ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ

ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ” ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2014/89/ΕΕ ΚΛΠ”

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η συγκυρία το έφερε έτσι, ώστε σήμερα,

παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος,

να συζητάμε ένα νομοσχέδιο «κλειδί»

για την αειφόρο ανάπτυξη της χώρας

καθώς οι θαλάσσιες περιοχές και οι παράκτιες ζώνες

αποτελούν σημεία, στα οποία οι διάφορες δραστηριότητες

που χωροθετούνται εκεί όπως,

ο τουρισμός, η ενέργεια, οι μεταφορές, η αλιεία, η έρευνα, 

η περιβαλλοντική προστασία κ.α.

μπορούν να φέρουν μια δυναμική αλλά και αειφόρο ανάπτυξη.

Αρκεί αυτές οι δραστηριότητες,

να μην ασκούνται άναρχα και συγκρουσιακά μεταξύ τους.

Αλλά και οι ρυθμίσεις για τα βιοκαύσιμα

που έρχονται να καλύψουν την υστέρησή μας

σε αυτόν τον τομέα,

συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων για αειφόρο ανάπτυξη.

 

Σήμερα λοιπόν, παγκόσμια ημέρα του περιβάλλοντος,

όλος ο κόσμος, και κυρίως η Ευρώπη,

στέλνουν μήνυμα δράσης για το περιβάλλον,

την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

και την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Τι έχει κάνει όμως η παρούσα κυβέρνηση,

για την αειφόρο ανάπτυξη της χώρας, ως πρώτη φορά αριστερά,

αλλά και πρώτη φορά…οικολογικά ;

Γιατί ας μην ξεχνάμε

και τη συμμετοχή των οικολόγων στο κυβερνητικό σχήμα.

Αλήθεια, τι κάνει η Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια;

Επιτρέψτε μου έναν μικρό απολογισμό

στα ζητήματα που συζητάμε σήμερα,

με τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα

κυβερνητικής αποτυχίας.

 

1ον ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ:

Παρόλο που η οικονομική κρίση

οδηγεί γενικά σε μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου,

τη διετία 2015-2016, και εν μέσω ύφεσης,

οι εκπομπές αυξήθηκαν!

Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία!

2ον ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας,

σε σχέση με τον στόχο του 2020 για 18%

στην τελική κατανάλωση ενέργειας,

κι ενώ ήδη από το 2014, βρισκόμασταν στο 15,3%,

τα τελευταία τρία χρόνια είχαμε μηδενική ανάπτυξη.

Κι ας μειώθηκαν δραστικά αυτή την τριετία

οι τιμές των φωτοβολταϊκών αλλά και των αιολικών.

Μόλις τώρα τρέχει η κυβέρνηση

να δρομολογήσει τις διαδικασίες για νέα έργα.

Άγνωστο πότε θα δούμε απτά αποτελέσματα.

3ον ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΙΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Όσο αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας,

που θα έπρεπε να αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα

για την ενεργοποίηση της οικονομίας

και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

στον πολύπαθο κατασκευαστικό κλάδο,

τα αποτελέσματα είναι τραγικά.

Πέραν του φιάσκο του προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ,

για το οποίο θα σας τα πει και ο συνάδελφος Γιάννης Μανιάτης στην τροπολογία που κατατέθηκε,

Βάση του τελευταίου

Σχεδίου Δράσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας,

εκτιμάται ότι μέχρι το 2020 θα επιτευχθεί μόλις το 65%

του συνολικού στόχου εξοικονόμησης ενέργειας.

Τρία χαμένα χρόνια, είναι ο τίτλος.

Αυτό αποδεικνύουν και οι καθυστερήσεις στην ενσωμάτωση των οδηγιών, που φέρνετε σήμερα: Χαμένος χρόνος.

Από τις 18 Σεπτεμβρίου 2016 θα έπρεπε να είχε ενσωματωθεί

η οδηγία 2014/89

με την διαβούλευση να έχει τελειώσει από τα τέλη του 2016.

Ενώ οι οδηγίες για τα βιοκαύσιμα είχαν προθεσμία ενσωμάτωσης η μεν 2015/652 την 21η Απριλίου 2017,

η δε 2015/15 την 10η Σεπτεμβρίου 2017.

Η καθυστέρηση αυτή κοστίζει, και μας πάει πίσω.

Τα χρονοδιαγράμματα γίνονται ασφυκτικά

και ενέχουν τον κίνδυνο να μην τα πιάσουμε.

Παρόλα αυτά εμείς λέμε ΝΑΙ επί της Αρχής για το Νομοσχέδιο,

παρά τις καθυστερήσεις και τις επιμέρους αστοχίες.

Αλλά μην ακούσουμε πάλι το κυβερνητικό επιχείρημα

ότι ξαφνικά το 2021 θα έχουν γίνει όλα:

Κτηματολόγιο, Δασικοί χάρτες, Χωροταξικά, Ενεργειακοί Στόχοι μόνο με τα νομοσχέδια που φέρνουν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

Και για να έρθουμε στο σημερινό Νομοσχέδιο,

που τελικά διαμορφώνεται σε ένα Πολυνομοσχέδιο «Σκούπα»

για διάφορα περιβαλλοντικά και ενεργειακά θέματα,

θα πρέπει κύριε Υπουργέ να αλλάξετε τον τίτλο του.

 

Δεν νοείται νομοσχέδιο με τίτλο:

«Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και άλλες διατάξεις»,

Όταν, η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας

για την θαλάσσια χωροταξία καταλαμβάνει 6 σελίδες,

ενώ η ενσωμάτωση των οδηγιών για τα βιοκαύσιμα,

την αυθαίρετη δόμηση, τον αγωγό φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ

και πόσα άλλα θα προστεθούν ως άρθρα σήμερα με τις τροπολογίες, καταλαμβάνουν περισσότερες από 100 σελίδες!

Η δε διαδικασία,

των εκπρόθεσμων κυβερνητικών βουλευτικών τροπολογιών

για θέματα

που θα έπρεπε να έχουν περάσει από το Γενικό Λογιστήριο, καταντά άλλο ένα αρνητικό σημείο αναφοράς της θητείας σας.

Αλλά να μας διευκρινίσετε ποιες κάνετε αποδεκτές.

Θέλω να σταθώ και να επιμείνω κύριε Υπουργέ,

σε 6 σημεία που έστω και τώρα θα πρέπει να ξαναδείτε.

  • 1ον Το ζήτημα εφαρμογής των ρυθμίσεων του Νομοσχεδίου στις παράκτιες ζώνες και την ΑΟΖ.

Στις μεν πρώτες υπάρχει ο κίνδυνος να υπάρξουν εμπλοκές

κατά την εφαρμογή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.

 

Για την δε ΑΟΖ δεν γίνεται καμία αναφορά.

 

  • 2ον Την άμεση προώθηση για έγκριση

της εθνικής χωρικής στρατηγικής προκειμένου εν συνεχεία να εγκριθεί η εθνική χωρική στρατηγική για τον θαλάσσιο χώρο.

  • 3ον Την συγκρότηση ενός ευρύτερου θεσμικού οργάνου,

που θα έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες

για τη θαλάσσια χωροταξία, όπως προτάθηκε από φορείς,

και δεν θα είναι ο Υπουργός η ενός ανδρός αρμόδια αρχή που ορίζει το άρθρο  14.

  • 4ον Την ελάχιστη συμβολή των ρυθμίσεων που φέρνετε

για τα βιοκαύσιμα,

στην προσπάθεια επίτευξης των στόχων για ΑΠΕ στις μεταφορές.

Και ξαναρωτώ, πείτε μας σε τι ποσοστό την υπολογίζετε;

Δεν μας δώσατε καμία απάντηση επίσης

για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Υπάρχει το ζήτημα του ορίου του 7%

και μας αναφέρατε ότι είναι το ανώτατο τεχνικά όριο βιοντίζελ στο ντίζελ κίνησης,

και ότι δεν μπορεί να πάει παραπάνω.

Σε κάθε περίπτωση, κάντε δεκτή την πρόταση

για βελτίωση της διατύπωσης σε «…τουλάχιστον 7%»

ώστε να απαλειφθούν οι ανησυχίες του κλάδου.

 

Και θα πρέπει να δείτε την καλύτερη ενεργειακή αξιοποίηση πρώτων υλών και υπολειμμάτων από τις καλλιέργειες.

  • 5ον Την διασφάλιση ότι τα νέου τύπου βιοκαύσιμα

δεν θα είναι μαϊμού βιοκαύσιμα.

Στόχος θα πρέπει να είναι

τόσο η περιβαλλοντική προστασία

με τη μείωση των εκπομπών αερίων,

αλλά και τα ασφαλή και προσιτά καύσιμα στους πολίτες.

Ξανασκεφτείτε συνολικά το θέμα του φόρου και των τελών στα καύσιμα.

  • 6ον Στις ρυθμίσεις του άρθρου 34 για τα αυθαίρετα

θα πρέπει να δείτε με προσοχή

τις επισημάνσεις της έκθεσης του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής

για διευκρινήσεις και αποσαφηνίσεις στις διατυπώσεις.

Ταυτόχρονα με όλα τα παραπάνω,

θέλω να τονίσω κύριε Υπουργέ,

ότι το βασικό ζητούμενο δεν είναι απλά και μόνο

η τυπική ενσωμάτωση των οδηγιών

αλλά η ουσιαστική εφαρμογή τους

τόσο για τη θαλάσσια χωροταξία όσο και για τα βιοκαύσιμα.

Αυτό σημαίνει κατ΄ επέκταση,

ότι ιδίως στο θέμα της θαλάσσιας χωροταξίας

θα πρέπει να μπούμε ως χώρα,

στην πρωτοπορία ορθής και αρμονικής εφαρμογής

όσων διατάξεων ψηφίζουμε εδώ σήμερα

και όσων κανονιστικών πράξεων προκύψουν από εδώ και πέρα.

Λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιομορφίες και τις ιδιαιτερότητες

του ελληνικού νησιωτικού και παραθαλάσσιου χώρου.

Δεν νοείται η χώρα μας

που έχει την τρίτη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρώπη

(μετά τη Νορβηγία και τη Ρωσία)

και την ενδέκατη στον κόσμο, να μένει τόσο πίσω.

Όταν μάλιστα αποφασίζουμε να εφαρμόσουμε

και στις παράκτιες ζώνες τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Καθυστερήσατε επικίνδυνα,

εφαρμόστε τουλάχιστον τάχιστα και πρωτοποριακά

υιοθετώντας τις προτάσεις που σας κάναμε

μια προοδευτική πολιτική για τη θαλάσσια χωροταξία

για να δικαιώστε και τον τίτλο του Νομοσχεδίου.

Δεν αξίζει στην Ελλάδα, η εικόνα της χώρας – ουραγού

σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη θάλασσα.