Ο Τομέας Αυτοδιοίκησης & Αποκέντρωσης του ΠΑΣΟΚ δημοσιοποίησε σήμερα τη Μαύρη Βίβλο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ στην Αυτοδιοίκηση, στηλιτεύοντας την ανακολουθία λόγων και έργων της νεομνημονιακής συγκυβέρνησης. Στη μαύρη Βίβλο αναδεικνύονται οι αντιαυτοδιοικητικές παρεμβάσεις που προκαλούν μείωση εσόδων και αύξηση δαπανών των ΟΤΑ, ενώ δεν επιλύεται, αντίθετα επιδεινώνεται η κατάσταση σε μια σειρά τομείς, όπως οι δομές κοινωνικής πολιτικής και αντιμετώπισης της φτώχειας και η διαχείριση των απορριμμάτων. Καταγγέλλεται επίσης ο αντιασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου που έχει επιφέρει αναστάτωση στην Αυτοδιοίκηση, γιατί αυξάνει τις επιβαρύνσεις των ΟΤΑ και, κυρίως, απαγορεύει στους συνταξιούχους αιρετούς, εν τω μέσω της θητείας τους, να ασχολούνται με τα κοινά, άλλως τους επιβάλλει τη διακοπή καταβολής της σύνταξής τους. Τέλος στο κείμενο γίνεται λόγος για πολιτική ρουσφετολογικών εξαγγελιών και μικροδιευθετήσεων, στην οποία εξαντλείται η επικοινωνιακή διαχείριση της Κυβέρνησης, με την περίεργη σύμπλευση της ηγεσίας της ΚΕΔΕ.

 

 

ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΤΟΜΕΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΠΑΣΟΚ

 

Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο:

 

Ο κατάλογος των αντι-αυτοδιοικητικών παρεμβάσεων των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ – που κυβερνούν τη Χώρα αλλά καλό είναι να θυμόμαστε την πανηγυρική τους αποτυχία στις Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές – είναι ατελείωτος.  Ο Τομέας Αυτοδιοίκησης & Αποκέντρωσης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. πιστεύει ότι μια απαρίθμηση, έστω και ενδεικτική, είναι πλέον αναγκαία, καθώς δείχνει την πολιτική τους απέχθεια για κάθε θεσμό λαϊκής κυριαρχίας που δεν ελέγχεται κυβερνητικά ή κομματικά.  Ιδού λοιπόν η Μαύρη Βίβλος 17 μηνών Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (σε σύνοψη):

 

  1. Διαπιστώνεται μια πανθομολογούμενη ανεπάρκεια κατανόησης και στήριξης του κοινωνικού έργου της Τ.Α. με τους εργαζόμενους των κοινωνικών δομών απλήρωτους για μήνες, τα κοινωνικά προγράμματα σε αδιέξοδο και τις δομές αντιμετώπισης της φτώχειας στον αέρα. Επιπλέον η πλειοψηφία των Ο.Τ.Α. και των ανέργων δημοτών τους παραμένουν αποκλεισμένοι από το Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας παρά το ότι τα χρόνια της κρίσης κρατούν σε υψηλό επίπεδο την κοινωνική συνοχή με πλήθος ενεργητικών πολιτικών.
  2. Στα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης ο κατάλογος είναι μακρύς. Εκτροχιασμός κάθε προγραμματισμού απόδοσης των εσόδων της Τ.Α., πολύμηνο πάγωμα του ΕΣΠΑ, με παύσεις εργασιών στα έργα Ο.Τ.Α., μη απόδοση ακόμη και αυτών των περιορισμένων πόρων, κατάρρευση της τοπικής φοροδοτικής ικανότητας με δραματική μείωση των ανταποδοτικών εσόδων εξαιτίας της βαριάς φορολογίας που επιβάλλεται, αλόγιστη δημοσιονομική επιβάρυνση και διόγκωση της γραφειοκρατίας, δηλαδή ένας κόφτης της τοπικής ανάπτυξης. Κατάργηση του φόρου ζύθου υπέρ Δήμων, αφαίρεση του παλαιότερου πόρου, δηλ. του τέλους βοσκής και διόγκωση των χρεώσεων από τη ΔΕΗ. Η μείωση των ανταποδοτικών τελών των Δήμων, μοιραία θα οδηγήσει σε αντίστοιχη αύξησή τους για τους δημότες, για να επιλύονται άλλα προβλήματα του Κράτους με “ξένα κόλλυβα”. Μάλιστα στο τελευταίο πολυνομοσχέδιο/μνημόνιο με τα προαπαιτούμενα θεσμοθετήθηκε η πλήρης απαλλαγή από κάθε δημοτικό τέλος ή φόρο στις παραχωρήσεις περιφερειακών αεροδρομίων, κατά παρέκκλιση ακόμη και όσων πριν λίγους μήνες νομοθετήθηκαν.  Παράλληλα ο περίφημος δημοσιονομικός «κόφτης» αναμένεται να πλήξει κατά προτεραιότητα την Αυτοδιοίκηση ενάντια σε κάθε λογική οικονομικής αυτοτέλειας, ενώ με το «Υπερταμείο», τίθεται και η αυτοδιοικητική περιουσία εν κινδύνω και πάντως ναρκοθετείται η προοπτική συνολικής ορθολογικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας σε τοπικό / περιφερειακό επίπεδο.
  1. O πρόσφατος αντι-ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου, αφενός μεν οδήγησε σε απορρύθμιση των δικαιωμάτων του προσωπικού και των αιρετών της Αυτοδιοίκησης, με μεγάλη οικονομική επιβάρυνση των Ο.Τ.Α., αφετέρου τιμωρεί τους συνταξιούχους που υπηρετούν την τοπική δημοκρατία και χάνουν, απροειδοποίητα, στο μέσο της θητείας τους, τη σύνταξή τους. Η Τ.Α. θα είναι πλέον προσιτή μόνο σ΄ όσους έχουν μεγάλη οικονομική ευχέρεια ή στοχεύουν σε ιδιοτελείς σκοπούς.
  2. Πρώτη Φορά Παρατηρητήριο : Κατά πικρή ειρωνεία, η δήθεν αντιμνημονιακή Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όχι μόνο δεν κατάργησε το θεσμικό πλαίσιο του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α., που σφόδρα κατήγγειλε, αλλά εγκαινίασε την πλήρη λειτουργία του, εντάσσοντας σ΄ αυτό Δήμους. Επιπλέον, η οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α. δέχτηκε αιφνιδιαστική επίθεση με Π.Ν.Π. στα ταμειακά τους διαθέσιμα. Σε όσα, ενδεικτικά για τα οικονομικά της Τ.Α. προαναφέρθηκαν, ας προστεθεί και η επιχείρηση μετάθεσης των κυβερνητικών ευθυνών στο χώρο της Υγείας στους προϋπολογισμούς της Τ.Α. Τέλος, νομοθετήθηκαν νομιμοποιήσεις δαπανών, με παρεκκλίσεις κειμένων διατάξεων και εξαιρέσεις από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
  3. Αναδεικνύεται μια παιδαριώδης προσέγγιση στη διαχείριση των απορριμμάτων. Ενώ ο Εθνικός Σχεδιασμός για μήνες στερούνταν νομικής μορφής, είδαμε πρωτοφανείς μηνύσεις της Κυβέρνησης εναντίον Δημάρχων, αντιφατικούς χειρισμούς για τα ΣΔΙΤ, νομοθετικές απόπειρες περιστολής αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων στη διαχείριση αποβλήτων, και, πρόσφατα, τέθηκε σε διαβούλευση ένα βιαστικό σκαρίφημα ν/σ που βρίθει ακατανόητων διατάξεων, δηλωτικών της άγνοιας της πραγματικότητας της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο και είναι μνημείο νομοτεχνικής ασυναρτησίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ δε λύθηκε κανένα από τα γνωστά προβλήματα, όπως της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, σε λίγο κινδυνεύουμε να δούμε τα ίδια αδιέξοδα και στην Αττική.
  4. Θεσμική Υποβάθμιση. Αδειανό πουκάμισο αποδείχτηκαν οι δεσμεύσεις περί διαβούλευσης και συναπόφασης με την Τ.Α. την ίδια στιγμή που στο ν/σ του “παράλληλου προγράμματος” ψηφιζόταν πλήθος διατάξεων για τις οποίες τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης είχαν εκφράσει κάθετη διαφωνία. Η έλλειψη ολοκληρωμένης πρότασης για τα θεσμικά ζητήματα αναδείχτηκε σε πλήρη αντίθεση με την επικοινωνιακή διαχείρισή τους, κάτι που, δυστυχώς, χαρακτηρίζει και μερίδα της αυτοδιοικητικής ηγεσίας.  Ο «χρυσός αιώνας της Αυτοδιοίκησης», κατά τη ρήση του κ. Κουρουμπλή, περιορίζεται σε κατά καιρούς θολές αναφορές περί κατάργησης του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, που όμως ο ίδιος πανηγυρικά υπερψήφισε ως βουλευτής τότε του ΠΑ.ΣΟ.Κ., και σε συμπλήρωση των κριτηρίων κατανομής των ισχνών πόρων με την έκταση –που όμως υπάρχει- και την ιστορικότητα(!).  Η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Αυτοδιοίκησης, που ανατέθηκε σε μια πολυπληθή Επιτροπή, χωρίς στοιχειώδη επιστημονική σύνθεση, με πρόβλεψη θέσεων για πλειάδα κυβερνητικών εκλεκτών, ενώ θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα σε επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση για ισχυρή αποκέντρωση με βάση την εγγύτητα και την επικουρικότητα. Προσκρούει όμως στην αδιέξοδη διόγκωση του κράτους που πολλαπλασιάζει τις δαπάνες και αυξάνει τη γραφειοκρατία και την κρατική αναποτελεσματικότητα.

Η «επανάσταση» μπορεί να περιμένει αφού το νομοσχέδιο «σκούπα» – ή καλύτερα κουρελού – του Υπουργείου Εσωτερικών, που έχει δει το φως της δημοσιότητας, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της πολιτικής της Κυβέρνησης στην Τ.Α.  Το ν/σ περιέχει σκόρπιες ρουσφετολογικές μικροδιευθετήσεις, έως και άρση καταλογισμών, ενώ δεν υιοθετεί τις τεκμηριωμένες προτάσεις των συλλογικών οργάνων της Τ.Α. και, ταυτόχρονα, δεν καταργεί ούτε μία από τις παρεμβάσεις των τελευταίων μηνών, που υπονομεύουν κάθε έννοια θεσμικού σεβασμού και διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας.

Δεκαεπτά μήνες μετά την ανάληψη της εξουσίας, οι κήρυκες του αντιμνημονίου  τι έχουν να επιδείξουν ως έργο;  Θυμάται κανείς τις καταγγελίες για τις περικοπές στη χρηματοδότηση της Αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών της δομών;  Υπάρχει κάποιος που τολμά σήμερα στα σοβαρά να υποστηρίζει την ανατροπή του Καλλικράτη, που καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2010 χέρι-χέρι με τη ΝΔ;  Ή μήπως η παντελής απουσία σχεδίου για το Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, διαχρονικά, τόσο της Δεξιάς όσο και της δήθεν Αριστεράς, ταιριάζει με το κοινό λαϊκιστικό τους παρελθόν;  Και μήπως έτσι εξηγούνται οι περίεργες συμπλεύσεις της ηγεσίας της Κ.Ε.Δ.Ε. με την Κυβέρνηση;  Άλλωστε εάν έχουν ένα κοινό, είναι ότι το έργο τους εξαντλείται σε συναντήσεις, δηλώσεις και χαμογελαστές φωτογραφίσεις με μηδέν αποτέλεσμα.

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. έχει επεξεργαστεί ένα συνεκτικό πλαίσιο πολιτικών προτάσεων, που έχουν ήδη τεθεί σε ευρεία διαβούλευση, έχουν αποτελέσει αντικείμενο ευρείας συναίνεσης στο πλαίσιο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και εντάσσεται στις βασικές θεματικές της Επιτροπής Διαλόγου με τη συμμετοχή στελεχών από το Ποτάμι.  Εμείς προτάσσουμε ολοκληρωμένες και επεξεργασμένες μεταρρυθμίσεις,  απέναντι στον παλαιοκομματισμό, τη συντήρηση και τη μικροπολιτική που βυθίζει τη Χώρα στο τέλμα.