Ευ. Βενιζέλος: Να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας, να εκφράσω για μια ακόμη φορά τη χαρά μου που είμαι σήμερα μαζί σας εδώ ,στην πόλη μας. Είχα την ευκαιρία να απευθύνω τον πολιτικό και συναισθηματικό μου χαιρετισμό στη Θεσσαλονίκη ,στη Βόρεια Ελλάδα, στη Μακεδονία, πριν από λίγο στη μεγάλη εκδήλωση που κάναμε στο περίπτερο 12 της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Ακούσατε και την πολιτική επιχειρηματολογία του ΠΑΣΟΚ, οπότε αντί εισαγωγής θα παραπέμψω στην ομιλία μου και θα θεωρήσουμε τις ερωτήσεις σας ως συνέχεια, για να κερδίσουμε χρόνο.

 

Φ. Δεργιαδές (Μακεδονία): Καλησπέρα κ. Πρόεδρε. Έχετε θέσει ως στόχο του ΠΑΣΟΚ σε αυτές τις εκλογές την τρίτη θέση. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: βλέπουμε ότι τα άλλα Κόμμα που διεκδικούν την ίδια θέση, τουλάχιστον στις δημοσκοπήσεις εμφανίζουν μια δυναμική, λίγο πιο μπροστά από εσάς. Θα φέρω ένα παράδειγμα, αναφέρομαι στο Ποτάμι το οποίο έχει κατορθώσει μια διεύρυνση δυνάμεων την οποία εσείς από ό,τι δείχνουν τα πράγματα δεν την έχετε κατορθώσει προεκλογικά. Δηλαδή έχει πάρει στελέχη από τον φιλελεύθερο χώρο, έχει πάρει στελέχη από τη ΔΗΜΑΡ, έχει πάρει και κάποια στελέχη από το ΠΑΣΟΚ. Επίσης θα ήθελα να σας ρωτήσω για την αναζήτηση της Χρυσής Αυγής. Είπατε νωρίτερα στην ομιλία σας ότι ένα χρόνο προσπαθούσατε να πείσετε τη Νέα Δημοκρατία να αλλάξει πολιτική. Τι εννοούσατε; Ευχαριστώ.

Ευ. Βενιζέλος: Να αρχίσω από το δεύτερο. Θα θυμάστε ότι έχω θέσει πρώτος και  μοναχικά το ζήτημα της Χρυσής Αυγής πριν από τις εκλογές του 2012 και επί ένα χρόνο επέμενα στην ανάγκη συνεννόησης και αντίδρασης του συνταγματικού τόξου απέναντι σε ένα φαινόμενο το οποίο κινείται πέρα από τα όρια της δημοκρατικής τάξης.

Βεβαίως μετά προέκυψαν ζητήματα που δεν αφορούν το Κόμμα Χρυσή Αυγή, αλλά τον ίδιο κύκλο ανθρώπων και συνδέονται με τον ποινικό Κώδικα. Αλλά η αλήθεια είναι ότι πριν κινηθεί η Δικαιοσύνη τον Σεπτέμβριο του 2013, δεν υπήρξε πολιτική ανταπόκριση από τα άλλα Κόμματα συμπεριλαμβανομένης και της Νέας Δημοκρατίας, άρα το ΠΑΣΟΚ μόνο του έφερε το ζήτημα και δεν έβρισκε ανταπόκριση ούτε μέσα στην Κυβέρνηση, αλλά ούτε μέσα στην αντιπολίτευση.

Σε σχέση με το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας. Εμείς έχουμε μια περίεργη σχέση με τις δημοσκοπήσεις . Και στις ευρωεκλογές το ΠΑΣΟΚ καταγραφόταν στις δημοσκοπήσεις κατά ένα περίεργο τρόπο πολύ χαμηλά και στη συνέχεια πήρε ένα ποσοστό το οποίο ήταν υπερδιπλάσιο των δημοσκοπικών προβλέψεων . Και στις εκλογές του 2012 τις βουλευτικές συνέβη το ίδιο. Θα δώσουμε μάλιστα στη δημοσιότητα σήμερα ένα κατάλογο δημοσκοπικών προβλέψεων του Μαΐου – Ιουνίου του ’12 και του Μαΐου του 2014 και των πραγματικών εκλογικών αποτελεσμάτων στις εκλογές αυτές.

Στις δημοσκοπήσεις για τις ευρωεκλογές το Ποτάμι ήταν ο νεοεισερχόμενος καλεσμένος και είχε δημιουργήσει μια εντύπωση μεγάλης δυναμικής. Τώρα τα πράγματα έχουν γίνει πραγματικά σκληρά και τις επόμενες λίγες μέρες μέχρι τις εκλογές θα γίνουν ακόμη σκληρότερα.

Εσείς εμφανίσατε ως πλεονέκτημα τον ετερόκλητο χαρακτήρα του Ποταμιού, δηλαδή λέτε έχει κάποια παλιά στελέχη της ΔΗΜΑΡ, έχει κάποια πρόσωπα τα οποία προέρχονται από τον χώρο που κινείται κατά της πολιτικής ,τον απολιτικό χώρο ,τον αντικομματικό χώρο, αλλά διεκδικούν να παίξουν ρόλο ως στελέχη τώρα Κόμματος και διεκδικούν να παίξουν ένα ρόλο κοινοβουλευτικό, και έχει και τους νεοφιλελεύθερους. Οι νεοφιλελεύθεροι είναι δεξιοί, είχαν συνεργαστεί με τον κ. Μητσοτάκη, είχαν κατέβει αυτοτελώς στις ευρωεκλογές και εντάσσονται στους Ευρωπαίους φιλελεύθερους που δεν έχουν καμία σχέση με την Κεντροαριστερά, με την Σοσιαλδημοκρατία. Αυτό δεν συνιστά εγγύηση ούτε συνεκτικότητας, ούτε αποτελεσματικότητας, ούτε καθαρότητας.

Δεν ξέρω εάν οι πολίτες έχουν ξεχάσει την εμπειρία της παλιάς ΔΗΜΑΡ που διεκδικούσε αυτό το ρόλο από το ΠΑΣΟΚ και μετά είδαμε ότι διέγραψε μια αντιφατική καμπύλη, μπήκε – βγήκε, μετακινήθηκε ως εκκρεμές από το ένα άκρο στο άλλο και μετά χάθηκε πολιτικά. Αλλά θα μου επιτρέψετε να πω ότι αν παραλληλίσω το Ποτάμι τώρα με το ρόλο που διεκδικούσε η ΔΗΜΑΡ το ’12, αυτό δεν είναι ένας καλός οιωνός ,ένα καλό προηγούμενο.

 

Μ. Μουστάκα (TV100): Κύριε Πρόεδρε καλησπέρα σας. Επιμένετε διαρκώς το τελευταίο διάστημα, επιμείνατε και πριν από λίγο στην προεκλογική σας ομιλία για την ανάγκη ευρύτερων πολιτικών συναινέσεων και συνεργασιών. Θα μπορούσε να σας πει κανείς ότι έχετε δίκιο γιατί αν κάτι πληρώνουμε ακριβά σε αυτή τη χώρα μεταξύ άλλων είναι ότι ποτέ οι πολιτικές δυνάμεις δεν κάθισαν στο ίδιο τραπέζι για να συνεννοηθούν έστω για τα βασικά. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια και τώρα πριν τις εκλογές, μοιάζει σαν να συγκρούονται δυο εντελώς διαφορετικοί κόσμοι και δυο διαφορετικές πολιτικές. Οι πολιτικές που επέλεξαν να εφαρμόσουν Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ τα τελευταία χρόνια της κρίσης, κρίνονται από τους πολίτες και οι πολιτικές που εξαγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ, πολιτικές που αποκηρύσσουν τη συνταγή της λιτότητας και δείχνουν μια πιο επιθετική διαπραγματευτική τακτική έναντι των δανειστών. Κρίνονται και αυτές. Υπό αυτές τις συνθήκες πιστεύετε πραγματικά ότι αυτοί οι δυο διαφορετικοί κόσμοι θα μπορούσαν να συναντηθούν; Θα μπορούσαν πράγματι έστω και τώρα να υπάρξουν ευρύτερες πολιτικές, αλλά και κοινωνικές συναινέσεις;

Ευ. Βενιζέλος: Δυο διαφορετικοί κόσμοι συγκρούονται μόνο στα παιχνίδια τα ψηφιακά, εκεί που κάνουμε τον πόλεμο των άστρων, εκεί που έχουμε τα μεγάλα παιχνίδια στρατηγικής και παίζουν παιδιά και ενήλικες, θεωρώντας ότι αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να περνούν την ώρα τους.

Στην πραγματική ζωή ,στην πραγματική πολιτική ,δεν συγκρούονται δυο κόσμοι. Αυτό που λέτε άλλωστε συγκρούεται με την πάρα πολύ πρόσφατη πραγματικότητα. Ποιοι δυο κόσμοι; Η Νέα Δημοκρατία σε ποιο κόσμο ανήκει; Διότι η Νέα Δημοκρατία το Μάιο του 2010 δεν κλήθηκε από το ΠΑΣΟΚ να αναλάβει τις ευθύνες της, δεν της ζητήθηκε να ψηφίσει αναγκαστικά το πρώτο Μνημόνιο και γλίστρησε στο αντιμνημονιακό μέτωπο, ηγήθηκε του αντιμνημονιακού μετώπου, μετείχε στις πλατείες των Αγανακτισμένων μαζί με το ΣΥΡΙΖΑ, τη Χρυσή Αυγή και διάφορα αριστερίστικα σχήματα. Πήγαινε στο Ζάππειο I ,στο Ζάππειο ΙΙ, Ζάππειο ΙΙΙ και έλεγε «υπάρχει μια άλλη πολιτική, εύκολη πολιτική, δεν χρειάζονται μέτρα, μέσα από την ανάπτυξη θα βρούμε αυτό που ζητάμε», δηλαδή την υπέρβαση της κρίσης.

Πίστευε ότι όλα αυτά οδηγούν κάπου, οδηγούν στην αυτοδυναμία ,στη νίκη, όταν όμως είδε ότι ενδέχεται να κληθεί να κυβερνήσει, έκανε στροφή 180 μοιρών και προσήλθε στη στρατηγική της ευθύνης . Αναγκάστηκε να αποδεχτεί την πολιτική μας και να μπει στην Κυβέρνηση Παπαδήμου με το ΠΑΣΟΚ και τον Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό τη στιγμή εκείνη του κ. Καρατζαφέρη.

Και το αποτέλεσμα ήταν ενώ διεκδικούσε αυτοδυναμία να πάρει 18% στις εκλογές του Μαΐου του 2012. Αυτό που ισχύει για τη Νέα Δημοκρατία που ήταν αντιμνημονιακή και ανέβλεψε γιατί δεν ισχύει ως παράδειγμα για το ΣΥΡΙΖΑ, αν διεκδικεί να παίξει ρόλο κυβερνητικού Κόμματος και εν πάση περιπτώσει λέτε συγκρούονται δυο κόσμοι, θα πω συγκρούονται δυο πολιτικές.

Η μια πολιτική είναι μια πολιτική που δοκιμάστηκε στην πράξη. Είναι μια πολιτική που  μάτωσε, που πόνεσε, που έχει αποτελέσματα αλλά που πλήρωσε και κόστος και η άλλη πολιτική είναι λόγια, λόγια εύκολα, λόγια ωραία, λόγια τρυφερά, αλλά λόγια αναπόδεικτα.

Αυτό έχει κάνει την εξής μεγάλη ζημιά: έχει δημιουργήσει την ψευδαίσθηση σε μια μεγάλη μερίδια του ελληνικού λαού ότι υπήρχε μια άλλη πολιτική εύκολη. Μια πολιτική την οποία μπορούσαμε να την έχουμε ακολουθήσει και δεν την ακολουθήσαμε και έγινε το εξής καταπληκτικό:

Εμείς είμαστε οι χαζοί ή οι κακοί, οι συνωμότες οι δοσίλογοι οι οποίοι μπήκαμε σε μια παγκόσμια συνωμοσία με τους Γερμανούς, με τα συμφέροντα, με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ,εναντίον της χώρας και κάναμε κάτι, το οποίο ήταν βλαπτικό για τη χώρα ,ενώ μπορούσαμε να κάνουμε κάτι καλό, ή να μην κάνουμε τίποτε ,να αδρανήσουμε και να αφήσουμε τα πράγματα όπως ήταν.

Και αυτό μεταφέρεται τώρα στο 2015 και λένε «αυτό που δεν κάναμε το ’10, ας το κάνουμε το ’15. Αφού μπορούσαμε να το κάνουμε και από το ’10 ,κατά μείζονα λόγο μπορούμε να το κάνουμε ευκολότερα το 2015¨». Μα δεν είναι έτσι. Διότι αυτό, όπως είπα και στην ομιλία μου και το λέω κάθε φορά, το πίστεψαν για μερικά βράδια και οι φίλοι μας οι Κύπριοι και το αποτέλεσμα ήταν να πάνε στη Βουλή, να καταψηφίσουν το Μνημόνιο, να πουν «Εντάξει θα πάμε στη Μόσχα να βρούμε (2 δις έψαχναν, εμείς απεδείχθη ότι ψάχναμε 250 δις ευρώ) 2 δις δάνειο από την Ρωσία» και πήγαν και τους είπε ο κ. Μεντιέντεφ «Να πάτε στην Ευρωζώνη και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο». Η ίδια η Ρωσία είχε πάει πριν μερικά χρόνια στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Και όταν γύρισαν όπως είπα δεν βρήκαν το σχέδιο Α, βρήκαν το σχέδιο Α-κακό, Α plus με κούρεμα καταθέσεων, το σχέδιο Α συν, όπου το συν ήταν μείον. Διότι έχασαν τις καταθέσεις και τώρα τρέχουν -έκλεισαν οι κυπριακές αερογραμμές- πίσω από αυτή την γραμμή.

Και καλά, αφήστε τους Κύπριους ,είμαστε ένα έθνος. Και οι Ιρλανδοί έκαναν λάθος; Και οι Πορτογάλοι έκαναν λάθος; Και οι Ισπανοί που υπαχθήκαν σε τέτοια προγράμματα για να σώσουν τις Τράπεζές τους; Και ο Πρόεδρος Ολάντ που εξελέγη πανίσχυρος και η Γαλλία που είναι η δεύτερη οικονομία της ευρωζώνης και η Ιταλία που εφαρμόζει προγράμματα μεταρρυθμίσεων και λιτότητας.

Άρα λοιπόν τα λόγια είναι εύκολα, αλλά τώρα θα έρθει η ώρα του λογαριασμού και η ώρα της απόδειξης και η ώρα της απογοήτευσης. Διότι κάποιοι πίστεψαν ότι μπορεί να βρούνε το χαμένο παράδεισο και δεν θα το βρούνε, διότι ή θα εφαρμοστεί μια πολιτική ψευδαισθήσεων με επικίνδυνα αποτελέσματα και θα το πληρώσει η χώρα ολόκληρη, ή δεν θα εφαρμοστεί και θα υπάρξει πολύ μεγάλη πολιτική απογοήτευση.
Β. Καλιάγκου (TV Μακεδονία): Κύριε Πρόεδρε, άκουγα τον κ. Σαμαρά χθες στον κ. Κοτταρίδη και σήμερα στον κ. Χατζή, να λέει ότι είναι ο μοναδικός Πρωθυπουργός που κράτησε τόσο καιρό μια κυβέρνηση συνεργασίας, το πήρε πάνω του δηλαδή χάρη στον ίδιο κρατήθηκε αυτή η κυβέρνηση και επίσης εμμέσως οικειοποιήθηκε και το κούρεμα του ελληνικού χρέους, που αν δεν κάνω λάθος έγινε επί δικής σας υπουργίας. Θα ήθελα να μου σχολιάσετε αυτή τη στάση του.

Ευ. Βενιζέλος: Δεν έχω δει τις συνεντεύξεις για να είμαι ειλικρινής και δεν μπορώ να σχολιάσω κάτι που δεν έχω δει. Να υποθέσω ότι μου μεταφέρετε σωστά την εντύπωση, γιατί είστε μια έμπειρη δημοσιογράφος. Είμαστε συνηθισμένοι σε αυτό. Η Ν.Δ. προσήλθε στην πολιτική μας το Νοέμβριο του 2011 και με πολύ μεγάλο δισταγμό επί πέντε μήνες μετείχε στην κυβέρνηση με τον κ. Λουκά Παπαδήμο.

Ήμουν, όπως θυμάστε, Αντιπρόεδρος και Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης αυτής. Είχαμε αρκετά μεγάλες δυσκολίες στη συνεννόησή μας με τη Νέα Δημοκρατία. Δεν μετείχε στους κρίσιμους χειρισμούς, ούτε στις διαπραγματεύσεις, διότι δεν κατείχε κανένα υπουργείο κρίσιμο για τις διαπραγματεύσεις.

Και έτσι μπορώ να σας πω ότι κακώς επέμεινε να πάμε σε εκλογές το Μάιο του 2012. Της λέγαμε να μείνει η κυβέρνηση Παπαδήμου, λίγο περισσότερο να ολοκληρώσει το σχέδιο για να μην χρειαστούμε να κάνουμε ξανά διαπραγμάτευση και επανάληψη του κεκτημένου.

Το Μάιο του 2012 όταν η χώρα πήγε σε εκλογές, η δημοσιονομική προσαρμογή – ας πάρουμε ένα δείκτη ο οποίος είναι χαρακτηριστικός- η μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος (το πρωτογενές έλλειμμα το 2009 ήταν 25 δισεκατομμύρια ) η μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος λοιπόν είχε προχωρήσει σε ποσοστό 85%. Δηλαδή το πρωτογενές έλλειμμα του 2009, το Μάιο του 2012 ήταν 2,5 δισεκατομμύρια. Είχε μειωθεί 10 φορές. Και βέβαια τώρα έχουμε φτάσει σε πρωτογενές πλεόνασμα. Λίγο παραπάνω από το μηδέν. Έχουμε αρχίσει να ανεβαίνουμε. Φτάσαμε ας πούμε στο 100% της προσαρμογής. Είχαμε φτάσει τότε περισσότερο από 85%. Όχι ότι δεν ήταν κρίσιμη η εισφορά της κυβέρνησης των τελευταίων 2,5 ετών, πάρα πολύ κρίσιμη.

Αλλά σας λέω ποιο είναι το μέγεθος της προσαρμογής. Και όλα τα δύσκολα μέτρα ελήφθησαν τότε. Να σας πω ένα πολύ χαρακτηριστικό μέτρο για να μιλάμε πάρα πολύ ανοιχτά. Τι δεν είχαν πει εναντίον μας οι εκπρόσωποι της Ν.Δ. και η ηγεσία της όταν επιβάλαμε το ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων επιφανειών, το ΕΤΗΔΕ. Το χαράτσι το λεγόμενο, το οποίο ήταν ένα μέτρο που ελήφθη το Σεπτέμβριο του 2011 ,το οποίο απέδωσε στο δημόσιο ταμείο 1,6 δισεκατομμύρια, όταν έχουμε λάβει συνολικά μέτρα που υπερβαίνουν τα 90 δισεκατομμύρια.

Και όταν τα μέτρα που ψήφισε η κυβέρνηση αυτή συνεργασίας, το Νοέμβριο του 2012, τότε που η ΔΗΜΑΡ συμφωνούσε, αλλά δεν ψήφιζε, ξεπερνούσαν τα 14 δισεκατομμύρια για μια χρονιά. Εμείς με αυτό το μέτρο πήραμε στην πραγματικότητα το μεγάλο δάνειο. Πήραμε δηλαδή ένα δάνειο 177 δισεκατομμυρίων τη στιγμή εκείνη για να φτάσουμε τα 250, γιατί μεταφέρθηκαν στο καλύτερο δάνειο και τα περισσεύματα του πρώτου.

Πήραμε το κούρεμα του χρέους, πήραμε την προοπτική περαιτέρω κουρέματος. Αποκτήσαμε σχέδιο, γιατί έως τότε το σχέδιο ήταν κολοβό, μισό, δεν υπήρχε. Εντάξει, λογικό είναι όταν βλέπει κάποιος μια επιτυχία να λέει ότι αυτό οφείλεται σε εμένα.

Αλλά θα μου επιτρέψετε να πω στην ιστορία του ελληνικού έθνους οι υπουργοί Οικονομικών προσέθεσαν χρέος. Έτυχε να είμαι ο υπουργός Οικονομικών που αφήρεσε χρέος, που αναδιάρθρωσε χρέος και που έχει πάρει και μια απόφαση, μας επιτρέπει να πάρουμε τώρα και άλλα ευνοϊκά μέτρα υπέρ του ελληνικού χρέους και της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητάς του.

Χ. Γιασκουλίδης (Βεργίνα TV): Κύριε Πρόεδρε, σας έχουμε ακούσει κατ’ επανάληψη τις τελευταίες μέρες να λέτε ότι στις 26 Ιανουαρίου πρέπει να υπάρχει κυβέρνηση στη χώρα, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας με το ΣΥΡΙΖΑ. Ήθελα να ρωτήσω, πόσο εφικτή είναι μια τέτοια συνεργασία του ΠΑΣΟΚ με το ΣΥΡΙΖΑ, με δεδομένο ότι υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις σε θέματα, όπως είναι η πορεία της Ελλάδας στο ευρώ και στην ευρωζώνη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θέματα δημόσιας τάξης και ασφάλειας, εθνικά θέματα, μια που η πιθανή διακυβέρνηση της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ έχει χαρακτηριστεί ως κάτι θετικό από το κράτος των Σκοπίων.

Και μάλιστα στο τελευταίο σας τηλεοπτικό σποτ το χαρακτηρίζετε, το παρομοιάζετε με ένα πιλότο που είναι αναμφίβολο εάν μπορεί να πιλοτάρει σωστά ένα αεροπλάνο. Πόσο εύκολο ή εφικτό είναι το να συνεργαστεί το ΠΑΣΟΚ με το ΣΥΡΙΖΑ την επόμενη των εκλογών;

Ευ. Βενιζέλος: Με το ΣΥΡΙΖΑ μας χωρίζουν πολύ μεγάλες διαφορές, γιατί ακολουθούμε διαφορετική αντίληψη για την Ευρώπη, για τη διαπραγμάτευση, για την υπέρβαση της κρίσης, για το μέλλον της χώρας. Όμως η χώρα δεν μπορεί να μείνει ακυβέρνητη. Και επίσης είναι λάθος να θεωρούμε ότι βρισκόμαστε σε μια κανονική περίοδο,  όπου τα κόμματα συγκρούονται, εναλλάσσονται, διαφοροποιούνται και δεν συμβαίνει τίποτα γιατί η δημοκρατία λειτουργεί ομαλά, φυσιολογικά και έχουμε χρόνο.

Εξακολουθούμε να είμαστε σε μια κατάσταση έκτακτη και πρέπει να κάνουμε το τελευταίο βήμα βγαίνοντας από το μνημόνιο και πηγαίνοντας σε μια άλλη εποχή κερδίζοντας το χαμένο έδαφος. Μάλιστα δυστυχώς λόγω της προεκλογικής περιόδου και της πολιτικής αβεβαιότητας επιδεινώνονται τα δεδομένα, δεν βελτιώνονται σε σχέση με την κατάσταση που είχαμε αρχές Δεκεμβρίου. Πριν ξεκινήσει η διαδικασία Προέδρου της Δημοκρατίας.

Όποτε και εάν ξεκινούσε το ίδιο θα συνέβαινε ,γιατί η στάση της αντιπολίτευσης ήταν στείρα, άγονη, δεν ήθελε συναινετική εκλογή Προέδρου, ήθελε εκλογές και τις επέβαλε τις εκλογές συνυπολογιζομένων και των ψήφων της Χρυσής Αυγής. Γιατί εάν δεν συνυπολογιζόντουσαν οι ψήφοι της Χρυσής Αυγής δεν έβγαινε η αρνητική πλειοψηφία, ή η μειοψηφία εμπλοκής της διαδικασίας.

Όμως δεν μπορούμε να πάμε σε δεύτερες εκλογές. Δεν μπορούμε να πάμε σε εκλογές εκβιαστικές, αλλά δεν έχουμε και το χρόνο να σπαταλήσουμε για να παρατείνουμε μια προεκλογική περίοδο που τρώει τις σάρκες της οικονομίας και τις προοπτικές ανάπτυξης και απασχόλησης.

Εμείς δεν παρακαλάμε κανέναν να μας δεχτεί ως εταίρο. Ούτε θέλουμε σώνει και καλά να είμαστε σε μια κυβέρνηση. Όποιος θέλει λαμβάνει υπόψη αυτά που λέμε, αλλά όλοι έχουν ευθύνη πλέον. Κανείς δεν μπορεί να κρυφτεί.

Εμείς δεν λέμε να πάμε να κάνουμε μια κυβέρνηση με το ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς λέμε ότι πρέπει να συνεργαστούν όλες οι δημοκρατικές δυνάμεις ευρωπαϊκού προσανατολισμού, όχι αναγκαστικά μέσα στην κυβέρνηση. Μπορεί να συνεργαστούν προγραμματικά. Μπορεί να συνεργαστούν στην εθνική ομάδα διαπραγμάτευσης. Μπορεί να συνεργαστούν κοινοβουλευτικά μέσα στη Βουλή σε κάποιες κρίσιμες ψηφοφορίες.

Αλλά εμείς με την ψήφο μας λάθος επιλογές, επικίνδυνες επιλογές, επιλογές οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε εκμηδένιση των επιτευγμάτων και των θυσιών δεν θα στηρίξουμε. Λέμε ότι πρέπει να έρθουν όλοι στο χώρο της ευθύνης.

Και βέβαια χωρίς το πρώτο κόμμα δεν γίνεται. Όποιο κι αν είναι πρώτο κόμμα, αλλά και με την απουσία του δεύτερου δεν γίνεται, γιατί έχουμε κακή εμπειρία από τη πρώτη φάση της Ν.Δ. το 2010 και από τη συμπεριφορά του ΣΥΡΙΖΑ τώρα τα τελευταία 2,5 χρόνια.

Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, είναι ένας φαύλος κύκλος. Δεν δίνει συναίνεση, δεν παίρνει συναίνεση. Αναπαράγουμε την έλλειψη συναίνεσης. Είμαστε μια χώρα η οποία προεκλογικά δυσκολεύει τη ζωή των πολιτών της οικονομικά, διότι όλα αυτά ξεσπούν στα επιτόκια, ξεσπούν στις επιχειρήσεις, ξεσπούν στις θέσεις εργασίας, ξεσπούν στη μοίρα του ανέργου.

Χ. Χατζημίσης (DION TV): Καλησπέρα κ. Πρόεδρε. Είστε βουλευτής Θεσσαλονίκης, μιας περιοχής που αντιμετωπίζει, όπως και όλη η χώρα βεβαίως, προβλήματα αρκετά και σημαντικά στα ποσοστά της ανεργίας. Έρχονται να προστεθούν ενδεχομένως και οι εργαζόμενοι στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Το έργο αυτό όπως γνωρίζουμε όλοι, το μέλλον του είναι αβέβαιο. Ποια είναι η θέση σας θέλω να μου πείτε και εάν πρέπει να αποδοθούν ευθύνες; Επίσης ένα μεγάλο ζήτημα στην Κεντρική Μακεδονία αυτή τη στιγμή είναι και το εργοστάσιο ζάχαρης. Όπως γνωρίζετε οι τευτλοπαραγωγοί κάνουν λόγο για κοροϊδία και έχουν καταλάβει και τα γραφεία της ελληνικής βιομηχανίας Ζάχαρης.

Ευ. Βενιζέλος: Βουλευτής Θεσσαλονίκης είμαι και το φέρω τον τίτλο αυτό με μεγάλη υπερηφάνεια που με τιμάει η Θεσσαλονίκη από το 1993, το ΠΑΣΟΚ ήταν πολλές φορές το πρώτο κόμμα και εγώ ήμουνα πολλές φορές ο πρώτος Βουλευτής Θεσσαλονίκης.

Αλλά θα μου επιτρέψετε να πω θα άξιζε τον κόπο να κάνετε μία δημοσιογραφική έρευνα, οι Βουλευτές της Θεσσαλονίκης των τελευταίων 40 ετών, 30 ετών, 20 ετών, τι έχουν αφήσει ως αποτύπωμα στην πόλη; Τι είναι αυτό που καταγράφει το όνομά τους ως παρέμβαση; Όχι ως πελατειακή παρέμβαση, γιατί μπορεί κάποιοι να έχουν διορίσει κάποιους στο δημόσιο παλαιότερα ή να έχουν κάνει μικρορουσφετάκια. Τι έχουν κάνει σε σχέση με τους θεσμούς, με τις υποδομές, με την ανάπτυξη.

Δεν θέλω να τα αναφέρω αυτά, αλλά κάθε φορά που έρχομαι στη Θεσσαλονίκη κι έρχομαι πάρα πολύ συχνά γιατί εδώ ζει η οικογένειά μου, εδώ είναι το σπίτι μου, εδώ είναι το πανεπιστήμιό μου, εδώ είναι όλες μου οι αναμνήσεις οι παιδικές και οι νεανικές, αλλά φυσικά κι εδώ έχω ξεκινήσει και επαγγελματικά και κοινωνικά.

Κάθε φορά που έρχομαι χαίρομαι γιατί βλέπω πράγματα για τα οποία έχω αγωνιστεί, δηλαδή χαίρομαι να βλέπω ας πούμε τις υποδομές πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, τους Λαζαριστές, την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, το Βασιλικό Θέατρο, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Βυζαντινό Μουσείο.

Χαίρομαι να βλέπω τη Θεσσαλονίκη του αθλητιςμου. να βλέπω δηλαδή το ανακαινισμένο Καυτατζόγλειο, το Μουσείο Αθλητισμού που είναι ένα ολυμπιακό μουσείο αναγνωρισμένο από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. Αλλά και το κολυμβητήριο της Καλαμαριάς, το κολυμβητήριο της Σταυρούπολης και θα μπορούσα να υπενθυμίσω όλους τους Δήμους της περιοχής.

Χαίρομαι να βλέπω ξέρω ΄γω την υπογειοποίηση της Αγαμέμνωνος ή ορισμένους νέους κόμβους της περιφερειακής οδού που είχαν γίνει ως ολυμπιακά έργα την περίοδο 2000-2003, χαίρομαι να βλέπω το ΕΚΕΤΑ το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης που είναι ένα κόσμημα για την πόλη.

Και θα μπορούσα να συνεχίσω έτσι με το λιμάνι, θα μπορούσα να συνεχίσω έτσι με την ίδια τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, καλό είναι και οι νεώτεροι Πολιτικοί, όχι οι νεώτεροι σε ηλικία αλλά νεώτεροι σε χρόνο ενασχόλησης με την πολιτική που εκλέγονται από τον ΣΥΡΙΖΑ και από τα άλλα κόμματα, να πουν κάποια στιγμή ποιο είναι το ενδιαφέρον τους, η αγωνία τους, η παραγωγή τους, το συμπέρασμα το οποίο βγαίνει.

Και θα μπορούσα να σας μιλήσω και για τη βιομηχανική ζώνη, για το τι σημαίνουν οι επενδύσεις στην ενέργεια, τι γίνεται με τα ΕΛ.ΠΕ. με τη μονάδα συμπαραγωγής και βεβαίως αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουμε ανεργία, δε σημαίνει ότι δεν έχουμε προβλήματα.

Έχουμε λοιπόν και προβλήματα κι ένα πρόβλημα ιστορικό είναι το μετρό. Αλλά ευτυχώς το μετρό ξεκίνησε και τώρα η νομική διαμάχη με την κοινοπραξία αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Υποδομών με έναν τρόπο με τον οποίον έχουμε συνεννοηθεί με τον κ. Χρυσοχοΐδη και με τη Διοίκηση της Αττικό Μετρό, ώστε να μην διακοπεί το έργο, να γίνει το έργο.

Γιατί τον πολίτη δεν τον ενδιαφέρει η νομική αντιδικία, τον ενδιαφέρει να γίνει το έργο και αυτό που θα κάνουμε εμείς είναι να προχωρήσει το έργο χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, γιατί ήδη έχουμε καθυστέρηση τεράστια ιστορική και δε θέλω να πω γιατί, ξεκίνησε λάθος από την αρχή, από την πρώτη-πρώτη σύλληψη.

Τώρα για τη βιομηχανία ζάχαρης, επειδή αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά πάρα πολλές περιοχές, έχουμε κάνει πολλές φορές συναντήσεις με τους ενδιαφερόμενους και σήμερα είδα τους τευτλοπαραγωγούς συμπτωματικά, ώστε ο εκκαθαριστής της Αγροτικής Τραπέζης που έχει τον έλεγχο να κάνει την καλύτερη δυνατή επιλογή ως προς τις προοπτικές της βιομηχανίας και τις προοπτικές της τευτλοπαραγωγής.

Δεν μπορεί να μείνουν όλα τα εργοστάσια, πρέπει να μείνουν αυτά που χρειάζονται και πρέπει να εξασφαλιστεί και η ανάγκη της χώρας σε ζάχαρη, αλλά και η τευτλοπαραγωγή στο μέτρο που αυτή μπορεί να απορροφηθεί και μπορεί να απορροφηθεί σε έναν πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.
Μ. Παχατουρίδου (Β Channel Χαλκιδικής):Καλησπέρα σας, θα ήθελα να ρωτήσω κατά πόσο η Ελλάδα απειλείται από μία τρομοκρατική επίθεση. Βλέπουμε τι γίνεται αυτές τις μέρες με το τι έγινε στο Παρίσι, κατά πόσον απειλείται να γίνει στόχος τζιχαντιστών και αν είναι η χώρα θωρακισμένη από την εξωτερική πολιτική που ασκεί.

Ευ. Βενιζέλος: Η χώρα ασκεί μια εξωτερική πολιτική η οποία εναρμονίζεται με τη διεθνή κοινότητα και τις αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Η Ελλάδα είναι ασφαλής και θωρακισμένη, επειδή είναι κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή είναι κράτος-μέλος του ΝΑΤΟ, επειδή σέβεται τη διεθνή νομιμότητα και εφαρμόζει τις αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Εάν η Ελλάδα εκινείτο σε αντίθεση με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, εκτός ευρωπαϊκής οικογένειας και εκτός ΝΑΤΟ, θα ήταν καρυδότσουφλο, θα ήταν εκτεθειμένη σε όλους τους κινδύνους. Όχι στους κινδύνους των τζιχαντιστών και της διεθνούς τρομοκρατίας, αλλά στους κινδύνους σε σχέση με την Κύπρο, σε σχέση με τα ελληνοτουρκικά, σε σχέση με το Αιγαίο, σε σχέση με την εθνική κυριαρχία, σε σχέση με τις θαλάσσιες ζώνες, σε σχέση με την ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα.

Ότι κάνουμε στα θέματα της διεθνούς πολιτικής, τα κάνουμε επειδή αυτό επιβάλλει η πολιτική αρχών που ακολουθούμε, αλλά και γιατί αυτό προστατεύει τη χώρα στα δικά της στενά θέματα. Δηλαδή δεν είναι τυχαίο ότι τα Σκόπια είχαν επί χρόνια το σύνολό του στρατιωτικού τους προσωπικού στο Αφγανιστάν. Γιατί, έχουν συμφέρον στο Αφγανιστάν;

Όχι, αλλά για να μπορούν να πουν στις Ηνωμένες Πολιτείες ,στο ΝΑΤΟ ,στην Ευρώπη εμείς είμαστε αλληλέγγυοι και πολεμάμε μαζί σας στο Αφγανιστάν. Το κάνανε αυτό για να κερδίσουν πόντους στα θέματα που τους ενδιαφέρουν. Άρα εμείς από την άποψη αυτή ακολουθούμε την πιο ασφαλή πολιτική.

Τώρα, στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες και στον Καναδά και στην Αυστραλία υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το λεγόμενο ισλαμικό κράτος της Συρίας και του Λεβάντε, το ISISή το ISIL. Λοιπόν γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι αυτή η νέα μορφή τρομοκρατικής οργάνωσης, που διεκδικεί επικράτεια, διεκδικεί να έχει χώρο και πρωτογενή εξουσία, αξιοποιεί στο έπακρο τους λεγόμενους «ξένους μαχητές».

Δηλαδή μουσουλμάνους ή προσήλυτους στον μουσουλμανισμό, οι οποίοι γίνονται φονταμενταλιστές, παραβιάζουν τις αρχές της θρησκείας τους που είναι μια θρησκεία η οποία είναι ειρηνόφιλη και με πολύ μεγάλο πάθος και βία στρατεύονται και πολεμούν στο πλευρό του ISIS, αλλά μπορεί και να επανέρχονται στις χώρες τους.

Άρα ο ΟΗΕ έχει εκδώσει μια απόφασή του Συμβουλίου Ασφαλείας για τους ξένους μαχητές, τους foreign fighters τους λεγόμενους, που ήταν το βασικό θέμα της συνεδρίασης του Συμβουλίου Ασφαλείας υπό την Προεδρία συμπτωματικά των Ηνωμένων Πολιτειών -κάθε μήνα αλλάζει η Προεδρία- το Σεπτέμβριο που ήταν η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ έτυχε να έχουν οι Ηνωμένες Πολιτείες την Προεδρία και προήδρευσε ο ίδιος ο Πρόεδρος Ομπάμα.

Μετείχα και εγώ στη συνεδρίαση, δεν είμαστε μέλος αλλά μπορούν να μετέχουν στη συνεδρίαση ως παρατηρητές όλα τα κράτη, όπου εκδόθηκε αυτή η απόφαση για τους ξένους μαχητές, είναι υποχρέωσή μας να μεριμνούμε για την αντιμετώπιση αυτής της εσωτερικής πτυχής του τρομοκρατικού προβλήματος.

Η Ελλάδα δεν έχει αυτή τη στιγμή εντοπισμένους ξένους μαχητές, αλλά ξένοι μαχητές υπήρχαν στο Κόσσοβο, ξένοι μαχητές υπήρχαν στη Βοσνία, ήδη από τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, ξένοι μαχητές μπορεί να υπήρχαν στην Τσετσενία, ξένοι μαχητές υπάρχουν από τη Γερμανία, από την Ολλανδία, από τον Καναδά, από το Βέλγιο.

Άρα είμαστε σε στενή συνεργασία όχι γιατί έχουμε εδώ πρόβλημα, αλλά γιατί είμαστε στη διαδρομή επάνω και έχει πολύ μεγάλη σημασία να συνεργαζόμαστε με όλες τις χώρες και με όλες τις Υπηρεσίες τις ομόλογες, οι οποίες κινούνται στα θέματα αυτά. Το κάνουμε αθόρυβα, το κάνουμε αποτελεσματικά, το κάνουμε χωρίς να προσπαθήσουμε να αντλήσουμε πολιτικά οφέλη από κάτι το οποίο αφορά την ασφάλεια του Έλληνα πολίτη και του Ευρωπαίου πολίτη.

Δ. Συρμάτσης (Ράδιο Θεσσαλονίκη): Κύριε Πρόεδρε καλησπέρα, ο Σταύρος Θεοδωράκης χθες εξαπέλυσε προσωπική επίθεση στο πρόσωπό σας, είπε για «μόνιμους σωτήρες, μόνιμους αντιπροέδρους κι ότι φέρατε με τη Νέα Δημοκρατία τα μνημόνια και θα τα φέρετε και με τον ΣΥΡΙΖΑ», πως απαντάτε;

Ευ. Βενιζέλος: Ναι είδα, δεν ξέρω τι νόημα είχε αυτό. Εμείς δεν κάνουμε ποτέ προσωπικού χαρακτήρα επιθέσεις, διότι υποτίθεται ότι το νέο στην πολιτική είναι ο πολιτικός πολιτισμός.

Και έχω και μία εικόνα από τον κ. Θεοδωράκη, ο οποίος μου έχει πάρει πάρα πολλές συνεντεύξεις, μέχρι και στις εκλογές του 2012 μου πήρε συνέντευξη ως Δημοσιογράφος, δεν ξέρω αν είχε στο νου του τότε “τι είναι αυτοί που παίρνω συνέντευξη και είναι Πολιτικοί Αρχηγοί, που να δείτε εγώ όταν γίνω Πολιτικός Αρχηγός τι ωραία θα τα λέω”, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν το περίμενα.

Εν πάση περιπτώσει κοιτάξτε, εμείς δεν κάναμε τα μνημόνια με τη Νέα Δημοκρατία, δυστυχώς τα κάναμε μόνοι μας και πληρώσαμε τεράστιο κόστος και η Νέα Δημοκρατία κρύφτηκε, έκρυψε τις ευθύνες της, της περιόδου 2004-2009, ήταν αντιμνημονιακή και όπως σας είπα προηγουμένως άλλαξε πολιτική, έκανε στροφή 180 μοιρών γιατί κατάλαβε ότι δεν υπάρχει άλλη λύση.

Δεν είχα εμπλοκή στην πρώτη φάση, ήμουνα Υπουργός Αμύνης, πολύ μακριά από την οικονομική πολιτική. Στρατεύθηκα, για να βοηθήσω τη χώρα και δευτερευόντως την παράταξη και ανέλαβα ευθύνες τεράστιες εξ αντικειμένου, χωρίς να ευθύνομαι για τη μήτρα ή για την αφετηρία των προβλημάτων και στη συνέχεια αναγκάστηκα να παραμείνω γιατί μου ζήτησαν ειδικώς όλοι να μείνω και στην Κυβέρνηση Παπαδήμου.

Και στην Κυβέρνηση συνεργασίας μετά το 2012, με τη Νέα Δημοκρατία και τη ΔΗΜΑΡ, δεν μπήκαμε στην Κυβέρνηση, υποδείξαμε εξωκοινοβουλευτικά στελέχη τεχνοκράτες, τον κ. Τσαυτάρη, τον κ. Λιβιεράτο, Καθηγητές καταξιωμένους. Ένα χρόνο μετά, όταν έφυγε η ΔΗΜΑΡ και άρχισε να ψάχνει άλλες πολιτικές, στρατευθήκαμε πάλι για να βοηθήσουμε την εξωτερική πολιτική.

Τώρα, η χώρα έχει ανάγκη από συστράτευση, στη συστράτευση ο καθένας βοηθάει με όποιον τρόπο ξέρει και μπορεί, με την εμπειρία του, με τη γνώση του, με την επιστημοσύνη του, με την ικανότητά του να διαπραγματεύεται, με τις γνωριμίες του. Εάν εμείς το κάνουμε αυτό και μας κατηγορούν, καλώς μας κατηγορούν.

Αν ο Αρχηγός και ιδρυτής του Ποταμιού λέει ότι “εγώ δε θέλω να είμαι Υπουργός, δε θέλω να μπω στη φωτιά, δε θα πάω να αντιμετωπίσω μόνος μου την τρόικα ή μόνος μου τη Γερμανική Κυβέρνηση”, είναι μια άλλη αντίληψη. Εμείς λέμε ότι θα πάμε, όπου μπορούμε, είτε είμαστε στην Κυβέρνηση, είτε δεν είμαστε, δε χρειάζεται να είμαστε.

Έχω πει εκατό χιλιάδες φορές ότι όταν καταψήφισαν τον Ελευθέριο Βενιζέλο οι Έλληνες το ΄20 τον ψάχνανε μετά την καταστροφή τη μικρασιατική και τον έστειλαν στη Λοζάνη επικεφαλής της αντιπροσωπείας. Δεν παραλληλίζω την περίπτωσή μας με την περίπτωση του Ελευθερίου Βενιζέλου, αλλά λέμε τι σημαίνει .

Λοιπόν εγώ έτυχε να είμαι Καθηγητής του Δημοσίου Δικαίου, είμαι πάρα πολύ κοντά στο Διεθνές Δίκαιο και στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Έτυχε να έχω μία εμπειρία από πολλά Υπουργεία, έτυχε να ξέρω πως λειτουργεί ο μηχανισμός, έτυχε να έχω κάνει τα τελευταία χρόνια στο Υπουργείο Αμύνης, στο Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών. Αυτά δεν είναι περιουσία μου, είναι περιουσία της χώρας, η χώρα έχει επενδύσει πάνω στην εμπειρία μας.

Τώρα, άλλοι έχουν άλλη διαδρομή, ήταν δημοσιογράφοι, έκαναν καλές συνεντεύξεις, έχουν γνωριμίες σε κάποιους κοινωνικούς χώρους ή σε κάποιους χώρους καλλιτεχνικούς. Κι αυτό είναι χρήσιμο, αλλά είναι ένα άλλο πράγμα.

Ν. Ρούμπος (ΑΜΠΕ): Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε συγκυβερνήτη αεροπλάνου με κυβερνήτη τον κ. Τσίπρα; Και υπό ποιες προϋποθέσεις μια τέτοια πτήση θα είναι ασφαλής;

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, μπορεί να είμαστε στον πύργο ελέγχου. Μπορεί να είμαστε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Μπορεί να είμαστε στην επίγεια εξυπηρέτηση. Πάντως δε θα αφήσουμε το αεροπλάνο να πάει σε λάθος προορισμό.

Β. Στολάκης (Καρφίτσα/Παρασκήνιο»): Κύριε Πρόεδρε καλησπέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω. Και εσείς αλλά και τα στελέχη σας δημόσια αναφέρονται στους πρώην οπαδούς του κόμματος, οι οποίοι μετακινήθηκαν στο κόμμα του κ. Γιώργου Παπανδρέου, αναφέρεστε αποκαλώντας τους «συντρόφους» και θέλω να ρωτήσω ποια είναι η επόμενη μέρα και για το ΠΑΣΟΚ αλλά και γι΄ αυτό το χώρο, η πόρτα θα είναι ανοιχτή για να επιστρέψουν αυτά τα στελέχη; Και σε ποιες περιπτώσεις θα κλείσει;

Ευ. Βενιζέλος: Το βασικό είναι να είσαι κύριος. Το θέμα δεν είναι να είσαι σύντροφος, το θέμα είναι να φέρεσαι ως κύριος. Και ο ελληνικός λαός ,η κοινή γνώμη ,ξέρει ποιοι φέρονται ως κύριοι και ποιοι δεν φέρονται ως κύριοι απέναντι στην ιστορία, απέναντι στην πατρίδα, απέναντι στην παράταξη και απέναντι στην ατομική διαδρομή και την ευθύνη του καθενός.

Τ. Τασούλας (voria.gr): Κύριε Πρόεδρε το τελευταίο διάστημα κάνατε μια μεγάλη προσπάθεια ένωσης της Κεντροαριστεράς, η οποία δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αντιθέτως σε αυτές τις εκλογές έχουμε κατακερματισμό του χώρου. Ποια είναι η επόμενη μέρα για την Κεντροαριστερά και ποιος ο ρόλος του ΠΑΣΟΚ και ο δικός σας;

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, έχουμε κάνει συστηματικές και επίπονες προσπάθειες για την ενότητα της Κεντροαριστεράς, της Δημοκρατικής Παράταξης, της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας.

Όποιοι δεν το αντιλήφθηκαν αυτό και δεν ανταποκρίθηκαν έχασαν. Δηλαδή όπως ξέρετε η πρόσκληση αυτή απευθυνόταν αρχικά στη ΔΗΜΑΡ, η ΔΗΜΑΡ δεν μας άκουσε, έμεινε μόνη, κινήθηκε αντιφατικά, αναποτελεσματικά και χάθηκε.

Τώρα, στο χώρο της Κεντροαριστεράς ποιος άλλος κινείται; Κινείται λέτε εσείς το Ποτάμι; Εγώ δε θεωρώ ότι κινείται, δεν δηλώνει Κεντροαριστερά, δεν δηλώνει ταυτότητα. Δηλώνει μία ταυτότητα αντιφατική, απολίτικη, η οποία δύσκολα περιγράφεται και δύσκολα λειτουργεί ως εγγύηση.

Διότι ποιος εκφράζει τη ΔΗΜΑΡ; Την εκφράζει ο κ. Λυκούδης, που είναι ένα παραδοσιακό στέλεχος της Αριστεράς και ήταν με τον κ. Κουβέλη; Συμπαθέστατος, αλλά με μία διαδρομή η οποία είναι μακρά από το ΚΚΕ εσωτερικού, τον ΣΥΡΙΖΑ, τη ΔΗΜΑΡ, τώρα στη μία όψη του ποταμιού, στη μία όχθη ή στην άλλη, είναι ξέρω ΄γω ποιος, ο κ. Σκυλακάκης, είναι οι οπαδοί οι παλιοί συνεργάτες της Δράσης και του κ. Μάνου, οι παλιοί συνεργάτες της Κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη; Άρα δεν θεωρούν οι άνθρωποι ότι ανήκουν στην Κεντροαριστερά.

Αν υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν στην Κεντροαριστερά και στη σοσιαλδημοκρατία, πρέπει να το πούνε και πρέπει να το δείξουν και πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι χρήσιμη ψήφος για την παράταξη, για την ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία, για τη χώρα, για τη σταθερότητα, είναι η ψήφος στο ΠΑΣΟΚ, εδώ, στην κοίτη του χώρου.

Α. Αναστασιάδης (Ράδιο 105,5): Πρόεδρε εχθές το βράδυ δεν κοιμήθηκα, σκεφτόμενος τι ερώτηση μπορούσα να κάνω σήμερα, είναι δύσκολο δηλαδή. Η μία ερώτηση είναι ότι επειδή έχω μια κακή εμπειρία, ποια είναι η δική σας η εμπειρία με τη συνεργασία της Νέας Δημοκρατίας στα τόσα χρόνια;

Και η δεύτερη ερώτηση είναι, στην Ευρώπη αν πάμε, στο θεραπευτικό τουρισμό η κάθε χώρα έχει πάνω από 20 εκατομμύρια τουρίστες. Εμείς εδώ και πολλά χρόνια αγωνιζόμαστε για να αναπτύξουμε αυτό το θεραπευτικό τουρισμό, γιατί στην Ελλάδα έχουμε περίπου 70 λουτροπόλεις.

Η καταπολέμηση της ανεργίας είναι το άλφα και το ωμέγα σήμερα στην Ελλάδα, εάν τις είχαμε αναπτύξει θα είχαμε πάνω από 2 εκατομμύρια χώρους εργασίας και δεν το κάναμε και θέλω σήμερα και θα ήταν και μια διαφήμιση αυτό κ. Πρόεδρε, να υποσχεθείτε σαν ΠΑΣΟΚ εάν ξαναέρθετε στην εξουσία ότι αυτό το κομμάτι, το καλύτερο κομμάτι από πλευράς επενδύσεων θα το προωθήσετε. Θέλω αυτή την τοποθέτηση.

Ευ. Βενιζέλος: Επειδή έτυχε στη διαδρομή μου την πολιτική να είμαι μια πολύ κρίσιμη περίοδο, την περίοδο του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία το 1999-2000 Υπουργός Ανάπτυξης και τότε το Υπουργείο Ανάπτυξης είχε και την ενέργεια και τον τουρισμό και την έρευνα, όχι μόνον το εμπόριο και τη βιομηχανία.

Ίσως θα θυμάστε ,επειδή ασχολείστε με τις λουτροπόλεις, ότι είχα ως πρώτη προτεραιότητα στην τουριστική πολιτική, στην πολιτική της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού και του ΕΟΤ τον λεγόμενο θερμαλιστικό τουρισμό, θεραπευτικό και πιο συγκεκριμένα τον τουρισμό των ιαματικών υδάτων. Γιατί πράγματι η Ελλάδα είναι γνωστή για τις θάλασσές της, είναι λιγότερο γνωστή για τα βουνά της, αλλά είναι θαυμαστή για το δίκτυο λουτροπόλεων που έχει, ιαματικών νερών.

Και έχουμε πράγματι τεράστιες δυνατότητες από την άποψη αυτή να καλύψουμε περιόδους που δεν είναι οι καλοκαιρινοί μήνες, είναι οι χειμερινοί μήνες και άρα μπορούμε να έχουμε μία επέκταση του τουρισμού κι εδώ στην περιοχή μας είχαμε από τότε αδρανείς υποδομές, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, υποδομές πολύ σημαντικές αδρανείς οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί.

Κι επειδή έτυχε να έχω και στον κύκλο των στενών μου συνεργατών ανθρώπους που έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στο θέμα αυτό, στην ανάδειξη των λουτροπόλεων, είχα δώσει πολύ μεγάλη έμφαση. Είναι όπως τα λέτε, είναι μια προτεραιότητα την οποία πρέπει να αναδείξουμε οπωσδήποτε ο θεραπευτικός τουρισμός, αλλά και ο ιατρικός, δηλαδή ο τουρισμός ο στενότερα ιατρικός που είναι ο τουρισμός για τους νεφροπαθείς ας πούμε.

Δηλαδή καλό ξενοδοχείο και τεχνητός νεφρός ταυτόχρονα ή καλό ξενοδοχείο και ταυτόχρονα μία επέμβαση οφθαλμολογική και ούτω καθεξής. Υπάρχουν τέτοια φαινόμενα και στη χώρα μας, θετικά φαινόμενα, θετικά δείγματα, στην Κρήτη για παράδειγμα, αλλά αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές.

Στο χώρο που συζητάμε της Κεντρικής Μακεδονίας, της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα, η πυκνότητα ιαματικών πηγών είναι εντυπωσιακή. Και πρέπει να σας πω ότι αυτό συνδέεται και με ένα άλλο θέμα, το οποίο αφορά την ενέργεια, δηλαδή συνδέεται με τα γεωθερμικά πεδία, διότι όπου έχεις ιαματικά λουτρά έχεις και γεωθερμικά πεδία κι έχεις νομούς εδώ και ο νομός Θεσσαλονίκης ο ίδιος, αλλά φυσικά αυτό αφορά και την Πέλλα, αφορά και την Ημαθία, αφορά και τις Σέρρες, οι Σέρρες είναι εντυπωσιακή περίπτωση γεωθερμικά, αφορά όλη τη χώρα.

Τώρα, ως προς το πρώτο, η εμπειρία με τη Νέα Δημοκρατία είναι δύσκολη, γιατί εδώ έχουμε δύο διαφορετικές παραδόσεις, δύο διαφορετικές δυο διαφορετικές αισθητικές, δυο διαφορετικές αντιλήψεις και πολλές φορές βλέπεις ότι εάν τους αφήσεις χωρίς μεγάλη πίεση, εκδηλώνουν μια εικόνα παλαιά, παλαιοδεξιά.

Εμείς έχουμε άλλη παράδοση, άλλη αισθητική, άλλες προτεραιότητες και αυτό φάνηκε στις ευρωεκλογές. Στις ευρωεκλογές εμείς ήμασταν με τους Ευρωπαίους Σοσιαλιστές, αυτοί με το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και επίσης να πω ότι στις ευρωεκλογές ήρθε πρώτος ο ΣΥΡΙΖΑ, δεύτερη η Νέα Δημοκρατία και το στήριγμα της Κυβέρνησης και η νομιμοποίησή της οφείλεται στο 8% που πήρε το ΠΑΣΟΚ.

Αυτό το 8% το καταφρονεμένο, ήταν αυτό που κράτησε όλη τη στρατηγική της χώρας.

 

Β. Γκοκολάκος (thesstival.gr): Κύριε Πρόεδρε τις προηγούμενες ημέρες ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης εξέφρασε τη στήριξή του προς το πρόσωπό σας δηλώνοντας ακόμη ότι είναι πιο ΠΑΣΟΚόκος από τους ΠΑΣΟΚόκους. Ωστόσο στη συνέχεια τόνισε στηρίζει το Ποτάμι, ενώ χτες δήλωσε ανοιχτά πως θα ψηφίσει ΔΗΜΑΡ. Τι σχολιάζετε από αυτό;

Ευ. Βενιζέλος: Δεν ξέρω. Εγώ με χαρά είδα σήμερα τον Αντιδήμαρχο τον Κωνσταντίνο Ζέρβα να διαβάζει στη συγκέντρωσή μας ένα πάρα πολύ θερμό και προσωπικά και πολιτικά χαιρετισμό του Γιάννη Μπουτάρη και επειδή ο Γιάννης είναι φίλος μου, είναι ένας εξαιρετικός επιχειρηματίας και ένας υπέροχος Δήμαρχος και ένας ενεργός πολίτης, ξέρει πάρα πολύ καλά ότι έχει μία ψήφο. Απαγορεύεται η διπλοψηφία – τριπλοψηφία.

Άρα φαντάζομαι ότι ισχύει η δήλωση, η σημερινή. Αλλά εμείς ξέρετε θέλουμε το ΠΑΣΟΚ μέσα στο παραβάν. Στο παραβάν να ψηφίσεις ΠΑΣΟΚ.

Σ. Αλχατζίδης (thousandnews): Κύριε Πρόεδρε άσχετα από το τι θα γίνει στις εκλογές, αμέσως μετά είναι προγραμματισμένο το συνέδριο του Κόμματός σας. Στη σκέψη σας είναι ότι μπορεί να έχει κλείσει ο ιστορικός κύκλος του ΠΑΣΟΚ έτσι όπως το έχουμε γνωρίσει; Ότι μήπως αυτό είναι ένα Συνέδριο στο οποίο θα εξετάσετε αλλαγή ονόματος, συμβόλων, χρώματος;

Ευ. Βενιζέλος: Το Συνέδριο θα γίνει γιατί το ΠΑΣΟΚ είναι ένα Κόμμα δημοκρατικό. Δημοκρατικό – συλλογικό. Δεν είμαι ούτε ιδιοκτήτης, ούτε κληρονόμος του ΠΑΣΟΚ. Το περίεργο, σχεδόν το κωμικοτραγικό ,είναι ότι το μόνο Κόμμα που λέει «θα κάνω Συνέδριο και όλα θα τα κρίνει το Συνέδριο», δηλαδή δημοκρατικά θα κριθούν όλα, είναι το ΠΑΣΟΚ. Ούτε η Νέα Δημοκρατία το λέει, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ το λέει, ούτε το Ποτάμι το λέει, κανείς δεν το λέει.

Φανταστείτε τι προβλήματα θα έχει το Κόμμα που θα χάσει από τα δυο μεγάλα. Και καλά λένε οι δημοσκοπήσεις ότι θα κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Για φανταστεί να μην επαληθευτεί αυτό τι έχει να γίνει! Αλλά το ίδιο θα ίσχυε και για τη Νέα Δημοκρατία, το ίδιο ισχύει και για το Ποτάμι και για όλα α Κόμματα του δημοκρατικού τόξου, το ΚΚΕ, τους ΑΝ.ΕΛ. όποιοι είναι.

Άρα χαίρομαι γιατί το ΠΑΣΟΚ τουλάχιστον διασφαλίζει το δημοκρατικό και συλλογικό του χαρακτήρα. Το συνέδριο, όπως είπατε, θα είναι ένα συνέδριο που θα ασχοληθεί με το μέλλον, θα είναι ένα Συνέδριο ριζικής ανανέωσης και ενότητας. Δεν θα είναι Συνέδριο αναπαλαίωσης και η δική μου αποστολή είναι να διασφαλίσω την πρόσβαση της νέας γενιάς, τη ριζική ανανέωση.​Και τη ριζική ανανέωση όχι μόνο σε επίπεδο προσώπων, τη ριζική ανανέωση και σε επίπεδο ιδεών και προτάσεων προγραμματικών. Αλλά βεβαίως για να κάνουμε το Συνέδριο και για να μιλάμε για όλα αυτά, πρέπει να υπάρχει η οικονομία, πρέπει να υπάρχει η χώρα, πρέπει να λειτουργούν οι Τράπεζες, πρέπει να υπάρχει ρευστότητα, πρέπει να γίνονται δουλειές, πρέπει, πρέπει, πρέπει.

Δ. Μποτώνης (ΝΕΡΙΤ): Μια ερώτηση κ. Πρόεδρε. 22 Ιανουαρίου δηλαδή λίγες μέρες πριν ανοίξουν οι κάλπες, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα πάρει την απόφαση αν θα αγοράσει, κάνει μαζική αγορά ομολόγων ουσιαστικά αγορά κρατικών χρεών, δεν ξέρουμε αν είναι τα ελληνικά ομόλογα μέσα γιατί θεωρούνται χαμηλού επιπέδου. Την ίδια ώρα αντιδρά σφόδρα θα έλεγα το Βερολίνο, δεν θέλει αυτή την πολιτική αλληλεγγύης. Πόσο εφικτό είναι γιατί αν ναι, θα επηρεάσει την οικονομία και το χρέος μας και την ίδια ώρα κάποιοι επιμένουν να λένε ότι μπορεί να τυπωθεί ευρώ, να τυπωθεί φρέσκο χρήμα. Ευχαριστώ.

Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε σε σχέση με το ευρώ που θα τυπωθεί φρέσκο στο Χολαργό στο Νομισματοκοπείο, δεν νομίζω ότι αξίζει να κάνουμε κάποια σοβαρή συζήτηση. Ελπίζω ότι δεν υπάρχει Κόμμα που υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Δηλαδή η ιδέα ότι μπορούμε να εκδώσουμε μόνοι μας όσα ευρώ θέλουμε, δηλαδή να πλαστογραφήσουμε ευρώ, είναι μια ιδέα η οποία δεν αντέχει σε μια σοβαρή συζήτηση. Τώρα τα πράγματα είναι σοβαρά. Μπορούμε να κάνουμε και χιούμορ, αλλά δεν είναι η στιγμή.

Οι κεντρικές τράπεζες των κρατών μελών μπορούν να εκτυπώσουν ευρώ στο πλαίσιο που το επιτρέπει και το εντέλλεται η Κεντρική Τράπεζα. Η Κεντρική Τράπεζα καθορίζει την ποσότητα χρήματος που κυκλοφορεί, τις σειριακές γραμμές, τα χαρακτηριστικά και δεν υπάρχει ευρώ χωρίς την υπογραφή του Προέδρου της Κεντρικής Τράπεζας, χωρίς την υπογραφή Ντράγκι δεν υπάρχει ευρώ. Είναι ένα κίβδηλο ευρώ. Καλύτερα να βγάλουμε κατοχικές δραχμές να χαιρόμαστε μεταξύ μας ότι έχουμε λεφτά ,χωρίς αξία και χωρίς αντίκρισμα.

Η ίδια παρεξήγηση υπάρχει σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Όλοι έχουν γίνει ειδικοί τώρα. Ξέρουν για ομόλογα, για έντοκα γραμμάτια, για ρευστότητα, για ELA της Τράπεζας της Ελλάδος, για τη σχέση μεταξύ των διευκολύνσεων που κάνει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες των κρατών μελών. Μια σύγχυση είναι και το ζήτημα της αγοράς ομολόγων.

Η Ελλάδα δεν βγάζει ομόλογα καινούργια γιατί είναι εκτός αγορών. Και για την αναχρηματοδότηση του χρέους της αυτή τη στιγμή ισχύει το δάνειο το οποίο τελείωσε 31 Δεκεμβρίου 2014, υπολείπεται το δάνειο το μικρό του ΔΝΤ και οι πολύ μικρές δυνατότητες των εντόκων γραμματίων.

Όπως ξέρετε εκδώσαμε 1 δισεκατομμύριο έντοκα γραμμάτια την προηγούμενη εβδομάδα που δεν απορροφήθηκαν, διότι οι τράπεζες έχουν άλλες προτεραιότητες. Η προτεραιότητα των τραπεζών δεν είναι να βοηθάει το κράτος. Η προτεραιότητα της τράπεζας είναι να προστατεύει τις καταθέσεις, να δίνει δάνεια, να παίρνει τόκο για να μπορεί να δίνει τον τόκο στους καταθέτες.

Άρα έχουμε σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει από παλιά μαζί με τις κεντρικές τράπεζες των κρατών μελών περίπου 45 δισεκατομμύρια παλιά ελληνικά ομόλογα. Αυτά ανήκουν στα χαρτοφυλάκια του ευρωσυστήματος, όπως λέγεται, των κεντρικών τραπεζών, τα οποία είναι δυο κατηγοριών. Είναι τα χαρτοφυλάκια τα εμπορικά για να βγάλουν κέρδος οι τράπεζες και τα χαρτοφυλάκια τα θεσμικά για τη στήριξη των κρατών.

Εμείς έχουμε καταφέρει το εξής μοναδικό το Φεβρουάριο του 2012. Να τους πείσουμε ότι τα κέρδη που βγάζουν από τα ελληνικά ομόλογα πρέπει να τα δίνουν στην Ελλάδα.  Τους έχουμε πείσει ότι δεν είναι δυνατόν να κερδοσκοπούν σε βάρος της Ελλάδας που ταλαιπωρείται.

Και ένα από τα στοιχεία της επέμβασης που έχουμε κάνει στο χρέος το 2012 είναι ότι μας δίνουν τα κέρδη τους από τα ελληνικά ομόλογα τα παλιά. Καινούργια δεν έχουμε στην αγορά, παρά ελάχιστα, γιατί από το χρέος μας το 90% είναι τα δάνεια που έχουμε πάρει από τους εταίρους και το 10% είναι τα ομόλογα που έχουμε εκδώσει τα νέα, που τα έχουν ιδιώτες διεθνώς.

Άλλο είναι το θέμα. Το θέμα είναι εάν τα παλιά κρατικά ομόλογα που είχαν εκδοθεί την περίοδο που ξέσπασε η κρίση το 2008 για να μπορούν οι τράπεζες να παίρνουν ρευστότητα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αν αυτά τα ομόλογα τα παλιά που δεν υπολογίζονται πουθενά, που δεν υπολογίζονται στο χρέος, είναι μια ειδική κατηγορία ομολόγων, εάν αυτά μπορούν να ξαναπάνε στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και να δώσουν ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι από την δική της πλευρά, από πλευράς κρατικών ενισχύσεων, δεν υπάρχει πρόβλημα. Αλλά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα λέει πολύ καθαρά ότι για να συμβεί αυτό πρέπει μια χώρα η οποία δεν είναι κανονικά στις αγορές, να είναι σε πρόγραμμα. Πρέπει είτε να είναι στο μνημόνιο, είτε να είναι στην προληπτική πιστωτική γραμμή.

Για το λόγο αυτό εμείς είπαμε τεχνικά να μείνουμε στο μνημόνιο για δυο μήνες για να διευκολύνουμε και τη σχέση μας με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αλλά μετά πρέπει να πάμε στην προληπτική πιστωτική γραμμή.

Ή να μείνουμε επί μακρόν στο μνημόνιο παρακολουθώντας το θέατρο του παραλόγου, όπου οι δυνάμεις οι αντιμνημονιακές έρχονται με σύνθημα να μείνουμε στο μνημόνιο. Και οι δυνάμεις οι μνημονιακές, εντός εισαγωγικών, λένε να βγούμε από το μνημόνιο. Να πάμε σε κάτι πολύ πιο καλό για τη χώρα, πιο εύκολο.