς χάνοντας την πλειοψηφία. Αυτό ήταν ένα αποτέλεσμα της πολιτικής που είχατε ακολουθήσει τα προηγούμενα χρόνια, των αντιφάσεων και των ψευδολογιών στα οποία ήταν δεσμευμένος και ο ΣΥΡΙΖΑ και ένα μέρος της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας, με αποτέλεσμα σήμερα η χώρα να ήταν δεν ξέρω σε ποια τριτοκοσμική κατάσταση.

Άρα, την ευθύνη μας, που αναλάβαμε τότε, δεν θα σας επιτρέψουμε να μας την αναποδογυρίσετε και να μας τη μεταφέρετε ξανά, με βάση όσα λέτε σήμερα, ότι «αφού ψηφίσατε τότε γιατί τώρα δεν ψηφίζετε;».

Κατά συνέπεια, με βάση αυτά τα ζητήματα, που έχουν να κάνουν με τα άρθρα 1 που είναι το συνταξιοδοτικό, το άρθρο 2 που είναι το φορολογικό, το άρθρο 5 που είναι οι εκατό δόσεις και το άρθρο 21, που καταργεί ρυθμίσεις που προϋπήρξαν, όχι απλώς δεν θα τα ψηφίσουμε, αλλά θα τα θέσουμε και σε ονομαστική ψηφοφορία.

Λέω τηλεγραφικά: Πρώτον, με τα συνταξιοδοτικά επιβαρύνουμε τα χρόνια, αλλάζουμε τα λεγόμενα «θεμελιωμένα», όπως τα περιείχε η μεταρρύθμιση του 2010 Λοβέρδου-Κουτρουμάνη. Επιβαρύνουμε δυσανάλογα τους ασφαλισμένους. Θίγουμε τα λεγόμενα «ώριμα». Υπάρχουν και συνταγματικά ζητήματα.

Με το Φορολογικό δημιουργούμε καινούργια βάρη. Μην το ξαναπείτε, κύριε Αναπληρωτά, διότι η ρύθμιση για την απαλλαγή των ενοικιαζομένων ήταν νόμος του κράτους και θα ίσχυε από φέτος. Εμείς την παλέψαμε και την παίρνετε πίσω.

Καταργείτε τη δυνατότητα της εκχώρησης των ανείσπρακτων ενοικίων. Άρα θα πληρώσουν φόρο και άρα υπάρχει πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση. Επιτέλους πια πείτε την αλήθεια! Δεν είναι κακό. Αναλαμβάνετε την ευθύνη. Πείτε και την αλήθεια! Το νομοσχέδιο που ψηφίζουμε στο άρθρο 2 έχει πρόσθετα φορολογικά βάρη, όπως πρόσθετα βάρη έχει και το άρθρο 5 που καταργεί το μέρος των εκατό δόσεων που είχε το χαμηλό επιτόκιο και μαζεύει τις δόσεις όπως τις είχαν ρυθμίσει φορολογούμενοι, δίνει τη δυνατότητα στον έφορο να τις μειώσει.

 

Το άρθρο 21 ξεψηφίζει θετικές διατάξεις. Διότι, εδώ από το λέγω-ξελέγω του ΣΥΡΙΖΑ –σκίζω μνημόνια, δίνω δέκατη τρίτη σύνταξη, 12.000 αφορολόγητο κ.λπ.- περάσαμε στο ψηφίζω – ξεψηφίζω. Και τότε σωστά κάναμε και ψηφίσαμε, γιατί –επαναλαμβάνω- το παλεύαμε τρία χρόνια και πέρα από τους εταίρους, είχαμε και τους συνεταίρους, για να συνεννοούμαστε σε αυτά τα ζητήματα και μερικές φορές δεν μπορούσαμε να συντονιστούμε και με τον καλύτερο τρόπο.

Τα ψηφίσαμε, λοιπόν, αυτά και τι δίναμε; Τη δυνατότητα στους ελεύθερους επαγγελματίες, γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους, να επιλέξουν χαμηλότερη κλάση, για να μη φύγουν απ’ το επάγγελμα. Και μας είπαν εδώ οι εκπρόσωποι των φορέων τους αλλά και ο Πρόεδρος του Ταμείου, ότι απέδωσε αυτή η ρύθμιση. Άρα δεν μπορούμε τώρα να τους καταστρέψουμε. Ήταν ,επίσης, η δυνατότητα που δώσαμε στους ένστολους, δηλαδή αστυνομικούς, λιμενικούς, πυροσβέστες, να καταθέσουν μελέτες για να κάνουν τα επικουρικά τους, επαγγελματικά ταμεία, όπου ενώ οι άνθρωποι μπήκαν στη διαδικασία, πλήρωσαν μελέτες, τις έχουν καταθέσει, το παίρνετε πίσω. Θα δημιουργηθούν θέματα συνταγματικά, γιατί τους καταργείτε την προθεσμία.

Και φυσικά, καταργείτε και τη διάταξη, με βάση την οποία δινόταν η δυνατότητα αύξησης του ορίου των οφειλών με τον συμψηφισμό της μελλοντικής σύνταξης για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Δηλαδή, δεν μπορούσε να πάρει σύνταξη, έκανε την αίτηση, ο Οργανισμός τού συμψήφιζε τις παλιές οφειλές και έπαιρνε τα υπόλοιπα. Τώρα, πέραν του ότι τους καταστρέφετε, κατά την άποψή μας υπάρχει κι ένα νομοτεχνικό κενό και θέλω να το δείτε, κύριοι Υπουργοί. Γιατί καταργώντας τη διάταξη Στρατούλη, καταργείτε νομίζω και την προηγούμενη που είχε το χαμηλότερο ποσό της ρύθμισης. Άρα, μένει κενό. Να μας το πείτε. Ερώτημα κάνω νομοτεχνικό. Κύριοι συνάδελφοι, εδώ είναι η Κυβέρνηση να απαντήσει. Να μας το πείτε.

Η εκτίμησή μου είναι ότι έτσι όπως είναι γραμμένο το άρθρο 21 στην παράγραφο η, καταργεί και την παλιά διάταξη.

Έρχομαι στα υπόλοιπα που αφορούν στα φορολογικά ζητήματα. Είναι ο κύριος Υπουργός εδώ.

Κύριε Υπουργέ, ξεκινήσαμε με καλή διάθεση για το άρθρο 3 που αναφέρεται στον εξορθολογισμό των προστίμων. Μας έδωσε εδώ πέρα ο κ. Αλεξιάδης έναν πίνακα, όπως το ζητήσαμε. Πράγματι υπάρχει μείωση ποινών και προστίμων. Όμως, προσέξτε, καταργείτε με το άρθρο 3 παράγραφος 5β τα πρόστιμα στη μη έκδοση στοιχείου. Δεν ξέρω αν το αντιλαμβάνεστε, διότι μερικοί -εμείς δεν μπορέσαμε να κάνουμε την καριέρα τη δικιά σας στο εξωτερικό κύριε Υπουργέ- δεν έχετε γνώση και της ελληνικής πραγματικότητας. Για παράδειγμα στην εστίαση, σε άλλα κέντρα διασκέδασης, κ.ο.κ., υπάρχει η συνήθεια να μην εκδίδονται αποδείξεις. Έναντι αυτού, λοιπόν, υπήρχε ο φόβος του προστίμου στη μη έκδοση. Υπερβολικός; Δρακόντειος; Να τον εξορθολογίσουμε, να τον μαζέψουμε. Είχε ήδη μαζευτεί πολύ. Εσείς το καταργείτε. Και σας είπε και ο κ. Θεοχάρης το παράδειγμα του γιατρού, που επειδή δεν έχει ΦΠΑ, δεν θα έχει και καμία επίπτωση.

Θέλετε, λοιπόν, να καταργήσετε και αυτό, δεν σκέπτεστε τι επίπτωση θα έχει στα έσοδα; Εσείς θα απολογηθείτε για τα έσοδα.

Και πρέπει να σας πω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι με βάση το δελτίο που έβγαλε το Υπουργείο των Οικονομικών, έχουμε κατακρήμνιση των εσόδων το εννιάμηνο, σημαντικότατη, περίπου 4 δισεκατομμύρια, και δεν φαίνεται, επειδή υπάρχει κράτημα των πληρωμών. Αυτό όμως δεν μπορεί να πάει μέχρι τέλος του χρόνου. Το σκέφτεστε; Εμείς είμαστε πολύ επιφυλακτικοί. Είχαμε διάθεση να το ψηφίσουμε, δώστε μας μια εξήγηση.

Όπως είχαμε διάθεση να ψηφίσουμε και το άρθρο 7, αλλά είδαμε ότι η «σεισάχθεια» ενδεχομένως μπορεί να παρεξηγηθεί. Διότι, ναι, δεν είμαστε αντίθετοι για κάποιους που δεν μπορούν να πληρώσουν, να μπορέσουν να πληρώσουν. Όμως για σκεφτείτε, υπάρχει ανάγκη; Μήπως πρέπει να βάλουμε κάποια κριτήρια σε αυτή τη διαδικασία της «σεισάχθειας»;

Επίσης, κύριε Υπουργέ, επειδή κι εσείς έχετε μια ιστορία στο Κοινοβούλιο, ήσασταν εισηγητής –εννοώ της Αντιπολίτευσης- του ν. 4270, ο οποίος ψηφίστηκε εδώ το 2014, και κατακεραυνώσατε τότε όλους εμάς που τον ψηφίσαμε. Το τι είπατε για το πώς καταργούμε τη δημοκρατία, περιορίζουμε τα δικαιώματα κ.ο.κ., δεν περιγράφεται. Εγώ χαίρομαι σήμερα που αποδέχεστε αυτή τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου για τις αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και το φέρνετε εδώ και το εισηγείστε με την αιτιολογική έκθεση ως Υπουργός. Είναι μια μεταστροφή. Τη χαιρετίζουμε.

Όμως, κοιτάξτε, σ’ αυτό το άρθρο έχετε βάλει μέσα την παράγραφο που αφορά τον Λογαριασμό του θησαυροφυλακίου. Δεν είναι μόνο τα συνταγματικά που έθεσε ο κ. Λοβέρδος και δεν έχουν απαντηθεί, είναι και η ουσία.

Δεν μπορούμε να σας έχουμε εμπιστοσύνη, όταν αυτή τη στιγμή συγκεντρώσατε τα αποθεματικά όλων των νομικών προσώπων, ενώ δεν είναι και βέβαιο πότε θα επιστραφούν και δεν μπορεί κανένας από τα νομικά πρόσωπα, είτε είναι αυτοδιοίκηση είτε είναι άλλοι οργανισμοί του δημοσίου, να κάνει κάποιον προγραμματισμό.

Επίσης, όσον αφορά στο άρθρο 13 που αφορά τα ανταποδοτικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έκανε μια νομοτεχνική βελτίωση ο κ. Κουρουμπλής, η οποία αναφέρεται στη δεύτερη και όχι στην πρώτη παράγραφο που τους απαλλάσσει. Και μου κάνει εντύπωση που δεν ήρθε ο κ. Κουρουμπλής –ενώ τον έχουμε καλέσει, όπως και ο κ. Λοβέρδος- να μας εξηγήσει σε ποιους χαρίζετε και γιατί, τι σκοπό εξυπηρετείτε.

Επίσης, δυο λέξεις για το άρθρο 15 που αφορά το φάρμακο. Είχε ενδιαφέρον ο διάλογος που έγινε χθες μεταξύ του κ. Λοβέρδου και του κ. Ξανθού. Με σεμνότητα –πιστεύω- και με επιχειρήματα ο κ. Ξανθός επιχείρησε να δικαιολογήσει τη ρύθμιση και είπε «θα διαχειριστούμε την κρίση». Άρα, παραδέχεται ότι θα υπάρξει κρίση. Άρα, δεν μας έχετε πείσει και γι’ αυτό είμαστε αρνητικοί.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω δυο κουβέντες για το φυσικό αέριο. Ως συνέχεια της ρύθμισης που αφορά την απελευθέρωση, χρειάζεται μια παραπέρα βελτίωση, γιατί δεν θα υπάρξει απελευθέρωση αν δεν μπορούν να αξιοποιηθούν οι επενδύσεις που έχουν γίνει όλον αυτόν τον καιρό και αν δεν αποκλιμακώσουμε και την προσαύξηση των 4 ευρώ ανά μεγαβατώρα, που είναι ιδιαίτερα επαχθής για τις βιομηχανίες.

Όσον αφορά την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ, είχαμε διάθεση να την ψηφίσουμε. Το σχέδιο που έχει κατατεθεί είναι αυτό που επεξεργάστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση. Ας λέει ο κ. Σπίρτζης όσα λέει εδώ κατακεραυνώνοντας τους προηγούμενους. Ουσιαστικά οι προηγούμενες διοικήσεις και ο κ. Χρυσοχοΐδης πέτυχαν να μην έχουμε απολύσεις, να μειώσουμε το εισιτήριο και να μπει μια σειρά. Αυτό το σχέδιο, λοιπόν, θα το ψηφίζαμε. Προσέξτε, όμως! Έχετε μέσα την παράγραφο 4, με την οποία διακόπτετε την παροχή του μεταφορικού έργου στους αναξιοπαθούντες, στους μαθητές, στα άτομα που το χρειάζονται, στους ανέργους.

Εάν το Υπουργείο δεν πληρώσει, τι θα γίνει; Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, το Υπουργείο Εργασίας δεν έχει πληρώσει. Τα ΑΜΕΑ δεν θα πάρουν τις κάρτες; Θέλουμε μια απάντηση. Αλλιώς, δεν μπορούμε να το ψηφίσουμε.

Επίσης, έχουμε διάθεση να ψηφίσουμε τα άρθρα 19 και 20 που αναφέρονται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Όμως, αγαπητοί συνάδελφοι, δεν ήρθε κανένας εδώ να μας εξηγήσει τι γίνεται μ’ αυτόν το χώρο ο οποίος βγήκε στους δρόμους. Διότι τα άρθρα 19 και 20 αναφέρονται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Φυσικά, όσον αφορά το άρθρο 21, σας είπα ότι έχει όλα αυτά που καταργούνται και για τα οποία έχουμε εκφράσει τη διαφωνία μας.

Μ’ αυτά, κύριε Πρόεδρε –και ευχαριστώ για την ανοχή- προσπάθησα να μπω και στα άρθρα. Και θα καταψηφίσουμε εκείνα που είναι τα μείζονα πολιτικά, αλλά είμαστε και σε διάθεση να συμβάλλουμε για τα υπόλοιπα.

Και για όσα έθεσα σε σχέση με τη φοροδιαφυγή, κύριε Υπουργέ, αφού συνεννοηθείτε με τον Αναπληρωτή σας, ιδιαίτερα για τα άρθρα 3 και 7, σας λέω με καλή διάθεση και προκειμένου να μη βρούμε προβλήματα μπροστά μας ότι θέλουμε κάποιες διευκρινίσεις, για να διαμορφώσουμε και την τελική μας στάση.

Ευχαριστώ, κύριοι συνάδελφοι.