Σημεία Ομιλίας

Εύης Χριστοφιλοπούλου

κατά τη συζήτηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου

στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής

Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο δεν είναι το μείζον αλλά είναι ένα εργαλείο, ένας συντελεστής για την ανάπτυξη.

Έρχεται σε κλίμα μιας βαρύτατης ύφεσης που είναι προϊόν των τελευταίων 18 μηνών και κυρίως των δραματικών εξελίξεων του περασμένου καλοκαιριού.

Και σήμερα ακόμη τα σκληρά υφεσιακά μέτρα γίνονται ακόμη σκληρότερα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μέσω Υπουργικών Αποφάσεων κάνει το Ασφαλιστικό έτι περαιτέρω σκληρότερο. Η τελευταία Υπουργική Απόφαση δείχνει καθαρά τα επόμενα θύματα:

  • μετά τους 90.000 δικαιούχους του ΕΚΑΣ, 220.000 συνταξιούχοι θα δουν τις επικουρικές τους συντάξεις να μειώνονται έως και 40%, και μάλιστα αναδρομικά από την 1η Ιουνίου. Από αυτές τις περικοπές δεν εξαιρούνται ούτε οι ανάπηροι συμπολίτες μας!
  • Επίσης, οι προσωπικές διαφορές, που διαμορφώνονται σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, είναι οι πρώτες που θα σφαγιαστούν από τον αυτόματο δημοσιονομικό κόφτη.

Και επειδή πολλοί θα πουν ότι αυτά δεν έχουν σχέση με το νομοσχέδιο που συζητούμε, επιμένω ότι έχουν διότι:

  • Δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς κοινωνική συνοχή! Μπορεί στα λόγια να το επικαλείται και ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά οι πράξεις του απέχουν!
  • Υπάρχει μια σταθερή απίσχναση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών και ιδιαίτερα εκείνων που ανήκουν στις κατώτερες εισοδηματικά τάξεις αλλά και στη μεσαία τάξη που πλήττεται βάναυσα από τα υφεσιακά μέτρα.

Το νομοσχέδιο κατατέθηκε με μεγάλη καθυστέρηση αλλά προβλέπεται μεγάλη καθυστέρηση και στην υλοποίησή του καθώς στο εσωτερικό του προβλέπονται βαρίδια:

32 Υπουργικές Αποφάσεις, οκτώ  διαφορετικά καθεστώτα, ή τύποι προκήρυξης!

Προτείνουμε στην κυβέρνηση να βρει τρόπο να απλοποιηθεί η διαδικασία ή να ενσωματωθούν τα καθεστώτα ή οι λεπτομέρειές τους ώστε να επιταχυνθεί η εφαρμογή του νόμου.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης υποστηρίζει ότι σε έξι μήνες θα λειτουργεί το πληροφοριακό σύστημα κρατικών ενισχύσεων του αναπτυξιακού νόμου, στο οποίο θα στηρίζεται εξ ολοκλήρου το νέο καθεστώς ενισχύσεων, και μέσω του οποίου θα διεκπεραιώνονται όλες οι διαδικασίες,

Επειδή όμως δεν μπορεί πάντα ένας Υπουργός να ελέγξει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό πληροφοριακών συστημάτων, μπορεί να μην είναι έτοιμη η διασύνδεση ούτε σε 1,5 χρόνο!

Ενώ υποτίθεται ότι ευνοούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εξαιρούνται όσοι διατηρούν βιβλία β’ κατηγορίας! Η κυβέρνηση οφείλει να το επανεξετάσει!

Σε ότι αφορά τα θέματα απασχόλησης: το νομοσχέδιο καθιστά προαπαιτούμενο ως κριτήριο την απασχόληση και επιδοτεί την απασχόληση σε δύο διαφορετικά καθεστώτα.

Ως Δημοκρατική Συμπαράταξη έχουμε προτείνει τη ρήτρα απασχόλησης. Θα μπορούσε να μπει σταθερά ρήτρα απασχόλησης με εξαίρεση ίσως κάποιες επενδύσεις που η χώρα χρειάζεται κατά προτεραιότητα, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Η κυβέρνηση διατηρεί τη λογική της «λίστας super market» εντάσσοντας όλες τις κατηγορίες επενδύσεων! Πρέπει να βάλουμε προτεραιότητες!

Έχασε χρόνο, πόρους και φόρτωσε 12 δις ευρώ επιπλέον μέτρα στις πλάτες του λαού.

Επειδή δεν υπάρχουν χρήματα, το εργαλείο που πρόκειται να νομοθετήσουμε είναι εξαιρετικά αδύναμο χρηματοδοτικά. Γι’ αυτό προτείνουμε να υπάρχουν παράλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Ο Υπουργός επαναλαμβάνει συνεχώς ότι τους ενδιαφέρει το καινούριο. Αυτό σημαίνει ότι όσοι έχουν επενδύσει το 2004 ή το 2011 δεν πρέπει να λάβουν παράταση;

Προτείνουμε να δοθεί εύλογη παράταση με βάση τις σημερινές οικονομικές συνθήκες!

Εφόσον η κυβέρνηση γνώριζε ότι με βάση το ενωσιακό δίκαιο ήταν αδύνατο ο αναπτυξιακός νόμος να έχει αναδρομική ισχύ, γιατί υποσχέθηκε στους επενδυτές από 01/01/2015 ως σήμερα ότι θα έχουν τη δυνατότητα υπαγωγής στο νόμο;