Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Ως ΠΑΣΟΚ θεωρούμε ότι η κυβέρνηση παίζει με τον πόνο των πιο αδύναμων και πιο φτωχών συμπολιτών μας, διότι όπως αποδεικνύεται από τους πίνακες που σας έχουμε διανείμει, το μεν πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης ουσιαστικά δεν υλοποιείται. Το δε πακέτο των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ για την κοινωνική πολιτική και την αντιμετώπιση των προβλημάτων της φτώχιας και του αποκλεισμού είναι πάρα πολύ ευρύτερο και καλύπτει πολλαπλάσιους συμπολίτες μας από ό,τι το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί και θα ξεκινήσει αύριο να ψηφίζεται.

Λέμε λοιπόν πάρα πολύ συγκεκριμένα, ότι η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα δώσει σε 300.000 νοικοκυριά που είναι κάτω από το όριο της φτώχιας δωρεάν ρεύμα. Η ρύθμιση που έρχεται δίνει 300 κιλοβατώρες ανά μήνα, με τους λογαριασμούς που έχουμε κάνει και το κονδύλι που έχει προβλεφθεί όπως το έχει περιγράψει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αυτή η ποσότητα δεν επαρκεί για παραπάνω από 65 έως 70.000 δικαιούχους. Άρα είναι πολύ κατώτερο των υποσχέσεων.

Θέλω εδώ να θυμίσω – όπως θα δείτε στον πίνακα – ότι ήδη με το οικιακό κοινωνικό τιμολόγιο εξυπηρετούνται πάνω από 650.000 συμπολίτες μας με πολύ μεγάλες εκπτώσεις. 8.000 συμπολίτες μας παίρνουν δωρεάν ρεύμα και 3.500 κοινωνικές δομές που είναι σε δήμους, κοινωφελείς επιχειρήσεις, επίσης παίρνουν δωρεάν ρεύμα και σε κανέναν από αυτούς δεν έχει κοπεί το ρεύμα. Άρα άνθρακες ο θησαυρός σε ό,τι αφορά το πλήθος των εξυπηρετούμενων.

Δεύτερο θέμα. Τα κουπόνια σίτισης σε 300.000 άπορες οικογένειες που είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση με τους λογαριασμούς που έχουμε κάνει, εάν θέλουμε να εξυπηρετήσουμε αυτούς τους ανθρώπους είναι 1,7 ευρώ την ημέρα, άρα δεν αρκεί και σε αντιπαράθεση με αυτό που έγινε προχθές με τη συλλογική σύμβαση της ΔΕΗ, πρέπει να σας πω ότι το 1,7 είναι πολύ μικρότερο, καταλαβαίνετε από τα 6 ευρώ που περιλαμβάνει αυτή η συλλογική σύμβαση. Δείτε τον επισυναπτόμενο πίνακα.

Το άλλο πρόγραμμα για τη διασφάλιση της στέγης σε 25.000 διαμερίσματα, μετατρέπεται σε επίδομα ενοικίου με ό,τι γραφειοκρατικά εμπόδια θα συναντήσει στην υλοποίησή του και είναι κατώτερο των δεσμεύσεων. Και φυσικά δεν υπάρχει καμία αναφορά για το δώρο Χριστουγέννων. Δεν υπάρχει καμία αναφορά για την 13η σύνταξη, δεν υπάρχει καμία αναφορά για την κάρτα μετακίνησης, δεν υπάρχει καμία αναφορά για την εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης. Και επαναλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανέργων, όπως εμείς τις είχαμε ξεκινήσει από το 2010, δεσμεύοντας 400 περίπου εκατομμύρια σε ετήσια βάση. Αυτό το πρόγραμμα αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης είναι πολύ μικρότερο από τις προεκλογικές δεσμεύσεις, κατώτερο των περιστάσεων και υποπολλαπλάσιο των ρυθμίσεων που εμείς είχαμε κάνει.

Εμείς θα καταθέσουμε τροπολογία στην αυριανή συζήτηση του νομοσχεδίου για την επέκταση του ελάχιστου εγγυημένου κοινωνικού εισοδήματος. Θα σας πει περισσότερες λεπτομέρειες ο κ. Γκεγκέρογλου που είχε δουλέψει το θέμα, είχε πρωτοστατήσει στο Υπουργείο Εργασίας για την καθιέρωση του θεσμού γιατί έτσι θεωρούμε ότι καλύπτουμε 700.000 οικογένειες, τους πιο αδύναμους και τους πιο φτωχούς με ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο.

Αυτά σε ότι αφορά τα τρία πρώτα κεφάλαια. Η Φώφη θα σας πει για τα υπόλοιπα.

 

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Το δεύτερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου θα μπορούσε κάλλιστα να ονομάζεται «μέτρα για την άμεση οργάνωση του κομματικού κράτους». Είναι φανερό ότι εμείς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε τα άρθρα που αφορούν στους Γενικούς Γραμματείς, την καθιέρωση Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων.

Εδώ προβλέπεται η δημιουργία ενός στρατού συμβούλων. Έχουμε περίπου 60 αποσπασμένους και 30 μετακλητούς. Έχουμε ένα νέο θεσμό, του εθελοντή ειδικού συμβούλου, ο οποίος όμως θα έχει και οδοιπορικά και ο οποίος δεν γνωρίζουμε και τι παράλληλες εργασίες θα μπορεί να κάνει.

Δηλαδή θα είναι σε ένα υπουργείο και θα μπορεί να είναι και εργολήπτης; Θα μπορεί να λειτουργεί και ένα ΙΕΚ; Θα μπορεί να έχει και φροντιστήριο; Θα μπορεί να είναι και δικηγόρος και να παίρνει παράλληλα και δουλειές;

Όλη αυτή η εικόνα κάθε άλλο παρά ταιριάζει στις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το μικρότερο κράτος, για την αντικειμενική λειτουργία, για την αυτονομία των οργάνων. Δεν αντιμετωπίζεται η επικάλυψη των αρμοδιοτήτων.

Ήδη έχουμε πάρα πολλά προβλήματα. Ήδη έχουμε ένα μήνα αναπληρωτές χωρίς αρμοδιότητες. Δεν καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Γενικών Γραμματέων, των Αναπληρωτών, άρα καταλαβαίνετε το χάος που θα προκύψει. Νομίζω ότι αυτή η ιστορία του αλαλούμ, της Βαβέλ και της δημιουργικής ασάφειας θα συνεχιστεί και δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί με τις ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου.

Θέλω να σας πω μερικά νούμερα που δεν τα λέω εγώ, τα λέει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Υπάρχει δαπάνη – εκτιμά η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους – ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ για τις 60 θέσεις προσωπικού στις δυο νεοσύστατες Γενικές Γραμματείες. Δαπάνη ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ για τους Αναπληρωτές Γενικούς Γραμματείς και το προσωπικό που τους συνεπικουρεί σε κάθε Υπουργείο.

Δαπάνη ύψους 584.000 ευρώ για τις θέσεις διοικητικών υπαλλήλων και ειδικών συμβούλων στα γραφεία Υπουργών Επικρατείας και δαπάνη ύψους 930.000 ευρώ για πρόσθετο αριθμό υπαλλήλων που αποσπώνται στα Γραφεία Αντιπροέδρων της κυβέρνησης, υπουργών και υφυπουργών.

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως εξοικονόμηση στις δαπάνες. Οι όποιες μειώσεις σε συμβούλους γίνονται, δεν ισοσκελίζουν την επιβάρυνση του προϋπολογισμού από τη δημιουργία νέων θέσεων. Και πραγματικά ευχόμαστε όλος αυτός ο στρατός τελικά να λειτουργήσει προς όφελος των Ελλήνων πολιτών.

Δεν θα καταψηφίσουμε τα άρθρα για την καταπολέμηση της διαφθοράς, παρ’ όλο που αντιμετωπίζουμε με πολύ μεγάλο σκεπτικισμό τις συγκεκριμένες διατάξεις γιατί θεωρούμε ότι δεν κατοχυρώνεται η ανεξαρτησία της λειτουργίας, η αυτόνομη λειτουργία της συγκεκριμένης Γραμματείας.

Θα ζητήσουμε γι’ αυτό πολύ συγκεκριμένες βελτιώσεις στις ρυθμίσεις. Θεωρούμε ότι το αντικείμενο είναι πάρα πολύ σοβαρό για να πει κανείς κατευθείαν ένα όχι. Εμείς θέλουμε να συμβάλουμε σε αυτή την προσπάθεια. Είναι ένας εθνικός στόχος. Θυμίζουμε ότι αντίστοιχες ρυθμίσεις δεν τις είχε στηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ. Παρ’ όλα αυτά εμείς θα προσπαθήσουμε με τις προτάσεις που θα καταθέσουμε κατά την διάρκεια της συζήτησης και αύριο στην Επιτροπή, να συμβάλουμε έτσι ώστε να υπάρξουν συγκεκριμένες αλλαγές για την κατοχύρωση της αυτόνομης λειτουργίας της Γραμματείας, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά την καταπολέμηση της διαφθοράς.

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Αυτονόητο είναι ότι θα υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής γιατί θεωρούμε ότι έστω και ένας συμπολίτης μας να ωφεληθεί, είναι θετικό. Παράλληλα θα ασκήσουμε, όπως αντιλαμβάνεστε, δριμεία κριτική αποκαλύπτοντας την υποκρισία και τις ψευδολογίες τις προεκλογικές και τα σχετικά άρθρα, τα τρία άρθρα φυσικά που αναφέρονται στην ανθρωπιστική βοήθεια.

Θα υπερψηφίσουμε επαναλαμβάνω, επί της αρχής τα τρία άρθρα. Θα καταψηφίσουμε τις διατάξεις για τη δημιουργία πρόσθετων γραφειοκρατικών δομών και πελατειακών κομματικών σχέσεων και σας εξήγησε και η κυρία Γεννηματά, τη θέση μας για τις διατάξεις περί της διαφθοράς.

Επίσης, νομίζω ότι το είπα, ότι έχουμε έτοιμη την τροπολογία και θα την καταθέσουμε για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

 

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Θεωρούμε ότι πρέπει να κατοχυρωθεί η συνέχισή του, γιατί είναι μια ολοκληρωμένη παρέμβαση σε αντίθεση με τις αποσπασματικές ρυθμίσεις που προβλέπει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και παραλείψαμε να πούμε ότι υπάρχουν και δυο επιπλέον ρυθμίσεις για τη μεταφορά μαθητών και για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανέργων επαγγελματιών, που είναι απλά η συνέχιση και η επανάληψη των ρυθμίσεων που είχαμε εμείς φέρει το προηγούμενο διάστημα.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το άρθρο για τα ταμεία;

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Εννοείτε τις παρατάσεις; Θα τις ψηφίσουμε. Εννοείται.

 

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Είναι παρατάσεις ρυθμίσεων που έχουμε ήδη κάνει εμείς στο παρελθόν.

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Παρατάσεις ρυθμίσεων που εμείς έχουμε κάνει.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Το δεύτερο εξάμηνο του 2014 το Υπουργείο Εργασίας μαζί με τους κοινωνικούς εταίρους επεξεργάστηκε την εθνική στρατηγική για την κοινωνική ένταξη και την κοινωνική προστασία. Ο βασικός πυλώνας που προβλέπει τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την εθνική στρατηγική κοινωνικής προστασίας και ένταξης, είναι το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα. Επιπλέον με τη συμφωνία Ελλάδας και Eurogroup πριν μερικές μέρες, το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα προστέθηκε στις απαραίτητες ενέργειες και μεταρρυθμίσεις της χώρας μας.

Θεωρούμε ότι αντί των ημίμετρων, αντί των αναποτελεσματικών πολιτικών, θα πρέπει εδώ και τώρα να επεκτείνουμε το πιλοτικό πρόγραμμα του εγγυημένου κοινωνικού εισοδήματος σε όλη τη χώρα. Γι’ αυτό θα καταθέσουμε τροπολογία αμέσως μετά για την επέκταση του προγράμματος από 1η Ιουλίου, προκειμένου 700.000 συμπολίτες μας να τύχουν των πλεονεκτημάτων και της προστασίας αυτού του θεσμού.

Δυο λόγια για τον θεσμό. Το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα δεν είναι ένα απλό επίδομα. Το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα δίνει οικονομική στήριξη σε όλους όσους την έχουν ανάγκη κρίνοντας με βάση τα πραγματικά διαθέσιμα και όχι τις φορολογικές δηλώσεις. Ταυτόχρονα όμως παρέχει στους δικαιούχους υπηρεσίες και αγαθά όπως τιμολόγιο ενέργειας φθηνό ή και μηδενικό για τις ακραίες περιπτώσεις. Μεταφορά με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στην περίπτωση που δεν έχουν ταμείο και δεν υπάγονται στις περιπτώσεις που καλύπτει και το άρθρο του συγκεκριμένου νομοσχεδίου που επεκτείνει παλιότερες ρυθμίσεις, όπως άκουσα προηγουμένως που σας είπε η κυρία Γεννηματά.

Κοινωνικά δημοτικά τιμολόγια και μια σειρά από παροχές, οι οποίες αυτόματα με την ένταξη στο εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα θα παρέχονται στους πολίτες.

Το τρίτο όμως και σημαντικότερο είναι η εργασιακή επανένταξη. Με το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα συνδέουμε την εθνική πολιτική μας για την κοινωνική προστασία, με την εργασιακή επανένταξη, με αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ. Ήδη έχουμε δεσμεύσει 20 εκατομμύρια για το πιλοτικό πρόγραμμα που πρέπει να εφαρμοστούν από το Μάρτιο, να απορροφηθούν, προκειμένου οι εντασσόμενοι στο πρόγραμμα να αποκαθίστανται εργασιακά και για το μεγάλο πρόγραμμα για όλη τη χώρα, ήδη έχει προταθεί και έχει γίνει αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την αντίστοιχη Επιτροπή το απαραίτητο ποσό για την εργασιακή επανένταξη, σύνδεση δηλαδή των εργασιακών προγραμμάτων με το εγγυημένο εισόδημα.

Αυτά τα τρία που σας είπα δίνουν σε όλους να καταλάβουν ότι το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα δεν είναι ένα απλό επίδομα, αλλά είναι ένα δυναμικό μέσο και οικονομικής στήριξης αλλά ταυτόχρονα και εργασιακής αποκατάστασης που σημαίνει ότι με την εργασιακή αποκατάσταση σιγά – σιγά φεύγει από την οικονομική στήριξη και εντάσσονται άλλοι οι οποίοι θα βρεθούν ίσως σε δυσκολότερη θέση το επόμενο διάστημα.

Αυτά ήθελα να πω εγώ για την επέκταση, αμέσως μετά θα καταθέσουμε την τροπολογία και θα σας τη δώσουμε, η οποία προβλέπει ταυτόχρονα με την έναρξη του καθολικού προγράμματος από 1η Ιουλίου και την επέκταση του πιλοτικού των 13 Δήμων μέχρι 30 Ιουνίου για να μην υπάρξει το κενό των δυο μηνών.

Είναι πολύ σημαντικό αυτό διότι μπορούμε να αντλούμε παραδείγματα μέχρι την τελευταία στιγμή ούτως ώστε στο καθολικό πρόγραμμα να αποφύγουμε λάθη που έχουν γίνει στο πιλοτικό. Η αξιολόγηση θα γίνει το μήνα Μάιο, προβλέπεται από το πρόγραμμα και πρέπει να σας πω ότι το καθολικό πρόγραμμα προβλέπει όπως το προτείνουμε δύο ειδών ενισχύσεις. Η πρώτη ενίσχυση είναι για την ωφελούμενη μονάδα είτε είναι άτομο είτε είναι οικογένεια, η οποία αντιστοιχεί κατ’ αρχήν σε 100 ή 170 € ανάλογα με το αν έχει ιδιόκτητη ή ενοικιαζόμενοι κατοικία και στην αναλογική ενίσχυση η οποία είναι 100 € για κάθε ενήλικο μέλος της οικογένειας. Που σημαίνει ότι για μια τετραμελή οικογένεια με ένα ενήλικο και ένα ανήλικο που έχει ενοικιαζόμενη κατοικία, η ενίσχυση είναι 520 €. Ταυτόχρονα αυτό αποτελεί και εισοδηματικό όριο αναγόμενο φυσικά ανά έτος για την ένταξη στο πρόγραμμα, για να είναι δικαιούχοι. Είναι πολύ απλή η εφαρμογή, η εμπειρία από το πιλοτικό πρόγραμμα μας δίδαξε και μπορούμε πλέον να το εφαρμόσουμε πολύ καλά.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ λέτε το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα θα κοστίσει 1,5 δις ευρώ συνολικά. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε ένα σχέδιο νόμου το οποίο συνολικά είναι στα 200 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το 1,5 δις όμως δεν μας λέτε από πού θα βρεθεί.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Θα σας πω αμέσως. Πέρσι κατ’ αρχήν κάνοντας ένα μίνι απολογισμό θα σας θυμίσω ότι διαθέσαμε 500 περίπου εκατομμύρια από το κοινωνικό μέρισμα, με το οποίο ενισχύθηκαν 670.000 οικογένειες στη χώρα μας, καλύφθηκε η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για τις περιπτώσεις της κατηγορίας που προσθέσαμε πέρσι ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ μέχρι 12.000 εισόδημα, μηχανικοί και τα λοιπά που δεν είχαν τη δυνατότητα να πληρώσουν τις εισφορές τους και άρα είχαν χάσει την ασφαλιστική ικανότητα και 20 εκατομμύρια για τους αστέγους.

Τα 20 εκατομμύρια, το πρόγραμμα στέγασης και επανένταξης που ξεκίνησε τώρα να εφαρμόζεται και αυτή την εβδομάδα θα έχουμε τις πρώτες στεγάσεις αστέγων, πραγματικών αστέγων όχι ανθρώπων που έχουν σπίτια και δυσκολεύονται, αυτό ήταν πέρσι με 500 εκατομμύρια. Από που ήταν; Από το κοινωνικό πλεόνασμα, από το κοινωνικό μέρισμα, το πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτό που η σημερινή Κυβέρνηση θέλει να καταργήσει.

Τα 200 εκατομμύρια που προβλέπει το νομοσχέδιο δεν έχουν ξεκαθαριστεί από πού ακριβώς θα είναι, θα έχουμε όμως τη δυνατότητα αύριο στην Επιτροπή να το ξέρουμε. Όπως είπε όμως η κ. Υπουργός θα είναι από το κοινωνικό πλεόνασμα των 500 εκατομμυρίων που προβλέπουμε για το Εργασίας.

Η εφαρμογή του εγγυημένου κοινωνικού εισοδήματος για ένα εξάμηνο, απαιτεί 500 εκατομμύρια. 1 δις είναι για όλο το χρόνο, 500 εκατομμύρια. Το κομμάτι που αφορά τα εργασιακά που είναι όμως συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ, είναι τα υπόλοιπα 500 για τα οποία ασφαλώς είναι η δυνατότητα ανοιχτή, αρκεί να κουμπώσει η συμφωνία που ήδη έχουμε κάνει, τα 20 εκατομμύρια για το πιλοτικό πρόγραμμα πρέπει να γίνουν 500 για το καθολικό.

Είναι τα προγράμματα επιδότησης ουσιαστικά των επιχειρήσεων, αλλά όχι μόνο και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης προκειμένου να απασχολήσουν εργαζόμενους. Δεν προβλέπεται καθολική πληρωμή, δηλαδή συμβάλλει και ο επιχειρηματίας, συμβάλλει και ο Δήμος σε αυτή την περίπτωση. Είναι σαν την κοινωφελή εργασία που πληρώνει τα πάντα και το δίνει έτοιμο.

Αυτό το πρόγραμμα μπορεί να εξυπηρετηθεί γι’ αυτό το εξάμηνο με τα 500 εκατομμύρια που υπάρχουν ήδη στον προϋπολογισμό προκειμένου να υλοποιηθεί και βεβαίως με τα υπόλοιπα χρήματα από το ΕΣΠΑ να χρηματοδοτήσουμε τις δράσεις εργασιακής επανένταξης. Να επεκταθεί και οι παροχές σε υπηρεσίες οι οποίες στο πιλοτικό δεν έχουν προλάβει ακόμη να υλοποιηθούν, οι οποίες προβλέπονται από διάφορα προγράμματα παραδείγματος χάριν κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο προβλέπεται και πληρώνεται. Ο εντασσόμενος στο κοινωνικό εισόδημα αυτόματα θα μπαίνει στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, αυτόματα θα μπαίνει επίσης στο ΤΕΒΑ.

Μια κουβέντα για το ΤΕΒΑ γιατί θα προτείνουμε επίσης την κατάργηση του άρθρου 4 να το ξέρετε. Το άρθρο 4 είναι εντελώς απαράδεκτο. Το άρθρο 4 τι λέει; Όσοι είναι δικαιούχοι του ΤΕΒΑ δεν είναι δικαιούχοι αυτών των πράξεων. Είναι απαράδεκτο. Πιστεύω ότι το έχουν κάνει από αβλεψία, δεν γνωρίζουν το θέμα.

Τι είναι το ΤΕΒΑ. Το ΤΕΒΑ είναι το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους από το οποίο πετύχαμε χρηματοδότηση 330 εκατομμυρίων με έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15 Δεκεμβρίου. Θα σας δώσω και το έγγραφο το οποίο μας έχει δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το ΤΕΒΑ απευθύνεται στους πλέον αδύναμους σε 165.000 οικογένειες που είναι εντελώς πάτος και λέει τον πάτο επειδή θα πάρει τρόφιμα, επειδή θα πάρει πιθανό υλική συνδρομή που είναι ρούχα για τα παιδιά και τα λοιπά, το ΤΕΒΑ να ξέρετε στοχεύει στην ακραία φτώχεια και στην παιδική φτώχεια, επειδή αυτοί οι 165.000 που είναι ο πάτος – πάτος θα είναι εντασσόμενοι στο ΤΕΒΑ δεν θα τους βάλουμε –λέει– στο επίδομα ενοικίου, δεν θα τους βάλουμε –λέει– στο επίδομα ρεύματος και στα κουπόνια έκπτωσης. Θα πάρει τη δουλειά των εφημερίδων το κράτος με αυτό! Εκπτωτικά κουπόνια λέει, δεν λέει κουπόνια, προσέξτε. Η διατύπωση του άρθρου είναι εκπτωτικά κουπόνια και εκεί πιστεύω ότι είναι λάθος πάλι, εν πάση περιπτώσει.

Αυτό θα προτείνουμε εμείς να καταργηθεί. Οι δικαιούχοι του ΤΕΒΑ είναι οι πλέον αδύναμοι. Επιπλέον το ΤΕΒΑ δεν έχει ξεκινήσει ακόμη να υλοποιείται. Εμείς με τον τελευταίο νόμο που ψηφίστηκε για το ΕΣΠΑ, θα θυμάστε ότι ήταν ή ο τελευταίος ή προτελευταίος νόμος πριν τα Χριστούγεννα που ψηφίστηκε, 45 είναι ο Νόμος 4314 το άρθρο 45 αναφέρεται στην υλοποίηση του ΤΕΒΑ. Θέλει υπουργικές αποφάσεις για να υλοποιηθεί και δεν έχει ακόμη δικαιούχους. Άρα θα εξαιρέσει τους ανθρώπους αυτούς διότι κανείς δεν θα πάει να πάρει διότι θα εξαιρείται. Άμα πάει στο ένα, θα εξαιρείται από το άλλο. Αυτά πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.

Όπως θα δείτε από την τροπολογία το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα τι είναι; Είναι ο κορμός, είναι το Μητρώο, έχεις ένα Μητρώο με 700.000 αδύναμους συμπολίτες μας, τους οποίους τους συμπληρώνεις με υπηρεσίες και αγαθά, με όλα τα προγράμματα που λειτουργούν επιπλέον, εκτός την οικονομική ενίσχυση και έτσι αυτόματα εντάσσονται στα διάφορα προγράμματα. Είπα ήδη για το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΔΑΘ, κοινωνικά τιμολόγια Δήμων, έχουμε το ΤΕΒΑ αυτό που σας είπα το οποίο είναι μικρό ουσιαστικά 330 εκατομμύρια είναι, αλλά δεν αρκούν για να καλύπτουν όλο το χρόνο τις ανάγκες. Είναι στήριξη. Άρα δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να πεις ότι αποκλείεις όλους τους άλλους. Προγράμματα Κοινωνικό Παντοπωλείο, ή οτιδήποτε άλλο πρέπει να λειτουργεί συμπληρωματικά.

Όμως για να μην έχουμε 1.000 Μητρώα και ο καθένας έχει τους φτωχούς του, γιατί αυτό συμβαίνει τώρα, γι’ αυτό προτείνουμε το ενιαίο Μητρώο ωφελουμένων μέσα από το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα. Αυτή είναι η βάση που θα μας δώσει διαφάνεια.

Αν δεν είπαν οι σύντροφοι, θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση εγώ μόνο, μια επισήμανση για τα διοικητικά όπου όλα δείχνουν ότι η ανάγκη που είχε το Κόμμα ΣΥΡΙΖΑ και πιθανό και ΑΝΕΛ για να έχει ημιεπαγγελματικά στελέχη σε όλη την Ελλάδα, καλύπτεται με μια διάταξη που έφεραν στην ανθρωπιστική κρίση η οποία λέει ότι ο κάθε Υπουργός δικαιούται απεριόριστο ουσιαστικά -δεν νομίζω ότι βάζει όριο- αριθμό «εθελοντών» στους οποίους όμως θα πληρώνονται τα οδοιπορικά.

Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Όταν δεν υπάρχει φραγμός στα οδοιπορικά να λέει μια φορά μπορεί να τους στείλει στο εξωτερικό, μπορεί να τον στείλεις μια φορά το εξάμηνο κάπου, μια φορά το χρόνο να πάει σε κάποια πόλη, σημαίνει ότι για τις κομματικές δουλειές μπορεί και σε καθημερινή βάση ακόμη, να πληρώνονται τα οδοιπορικά σε κάποιους ανθρώπους θα φέρουν τον τίτλο εθελοντές, για να υλοποιούνται.

Λέω το ακραίο σενάριο για να πω ότι αυτά τα πράγματα μπορεί να έχουν καλό περιτύλιγμα τη λέξη «εθελοντής», αλλά αν δεν υπάρχουν κανόνες και διαφάνεια -και εδώ δεν υπάρχουν κανόνες και διαφάνεια- τότε ενέχουν κινδύνους τεράστιους να εκφυλιστούν και να εκφυλίσουν και την έννοια του εθελοντή.

 

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Είναι η αποκατάσταση του κομματάρχη.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στον πίνακα 2 έχετε για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα ότι η επέκτασή του από το ’15 σε όλη την Ελλάδα κόστος 1,5 δις ευρώ.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Όχι, το ετήσιο κόστος είναι αυτό μαζί με τα εργασιακά. 1 δις από τον προϋπολογισμό και 500 από το ΕΣΠΑ για εργασιακή επανένταξη.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τον προϋπολογισμό είπαμε όμως τα 500 από το μέρισμα.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Επειδή φέτος είναι εξάμηνο.

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Το αντίστοιχο του πρωτογενούς που μοιράστηκε πέρσι δηλαδή.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: 500 εκατομμύρια δώσαμε πέρσι και τα δώσαμε με μια μορφή που είχε και παράπονα. Πήραν μέσο όρο 750 € ο κάθε δικαιούχος, το μέρισμα πήρε 750 € ο κάθε δικαιούχος, πήραν 690.000 οικογένειες όμως. Εδώ μιλάμε τώρα για λίγο μικρότερο αριθμό, με πιο σφιχτά κριτήρια, πάμε λίγο πιο κάτω, για 700.000 ανθρώπους λέμε τώρα.

Αυτό τι σημαίνει; Ότι τα 700 θα γίνουν τουλάχιστον επί τρία από αυτή την πηγή. Θα έχουμε και τα συμπληρωματικά προγράμματα και το ΕΣΠΑ και κάνουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Αυτή είναι η διαφωνία μας, η διαφορά μας.

Και θέλω να σας επισημάνω ότι ούτε στο πρόγραμμα Θεσσαλονίκης, ούτε στις προγραμματικές δηλώσεις υπήρχε το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα, αλλά βρέθηκε στη λίστα Βαρουφάκη. Αναρωτηθήκατε πως; Η πληροφόρησή μου είναι ότι προστέθηκε από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία παρουσίασε την εθνική στρατηγική και ρώτησε τον κ. Βαρουφάκη «Τι γνωρίζετε την εθνική στρατηγική που έχει υποβάλλει η χώρα σας και την έχουμε εγκρίνει 29 Δεκεμβρίου του 2014;».

Το πρώτο – πρώτο που προβλέπεται είναι η καθολική εφαρμογή του εγγυημένου κοινωνικού εισοδήματος που αποτελεί τον κύριο μηχανισμό. Αυτό, είναι το Ευαγγέλιο μέχρι το 2020 με την έννοια ότι έχει και πηγές χρηματοδότησης. Τα 4,5 δις που αναφέρει το σημείωμα που ορισμένα είναι μόνο για την πρώτη χρονιά και άλλα είναι και διαχρονικά, είναι από πηγές που προβλέπει αυτή η συμφωνία: ΕΣΠΑ – ΕΚΤ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) από πόρους κρατικού προϋπολογισμού και από τη μετατροπή του κοινωνικού μερίσματος σε συγκεκριμένη ενίσχυση στις πιο αδύναμες οικογένειες.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν το κόστος σε ετήσια βάση είναι 1,5 δις όπως το προβλέπεται εσείς για το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα σε ετήσια βάση. Με δεδομένο ότι περίπου ήταν 1,5 δις και το πλεόνασμα το οποίο είχαμε. Εάν υιοθετηθεί αυτό δεν θα έχουμε μετά μία πλήρη εκτροπή των δημοσιονομικών για τα οποία έχετε πει ότι εσείς δεν θα δεχτείτε σαν Κόμμα να εκτραπούν τα δημοσιονομικά;

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Να σας πω, μιλάμε για το ’15. Αφού μιλάμε για το ’15 θα μιλήσουμε για τα 500 εκατομμύρια, είναι τα 500 εκατομμύρια που είναι …

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φαντάζομαι ότι δεν κάνατε μια έκθεση μόνο για το ’15 και αν θα εντάξετε κάποιους ανθρώπους με κάποια χαρακτηριστικά ότι είναι φτωχοί, θα τους έχεις για όλο.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Το ’16 αν πούμε ότι η πρώτη χρονιά ήταν το ’16. Την πρώτη χρονιά απαιτείται αυτό το ποσό συνολικά και από το ΕΣΠΑ.

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Με το που μπαίνει όμως στην εργασία, ο άλλος μέσα στο δεύτερο μήνα φεύγει από το πρόγραμμα. Διότι αρχίζει να παίρνει αμοιβή. Άρα φεύγει από το πρόγραμμα γιατί συμπληρώνει τα 500 και πλέον ευρώ που δικαιούται από το κοινωνικό εισόδημα. Άρα μιλάμε για ένα πρόγραμμα που το ΠΙΚ είναι 1,5 δις. Ξεκινάμε όμως με το πρώτο εξάμηνο με τα 500 φέτος. Του χρόνου, ασφαλώς το πρώτο εξάμηνο θα απαιτηθεί πάλι μεγάλο ποσό και μετά θα αρχίσει να πέφτει. Είναι ένα δυναμικό πρόγραμμα. Σας είπα, δεν δημιουργεί παθητικούς επιδοματούχους, γιατί αυτοί πρέπει να αποδεικνύεται ότι ψάχνουν εργασία.

Ας πω τον μηχανισμό που προβλέπεται για την κατάρτιση. Πρέπει να έρθει αυτός μετά από τρεις μήνες που εντάσσεται να μας πει ότι πήγα σε αυτές τις 20 επιχειρήσεις και να τις κατονομάσει και ζήτησα δουλειά και άλλες μου αρνήθηκαν γιατί δεν παίρνουν, άλλες μου είπαν ότι θέλουν άλλη ειδικότητα, άλλες μου είπαν έτσι, άλλες αλλιώς κλπ.

Από αυτό κάνουμε μια έρευνα για την αγορά εργασίας στην τοπική περιοχή που αυτός δραστηριοποιείται και αμέσως βγαίνει το συμπέρασμα πού πρέπει να καταρτιστεί, τι βοήθεια πρέπει να κάνουμε και ποιες είναι οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να πάρουν με κάποια επιδότηση εργαζόμενους.

Είναι ένα δυναμικό πρόγραμμα το οποίο δεν πρέπει να χαθεί. Εμείς πήραμε την εμπειρία από όλο τον κόσμο. Πουθενά δεν εφαρμόζεται ολοκληρωμένο. Εφαρμόζεται ως μορφή επιδόματος, στη Γαλλία π.χ. αλλά δεν το έχουν συνδέσει με την εργασία. Το έχουν σκέτο επίδομα.

Αλλού το έχουν μόνο με τα είδη. Με τις υπηρεσίες και τα αγαθά. Δεν έχουν λεφτά. Εμείς έχουμε βάλει και στα τρία. Και οικονομικό και υπηρεσίες και αγαθά και την εργασία. Γιατί από αυτό το μηχανισμό εκεί μέσα πρέπει να περνάει πλέον όλο το σύστημα στήριξης των αδύναμων και ιδιαίτερα σε περίοδο οικονομικής κρίσης.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιλοτικά από την πιλοτική εφαρμογή που υπήρξε, τα αποτελέσματα που έχετε, υπάρχουν τα αντισταθμιστικά αυτά που είπατε;

 

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Όχι. Μέχρι στιγμής έχει εφαρμοστεί για το πρώτο δίμηνο που είχαμε την ευθύνη, τον πρώτο 1,5 μήνα, δίμηνο όμως ολόκληρο, γιατί οι αιτήσεις άρχισαν 15 Νοεμβρίου, αλλά το δικαίωμα άρχιζε 1η Νοεμβρίου, άρα δυο μήνες Νοέμβριο – Δεκέμβριο. Είχαμε καταβολή μόνο της οικονομικής ενίσχυσης. Τώρα το Φεβρουάριο θα έπρεπε να συνδεθεί με τα 20 εκατομμύρια που έχουμε για την εργασία. Δηλαδή κάποιους από αυτούς τους 38.000 που έχουν αιτηθεί στο πρόγραμμα, που μπορούν να εργαστούν σε επιχειρήσεις με τα 20 εκατομμύρια να τις χρηματοδοτήσεις να πάνε σε επιχειρήσεις. Τα κλασικά προγράμματα μεν, αλλά προσαρμοσμένα στα τοπικά. Αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα, ότι προσαρμόζεις ένα οριζόντιο πρόγραμμα για όλη την Ελλάδα, το προκηρύσσεις και λες ποιες επιχειρήσεις θέλουν να πάρουν εργαζόμενους. Τώρα έχεις πια σε τοπικό επίπεδο συγκεκριμένη σύνδεση που πρέπει να κάνεις με συγκεκριμένους ανθρώπους. Οι οποίοι εκ των προτέρων ξέρεις τι δεξιότητες έχουν ή τι δεν έχουν για να τους καταρτίσεις. Αυτή είναι η διαφορά η μεγάλη.

 

Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Θα είμαστε και εδώ αύριο στην Επιτροπή. Στην διάθεσή σας.

Β. ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Και όλες τις μέρες βεβαίως. Τώρα θα κάνω ορισμένες συντακτικές διορθώσεις που θέλει και θα σας τις στείλουμε.

 

Παρατίθενται τα (3) σχετικά κείμενα που διανεμήθηκαν στη συνέντευξη Τύπου:

 

Συνοπτικό σημείωμα

 

Πίνακας 1

 

Πίνακας 2