Ανακοίνωση του Τομέα Δημόσιας Διοίκησης του Κινήματος Αλλαγής

 

Θαυμάσαμε τον κ. Παππά να αγορεύει στη βουλή για τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων και για την εξοικονόμηση 380.000.000 ευρώ τον χρόνο από την καθολική εφαρμογή της. Μόνο που έκλεισε την αγόρευσή του λέγοντας, ότι όλα αυτά τα ωραία αναβάλλονται μέχρι νεοτέρας!

Συγκεκριμένα:

Η προοδευτική παράταξη είχε ήδη από το 2011 διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ελλάδα, στο οποίο προβλέπονταν  και η δυνατότητα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή και χρονοσήμανση. Έκτοτε, ο ένας φορέας μετά τον άλλο προχωρούσε στην υιοθέτηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων. Υπήρξαν, μάλιστα μερικές εξαιρετικές περιπτώσεις όπου τα συστήματα διακίνησης εγγράφων διαμορφώθηκαν και παραμετροποιήθηκαν από τους ίδιους τους υπαλλήλους, όπως έγινε, για παράδειγμα, με το πληροφοριακό σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων του υπουργείου εσωτερικού, «ΙΡΙΔΑ». το οποίο αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από τα στελέχη του Κέντρου Μηχανογράφησης του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και προσαρμόστηκε πλήρως στις ανάγκες του Υπουργείου Εσωτερικών, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο φορέων.

Όμως, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που απαξιώνει συστηματικά τους δημοσίους υπαλλήλους, αποφάσισε να μην ενδυναμώσει τέτοιες νησίδες καινοτομίας που υπάρχουν στο Δημόσιο, αλλά να προκηρύξει ένα φαραωνικό έργο για την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, προϋπολογισμού 22,5 εκ. ευρώ τα οποία προέρχονται εξ ολοκλήρου από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Για να δικαιολογήσει μια τέτοια δαπάνη φρόντισε το 2016, στον νόμο 4440 για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων, να ορίσει καταληκτική ημερομηνία για την συμμόρφωση όλων των υπηρεσιών του ελληνικού δημόσιου προς την υποχρέωση ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, την 1η Ιουλίου 2017. Κι επειδή το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής του κ. Παππά δεν είχε καταφέρει να κάνει τίποτα μέχρι τον Ιούλιο 2017, παρέτειναν την προθεσμία μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Για άλλη μια φορά ο κ. Παππάς αποδείχτηκε ανίκανος να εκπληρώσει την υποχρέωσή του κι έτσι παρέτεινε εκ νέου – μεεκπρόθεσμη τροπολογία – την προθεσμία για την πλήρη ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων στο Δημόσιο. Υπερηφανευόταν, μάλιστα, από το βήμα της βουλής ότι έχει ολοκληρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός για την εύρεση αναδόχου του έργου: Δηλαδή το έργο δεν έχει καν αρχίσει να υλοποιείται, ενώ θα έπρεπε σύμφωνα με τον προγραμματισμό να έχει ολοκληρωθεί.

Αναρωτιόμαστε γιατί το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, δεν χρησιμοποιεί έτοιμα συστήματα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, τα οποία σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν από εξειδικευμένα στελέχη του δημόσιου τομέα και μπορούν να υιοθετηθούν σε κάθε φορέα, με μηδενικό κόστος; Μήπως απώτερος σκοπός ήταν να διαχειριστεί ο κ. Παππάς μερικά εκατομμύρια ευρώ δημιουργώντας, από την μια, προσδοκίες στην χειμαζόμενη αγορά  και απαξιώνοντας, από την άλλη, το ικανό ανθρώπινο δυναμικό της διοίκησης; Μήπως μέριμνα της κυβέρνησης δεν είναι τελικά το καλό του τόπου, αλλά το καλό νέων ημετέρων; Δεν κατάφεραν 4 χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους, για ένα σύγχρονο κράτος, που θα διακινεί τα έγγραφα μέσα σε κάθε Υπουργείο αλλά και μεταξύ διαφορετικών φορέων, ηλεκτρονικά. Η ανικανότητα αυτή έχεις ως αποτέλεσμα τη σταθερή παρουσία της γραφειοκρατίας, αλλά και την οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου. Χωρίς τέτοιες διαθρωτικές κινήσεις και μεταρρυθμίσεις όπως η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, ας μην περιμένουν ανάπτυξη, επενδύσεις και έξοδο από τα μνημόνια.