Σημεία ομιλίας Γ. Μανιάτη Υπεύθυνου για Ενέργεια, Περιβάλλον και Υποδομές

της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης

και Εισηγητή για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/17/Ε.Ε. για τα στεγαστικά δάνεια

 

 

  • Επίσκεψη Ομπάμα: Σήμερα επισκέπτεται τη χώρα μας ο Πρόεδρος Ομπάμα ο οποίος έχει αποδείξει διαχρονικά ότι στηρίζει τα ελληνικά δίκαια. Είναι πολύ θετικό ότι σήμερα από το λίκνο της Δημοκρατίας, περιμένουμε όλοι να στείλει ένα μήνυμα στήριξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της Δημοκρατίας. Ένα μήνυμα κατά του λαϊκισμού και της δημαγωγίας. Εύχομαι η κυβέρνηση να μην χρησιμοποιήσει τη συγκεκριμένη επίσκεψη μόνο για επικοινωνιακούς λόγους , αλλά να την αξιοποιήσει για να βελτιώσει τις εθνικές μας θέσεις.
  • Στηρίζουμε επί της αρχής: Συμφωνούμε με τη συγκεκριμένη Οδηγία επί της αρχής, πρόκειται για μια θετική Οδηγία την οποία διαπραγματεύτηκαν δικά μας στελέχη και προστατεύει σε μεγάλο βαθμό τα δικαιώματα των καταναλωτών. Δυστυχώς, έρχεται με μια σημαντική καθυστέρηση. Μοιάζει σαν το καράβι ήδη να έχει βυθιστεί και στην καμπίνα του καπετάνιου να προσπαθούμε να σχεδιάσουμε ένα καινούριο. Η κυβέρνηση καθυστέρησε να ενσωματώσει μια Οδηγία η οποία θα μπορούσε να έχει αποτρέψει κάποια από τα δεινά που υφίστανται οι δανειολήπτες των στεγαστικών δανείων. Είναι σαν να έχει γίνει ήδη η πλημμύρα και η κυβέρνηση να προσπαθεί εκ των υστέρων να ενσωματώσει αναχώματα. Δυστυχώς, η κυβέρνηση μας έχει συνηθίσει σε τέτοιου είδους καθυστερήσεις.
  • Στεγαστική Πίστη: Το θέμα της Στεγαστικής Πίστης είναι μια από τις τραγικές παραμέτρους της εθνικής οικονομίας. Η χώρα βρίσκεται σε φάση πιστωτικής συρρίκνωσης. Από τα πρόσφατα στοιχεία της τράπεζας της Ελλάδας προκύπτει ότι:
  • τον Σεπτέμβριο 2016 ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης του εγχώριου ιδιωτικού τομέα διαμορφώθηκε στο -1,7%, αρνητικά σε σχέση με το προηγούμενο δωδεκάμηνο του 2015.
  • Ειδικά για τα στεγαστικά δάνεια η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη και φτάνει στο -3%.

Έχουμε μπροστά μας μια εξαιρετικά αρνητική κατάσταση η οποία δεν επιτρέπει να   εκδηλώνονται φαινόμενα όπως αυτό που είδαμε χθες από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να πανηγυρίζει για τη δήθεν επιτυχία της αύξησης κατά 0,5% του Α.Ε.Π., το τρίτο τρίμηνο του 2016,   συγκρίνοντάς το μάλιστα με το καταστροφικό τρίμηνο του 2015, όταν μόλις είχαν επιβληθεί τα capital controls και θέλοντας να μας πείσει ότι πρέπει να αγνοήσουμε, για το 2016, την αντικειμενικά θετική επίπτωση, που πάντα έχει, στο τρίτο τρίμηνο, η ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων του τουρισμού.

  • Ήττα της Ελλάδας: Εξαιτίας της καταστροφικής διαπραγμάτευσης, Βαρουφάκη και Τσίπρα, η χώρα το 2015 και το 2016, αντί για ένα συνολικό ρυθμό ανάπτυξης 6%, συνεχίζει να βρίσκεται σε ύφεση. Το 2015 και 2016, η αθροιστική απώλεια του Εθνικού Εισοδήματος, ήταν συνολικά 21,2 δις €.
  • Τρίτο Μνημόνιο Τσίπρα: Έχουμε σήμερα ένα επαχθές τρίτο μνημόνιο, το οποίο βυθίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει τα θέματα των στεγαστικών δανείων, με όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
  • Τι χάσαμε: Χάσαμε το Waiver για τα ελληνικά ομόλογα από την ΕΚΤ το Φεβρουάριο του 2015, που ο κ. Βαρουφάκης, ήθελε «αξιοπρέπεια» και δεν ήθελε λεφτά.

Χάθηκε το τραπεζικό δίχτυ ασφαλείας, των 11,5 δις € του ΤΧΣ, που επίσης χάρισε ο κ. Βαρουφάκης, στους ξένους τραπεζίτες.

Χάθηκαν τα 40 δις € του πρώτου οκτάμηνου του 2015, από την εκροή καταθέσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα και βεβαίως αυτές οι καταθέσεις, δεν έχουν ποτέ επιστρέψει.

Επιβλήθηκαν τα capital controls.

Εξαϋλώθηκαν τα 40 δις €, των προηγούμενων δύο ανακεφαλοποιήσεων των ελληνικών τραπεζών.

– Εκτινάχθηκε ο ρυθμός αύξησης των κόκκινων δανείων που για πρώτη φορά το 2015 ξεπέρασαν το 40% των συνολικών πιστώσεων και το 2016 φαίνεται ότι ξεπερνούν το 45%.

-Χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία της χώρας να ενσωματωθεί στη στρατηγική της ποσοτικής χαλάρωσης του κ. Ντράγκι, διότι, ο κ. Τσίπρας και ο κ. Βαρουφάκης, όταν έβρεχε λεφτά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, κρατούσαν ομπρέλα.

  • Πού βρισκόμαστε: Σήμερα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου έχουμε μόλις τον προηγούμενο μήνα, τον Οκτώβριο, να εμφανίζεται ο χειρότερος Οκτώβριος από πλευράς απασχόλησης με 80.000 λιγότερες θέσεις εργασίας. Κάποιοι γέμισαν την καρδάρα, κάποιοι φρόντισαν να χύσουν το γάλα. Από δω και πέρα, όμως, πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση που υπάρχει. Για να διορθωθεί η κατάσταση πρέπει να αρθούν και θέματα, τα οποία, τουλάχιστον στον απλό πολίτη ηχούν παράταιρα στην καθημερινότητά του. Δηλαδή, να συζητούμε εδώ για ενσωμάτωση Οδηγίας που προστατεύει τους δανειολήπτες πρώτης κατοικίας και την ίδια στιγμή στα Ειρηνοδικεία της χώρας να έχουμε έναν άτυπο πόλεμο μετά την άρση προστασίας από πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας που ήταν και αυτό ένα «τεράστιο, μεγάλο, γενναιότατο επίτευγμα» της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης Τσίπρα – Καμμένου. Πολύ περισσότερο που όλοι γνωρίζουμε ότι από 1η Ιανουαρίου 2017 θα υπάρξει πλήρης άρση της προστασίας για την πρώτη κατοικία.
  • Δέκα προτάσεις της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για το ζήτημα των Στεγαστικών Δανείων: Παρουσιάσαμε δημόσια τις δικές μας προτάσεις και πιστεύουμε ότι μπορούν να αποτελέσουν ένα πλαίσιο, ένα δίκτυ ασφάλειας των Ελλήνων πολιτών. Κάποιες από τις προτάσεις αυτές εμπεριέχουν την υποχρέωση για νομοθετικές ρυθμίσεις και κάποιες έχουν να κάνουν με βελτίωση του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών.

Πρώτη πρόταση: Πάγωμα της οφειλής για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες για όσο διάστημα διαρκούν σε αυτούς τα ακραία κοινωνικά και οικονομικά φαινόμενα που αντιμετωπίζουν προφανώς μέσα από την παράταση ισχύος του νόμου 3869/2010.

Δεύτερη πρόταση:  Αναμόρφωση του «Τειρεσία», ώστε όσοι έχουν ενήμερα στεγαστικά δάνεια να έχουν και αυξημένη πιστοληπτική ικανότητα και να υπάρχει διαφορετικός βαθμός αξιολόγησης των καθυστερήσεων μεταξύ των προϊόντων των στεγαστικών δανείων και των προϊόντων των καταναλωτικών δανείων.

Τρίτη πρόταση: Νομοθετική παρέμβαση ώστε να ορίζεται ότι οι απαιτήσεις των πιστωτικών Ιδρυμάτων εξαντλούνται στις λογιστικά εγγεγραμμένες οφειλές των δανειοληπτών και να μην μπορούν να απαιτηθούν μη λογιστικοποιημένες εγγραφές, όπως τόκοι υπερημερίας, όταν τα δάνεια έρχονται σε οριστική καθυστέρηση.

Τέταρτη πρόταση: Αντικειμενικός, ουδέτερος, μαθηματικός προσδιορισμός ενός πλαφόν καταβολής δόσης ανά δανειολήπτη. Εξατομίκευση του πλαφόν της δόσης, που θα λαμβάνει υπ’ όψιν του τόσο την κλίμακα εισοδήματος, όσο και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του δανειολήπτη στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία με στόχο να βλέπουμε ποια είναι η οικονομική δυνατότητα εξόφλησης του κάθε ιδιοκτήτη, ώστε και τον ίδιο να μην τον φέρνουμε σε απόγνωση και στο τέλος να αρνείται να πληρώσει ακόμα κι αυτά που πιθανά μπορεί, αλλά και το ελληνικό δημόσιο να εισπράττει όσο το δυνατόν περισσότερα με βάση την δανειοδοτική ικανότητα του κάθε πολίτη.

Πέμπτη πρόταση: Όπου μονομερώς αυξήθηκαν από τα πιστωτικά ιδρύματα και μάλιστα, δήθεν με αφορμή την κρίση, προτείνουμε την άμεση εξομοίωση των επιτοκίων με τα συμβατικά επιτόκια κατά την υπογραφή των δανείων αυτών και προφανώς, την αναμόρφωση των συνολικών δανειακών υποχρεώσεων των πολιτών.

Έκτη πρόταση: Να ενθαρρύνουμε τη χρήση ενός νέου χρηματοδοτικού εργαλείου, του εργαλείου του διαχωρισμού της οφειλής και του παγώματος μέρους της οφειλής. Βάση του διαχωρισμού είναι η εμπορική αξία του ακινήτου. Η εξόφληση του τιμήματος της εμπορικής αξίας με συνέπεια να συνεπάγεται ανά έτος ανάλογη μείωση και του παγωμένου άληκτου κεφαλαίου του πολίτη.

Έβδομη πρόταση: Να δώσουμε επιτέλους κίνητρα στους ενήμερους δανειολήπτες. Να δείξουμε ότι όποιος καταφέρνει και είναι συνεπής επιβραβεύεται για τη συμπεριφορά του. Κίνητρα λοιπόν στους ενήμερους δανειολήπτες, για παράδειγμα, τη μείωση του επιτοκίου δανεισμού, άρα και τη μείωση της δόσης.

Όγδοη πρόταση: Δραστικό περιορισμό της ευθύνης των εγγυητών. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι είναι άνθρωποι που δεν είχαν κάποιο ίδιο όφελος όταν μπήκαν εγγυητές και τώρα, πρέπει να απελευθερώσουμε ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας από την αντικειμενική πίεση που υφίσταται εξαιτίας της απόφασής τους να εγγυηθούν δάνεια χωρίς να υπάρχει προσδοκία προσωπικής ωφέλειας.

Ένατη πρόταση: Για τους δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο, προτείνουμε τη μετατροπή των δανείων τους σε ευρώ με ονομαστική αξία του δανείου σε ευρώ κατά την ημέρα της εκταμίευσης και επιτόκιο ίδιο με αυτό των ρυθμιζόμενων δανείων και αναμόρφωση του ύψους του άληκτου κεφαλαίου ανάλογα με τις καταβολές που έχει κάνει ήδη στο διάστημα αυτό ο δανειολήπτης.

Δέκατη πρόταση: Αναλογικά να εφαρμόζονται τα παραπάνω μέτρα για τους δανειολήπτες του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

Όλες οι παραπάνω προτάσεις είναι ρεαλιστικές και συμβάλλουν σ’ αυτό, που είμαι βέβαιος ότι επιθυμεί όλο το πολιτικό σύστημα της χώρας, δηλ. να διευκολύνουμε τους υπεύθυνους δανειολήπτες και προφανώς, να αποκλείσουμε τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, σε κάθε περίπτωση να κρατήσουμε όρθιο το τραπεζικό σύστημα και βεβαίως, να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία, την ελληνική οικογένεια, όρθιο τον Έλληνα πολίτη. Ακριβώς γι’ αυτό, καταθέτουμε την απόλυτη αντίθεσή μας στην πώληση των στεγαστικών δανείων σε κερδοσκοπικά funds.

Η πώληση των δανείων θα οδηγούσε σε εκρηκτικά κοινωνικά φαινόμενα και στην πραγματικότητα θα υπονόμευε την σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος. Πολύ περισσότερο σήμερα που έχουμε μια αγορά κατοικίας, όπου οι αδιάθετες επιπλέον κατοικίες ξεπερνούν τις 100.000 και άρα, οποιαδήποτε μεγέθυνση του αριθμού των αδιάθετων κατοικιών μόνο ζημιά θα επέφερε σε μια αγορά, η οποία, έτσι και αλλιώς στενάζει.

  • Παρατηρήσεις για επιμέρους άρθρα:

Στο άρθρο 49 προτείνεται να παραταθεί για πέντε ακόμη χρόνια η αναστολή άσκησης ποινικής δίωξης στα πρόσωπα που εμπλέκονται στην Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών. Ουσιαστικά, είναι η Επιτροπή που δημιουργήθηκε με την εφαρμογή των capital controls. Δηλαδή, ο Υπουργός που εισηγείται το νομοσχέδιο μας λέει ότι κατά την εκτίμησή του για άλλα πέντε χρόνια θα έχουμε capital controls και γι’ αυτό απαιτείται η προστασία, η αναστολή της άσκησης ποινικής δίωξης για τα πρόσωπα της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών; Εύχομαι να μην είναι έτσι, διότι, κάθε φορά παίρνουμε διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση ότι από εξάμηνο σε εξάμηνο αίρονται οι περιορισμοί των capital controls. Θέλουμε μια καθαρή πολιτική απάντηση για το θέμα του άρθρου 49.

Στο άρθρο 44, που είναι κατ’ εφαρμογή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράνομες κρατικές ενισχύσεις στην Cosco. Η συγκεκριμένη ρύθμιση ολοκληρώνει την απόφαση αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες που μπορεί να περιπλέξουν τα πράγματα;

Το άρθρο 46 πρόκειται για άρθρο που αφορά στην κατάργηση της παροχής έκπτωσης 30% στο τέλος παραμονής και τους πλόες που βαρύνουν τα πλοία που μόνιμα ελλιμενίζονται στην ελληνική επικράτεια. Αυτό το άρθρο δεν θα έπρεπε να το έχει υπογράψει και ο Υπουργός Ναυτιλίας, ο κ. Κουρουμπλής; Όμως, ο Υπουργός Ναυτιλίας δεν συνυπογράφει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Του το θέσατε υπόψη και αρνήθηκε; Είναι μια αβλεψία των υπηρεσιών και θα συμπληρωθεί εκ των υστέρων; Θα θέλαμε απάντηση.

Επί της αρχής, στηρίζουμε την ενσωμάτωση της συγκεκριμένης Οδηγίας και επιφυλασσόμαστε για όλα τα άρθρα που έχουν οικονομικό και φορολογικό αντικείμενο.